![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
|
![]()
Håller på med scriptändringar och då framför allt med att synkronisera
ljud och ångstöt. Börjat med 2 cylindriga loket W2 1621 och fungerar väl sådär. Ljudet bör bli bättre men synkroniseringen fungerar OK. Funderar på att behålla Aurans ljuduppspelning och synka ångpuffarna till Aurans ljud. Får se..... W2 1621 har blivit testade av 2 medlemmar här på forumet och den ena hade liksom jag inget flimmer under testandet. Den andre däremot fick lite flimmer. Vad gäller 3 cylindriga lok (E8 1756 och N4 1773) så kommer jag nog att behålla Aurans ljud och synka detta med ångstötarna, efterom ångstötarna kommer mycket tätare och sätter då press på xPU:n. Bilder på halvfärdiga ånglok: SJ L_818: ![]() F.d HNJ T10 38, senare SJ N4_1773: ![]() F.d HNJ G10 41, senare SJ E8_1756: ![]() F.d YEJ 4, senare W2_1621: ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
Hej.
det var fantastiska bilder vovven47 men jag har bara en fråga när det gäller andra typer av SJ ånglok och EJ ånglok. Jag har bara några för slag som jag tycker är riktigt fina ånglok. Som t.ex." SJ N6, N5, N3, N2 A6, A8, E4 och B4. Men Du får avgöra det själv vovven47. Mvh Gp3119
__________________
_____________________________ Sj Gp3119 f.d VGJ:s lok nr 29 Senast redigerad av gp3119 den 2014-08-22 klockan 14:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
|
![]() Citat:
SJ A6 i 2 varianter: BJ resp. SWB SJ A7 i HNJ variant SJ A8 f.d. BJ H3s. STH=100 km/t, högst i Sverige SJ E11 f.d. BJ M3s HNJ L loks variant, förmodligen SJ L26 SJ TB (B5) Kanske, kanske SJ N5, NOJ varianten |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
Det tycker jag låter mycket bra. Men jag vill fråga om hur du ska göra med A6 kommer du att göra låga gångbord eller höga? Eller kommer du att göra båda?
__________________
_____________________________ Sj Gp3119 f.d VGJ:s lok nr 29 |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
|
![]() Citat:
leveransen: BJ öppen hytt, MEN kanske vänsterstyrd. BJ loken var ju egentligen högerstyrda. Fanns väl nåt som var vänsterstyrt? SWB med sluten hytt och konfigurerbart med/utan Elefantöron rökskärmar => alltså låga gångbord för bägge typerna. Har några bilder på nån ombyggd A6-a med höga gångbord och Witte rökskärmar. Har inga planer på att bygga detta. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
|
![]()
HNJ T10 tanklok var ursprungligen ett tenderlok som år 1932 byggdes om till tanklok av NOHAB.
Detta berodde på att vändskivan i Jönköping var för kort för tenderloket och ett starkt ånglok behövdes till godstrafiken Jönköping-Waggeryd. Loket hade 3 cylindrar och STH sattes till 60 km/t. HNJ beställde tenderloken (4 st) av Hanomag, Tyskland år 1922. SJ köpte upp HNJ år 1945 och tank loket blev då littererat SJ N4 1773. Loket kan laddas ned från: http://jocomms.webs.com Ny egenskap: Ångpuffar och ljud synkroniserat. Andra egenskaper: Kolla rubriken "Descriptions" på hemsidan. Bild innan ombyggandet: ![]() Efter ombyggnaden år 1932 av Nohab: ![]() Trainz modell: ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
|
![]()
Hittade en intressant artikel (+ ritning) om TGOJ M3b ånglok och dess historia.
Imponerande malmtågs ånglok med dragkraft upptill 1700 ton! De var 3-cylindriga och STH sattes till 60 km/t. Byggdes i slutet av 20-talet. Observera att turbin ångloket TGOJ M3t är byggt med identisk panna och hytt såsom M3b. Det berodde på att man garderade sig ifall turbin loks experimentet skulle misslyckas, för då blev det ju en enkel match att bygga om till ett M3b lok. Dock så vet vi ju att uttestningen lyckades väl! I artikeln står också hur M3b loket målades, vilket jag har tagit fasta på. Observera att tendern på bilderna tillhör TGOJ GB95. Tender byggs så småningom och den är mer lik SJ C tender. Ett M3b lok (nr 61) är bevarat hos Grängesbergs järnvägsmuseum. Dessutom så exporterades 35 stycken av denna typ till Holland från NOHAB. Tendrarna var dock större och påminde om SJ A tender. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|