![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... kontaktledning, bärlinor och stolpar fortsätter så stilla. Ett första försök att göra en vändslinga runt en stolpe med "spindelnät" av bärlinor föll rätt hyfsat ut men mer återstår:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... bygger och testar (så skjortan står rakt ut hoppas jag) så har jag roat mig med att bygga trådbusshållplats med passagerarstöd som öppnar bussens dörrar vid angöring,
Och för att ni som bor på Sveriges baksida inte skall bli besvikna så finns även en SS-variant ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Tjusig skylt i början av min karriär på spårvägen när jag var på hållplatsavdelningen fanns fortfarande sånna här liknande på vissa reservhållplatser för spårvagnarna
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... hur trådbussarna gick i Göteborg blev det idag. Vaskat fram lite info och ritat ut linjesträckningarna i Google Earth. Är osäker på hur 36an gick mellan Blåsutgatan och Slottsskogsgatan (mycket ombyggt i det området).
Bilden från Jaegerdorffsplatsen visar spindelnätet vid vändslingan. Bussen på väg uppför "Kleva" från Oljekvarnsgatan till Fjällgatan. Trådbussgaraget låg väl rätt nära spårvagnshallarna i Majorna?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Linjesträckningen ser ut att stämma rätt bra, säger en Stockholmare som knappt har varit i Göteborg.
På Tradera pågår just nu en auktion om Göteborgs spårvägar 1947 och efter den kartan som visas där, så ser det rätt bra ut. Auktionen håller på ca: 1 timme till, om någon är intresserad. .
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Den teknik jag använder är:
lägga ut gatunätet dra osynligt spår och lägga in hållplatser Provköra och se allt allt stämmer och AI fungerar. När man är nöjd byter man det osynliga spåret mot GS TB Luftledningsspår med "Replace Assets" Nu kan man sätta ut kåkar längs gatorna Sedan väljer man lämpliga bärlinor som alla är scenry splines och justerar dessa så de sammanfaller med spårets vertexcirklar (jobba rakt uppifrån) Nästa tidsödande arbete är att sätta ut stolpar i änden på de bärlinor som skall ha det. Stolparna är "Trackside Splines" av STL-typ dvs mycket justerbara åt alla håll. Det finns även 2 scenerystolpar för fri placering, en ren gjutjärnsstolpe och en med 5 bärtrådar i en halvcirkel med 8 m radie för vändslingor. Mitt råd är: Börja med en liten testbana för att få upp tekniken !!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2014-10-15 klockan 12:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... har införts efter lite diskussioner med Bengan om hur man samtrafikerar en trådbusslinje med dieselbussar. När man bygger upp linjen så drar man trådbusslinjen med det nya (röda) tillfälliga spåret och anslutande andra busslinjer med det gamla (gröna). Titta på bilderna så ser ni hur jag först dragit trådbusslinjen längs gatan och sedan anslutit en utifrån kommande busslinjerna. Vitsen med detta är att när man sen byter ut det tillfälliga spåret mot Luftledningspår så är de anslutande icke-trådbuss-linjerna kvar (de gröna).
Detta borde säkerställa hyfsad samtrafik med AI-förare.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
göteborg, trådbuss |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|