![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Jag tror snart jag har tryckt på alla knappar i 3DS utan att få bort det där problemet. ERRRGH!!!
![]()
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
|
![]()
Ajdå, det var inte kul. Man lär sig av misstagen. Upp med hakan!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
![]()
Vet inte om dessa inställningar kan vara till någon hjälp att utgå ifrån:
https://www.dropbox.com/s/jdt8w1v14t...Material_1.jpg https://www.dropbox.com/s/ao7zwmwxtz...terial_1_2.jpg
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Verkar var något med geometrin i alla fall...
Om jag kopierar den ena sidan, ex den vänstra och speglar den med mirror modifier eller bara skalar om det sker det som händer ovan. men...om jag bara vänder ytan med roteringsverktyget blir det rätt... verkar som att något annat värde än normaler spelar in, förstår inte vad dock.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
![]() Citat:
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Ja, man tycker ju att det borde räcka. Jag har provat modellen i andra 3D program och jag hittar inget fel där. Alla normaler är rättvända och projektionen av texturen är också rätt.
Skumt verkligen, för är normalerna fel så ser man rakt igenom geometrin så det är i stort sett uteslutet. Nu har jag experimenterat mer och kommit fram till (tror jag) att det är materialet, eller rättare sagt, något jag gör fel med materialet. Här är två 100% standardkuber men som ni ser på "taket" så sker samma konstigheter ![]() De är varken speglade eller kopierade, utan bara skapade direkt ovanför boggierna. Beta 04.jpg Anledningen till att jag tror att något är skumt med materialet eller texturen är att det bara sker då jag använder en environmental map. Kanske har jag gjort den fel, inte helt 100 på hur en sådan skall se ut. Just nu är det bara en grå dummytextur. Kikar man på nosen på föregående bilder sker inte det där med att det blir mörkt. Nosen är speglad på samma sätt som resten av karossen och lägger man på en vanlig "icke-environmental" material så blir det inga konstigheter ![]() I dokumentationen står det att environmental map skall vara i kubisk form...men, om jag använder en grå dummytextur, hur stor roll spelar det egentligen? Jag kan ju köra med en något tråkigare variant av materialval bara för att få det att funka, men det ser bäst ut med BumpSpecEnvMask. ("Kika på detta tidigare inlägg med ett annat material applicerat på geometrin (dock annan diffus, men det spelar ingen roll)") Kika på detta inlägg
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE Senast redigerad av Kungsfisk den 2014-03-27 klockan 00:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
![]()
Snurrigt detta, som du säger env map ska inte ha någon betydelse för den byts ivf ut av spelmotorn till en annan. Kan du isolera ut den kuben med material som .max fil och de texturer du använder och packa ihop till en fil så ska jag testa att exportera och kolla igenom om jag kan hitta något udda?
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
En billig version av pantograferna
![]() Fråga: När jag kopplar ihop två lok så kraschar RW. Jag har gjort kopplingsblueprint och definierat matriserna i lokets blueprint. Vet inte riktigt vad man bör göra härnäst? (Vill koppla på de andra vagnarna!!) Beta 08 Pantograf.jpg #Jag har fuskat lite, den ena pantografen (den som står upp) är inte animerad, utan jag använder de som mått typ ![]() #Får inte helt rätt på animationen men det kommer
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|