Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-12, 18:29   #1
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 080
Standard

Lennart: Såg nu att du har skickat lite prylar, men jag sitter inte hemma på min egen dator förrens i morgon eftermiddag, så jag har inte hunnit kolla på något än.

MEN det är ju bra att vi har vakna och observanta hjälpredor som Jocke (som börjar bli en korvtiger nästan ), Bengan, m.fl, (då slipper ju jag "gnälla" så mycke' sen, hehe), ska det bli en "supermodell" som du sa, så är det väl bra om allt blir så riktigt som det bara går, inom gränsen för vad som är rimligt givetvis.
Loken har ju under årens lopp ändrats både lite här å där på olika "årsmodeller" av samma lok, så om NÅGON detalj på NÅGON årsmodell av NÅGOT lok inte kanske stämmer 100%, så går det nog att ha överseende med antar jag.

Hoppas bara att tålamodet inte tryter för dej, för jag är ganska säker på att alla gärna vänter på en release i lung och ro, när man ser (och vet) vad du kan åstadkomma, så att du inte börjar känna dej stressad och känner att du måste leverera i samma takt som är "normalt" för dej .

Sen, på tal om supermodell, kolla på bilden:

PS. Kul att man blev påmind om att det var 944-945 som gick på Jämtland/Ånge-Tövaterminalen (Sundsvall), och som sagt var, ända in på (mitten av t.o.m. TROR jag) 90-talet, var nog bland dom sista Dm-loken i ordinarie tjänst förutom malmbanans.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131012_0002.jpg (206.2 KB, 275 visningar)
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2013-10-12 klockan 18:32.
ekankal besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 19:27   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 877
Standard

Hej!
Jag följer utvecklingen och tycker du är fantastiskt duktig! Grattis!

Senast redigerad av Totte den 2013-10-12 klockan 19:34.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 20:31   #3
Håkan Zaar
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 25
Standard Viktskyltar på Dm eller Dm3 har det funnits?

En sak som jag grubblat på är om loken verkligen haft axeltrycksskyltar?
- Jag kan inte påminna mig det och jag har inte några bilder på loken med detta heller i arkivet.

Axeltrycket ansåg man väl vara tillräckligt....ja man resonerade väl lite som Rolls Royce som hade en (eller ett par) bilmodeller där man inte angav motoreffekten i detalj....det stod bara Horsepower : Enough! (Tillräckligt alltså). Det lär vara tillräckligt axeltryck även på Dm3.

Kanske därför man skippade axeltrycksskyltar?


/Håkan
Håkan Zaar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 21:32   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Intressant detta! De är lätt att plocka bort men jag vill ha full visshet först, och om det var generellt ????


Citat:
Ursprungligen postat av Håkan Zaar Visa inlägg
En sak som jag grubblat på är om loken verkligen haft axeltrycksskyltar?
- Jag kan inte påminna mig det och jag har inte några bilder på loken med detta heller i arkivet.

Axeltrycket ansåg man väl vara tillräckligt....ja man resonerade väl lite som Rolls Royce som hade en (eller ett par) bilmodeller där man inte angav motoreffekten i detalj....det stod bara Horsepower : Enough! (Tillräckligt alltså). Det lär vara tillräckligt axeltryck även på Dm3.

Kanske därför man skippade axeltrycksskyltar?


/Håkan
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 21:36   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Ekan !

.. som vanligt alltid något man inte klarar av. Dessa Cerisröda "stripes" har jag svårt att få "smooth", men jag får väl ta ett nappatag med dom igen! Det är ju egna mesher som ligger utanpå loket så det borde gå !?

Jo då Ekan, det går att göra runda fina hörn! Jag har just kommit på hur ! Men jag tänker inte tala om det för någon

Jag kommer att uppdatera Dropboxfilerna med det senaste i morgon, så ligg lågt ett tag.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131012_0000.jpg (201.8 KB, 276 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131012_0001.jpg (184.8 KB, 271 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2013-10-12 klockan 22:15.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 22:55   #6
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jo då Ekan, det går att göra runda fina hörn! Jag har just kommit på hur ! Men jag tänker inte tala om det för någon

Jag kommer att uppdatera Dropboxfilerna med det senaste i morgon, så ligg lågt ett tag.
Nu ser det "super" ut .
Även om det kostar några polygoner extra, men det är sådant där som skilljer agnarna från vetet när man snackar "supermodeller".

Och som sagt, stressa absolut inte för min skull, är inte hemma på min egen dator förrens i morgon em, och ju mer du har hunnit fixa/rätta till, ju mindre "gnäll" kommer du att höra från mej, hehe .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 23:29   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Tack Ekan !

Det märkliga är att det reducerade polygontalet ordentligt när jag kom på tricket!

Om nu detta skall bli en "supermodell" behöver jag dina kunskaper om texturarbete. Nitraderna t.ex. är rakt av kopierade från dina texturer men behöver kanske någon förstärkt skuggning och tillrättning. Ibland ångrar jag att jag inte gick upp till 2048-texturer, men nu är det som det är.
Nitstrukturen kring fönstren är svår i 1024 men jag hoppas du hittar nåt!
Liksom vissa skuggningar som kanske måste rättas till för att se bra ut.

Vi hörs!



Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Nu ser det "super" ut .
Även om det kostar några polygoner extra, men det är sådant där som skilljer agnarna från vetet när man snackar "supermodeller".

Och som sagt, stressa absolut inte för min skull, är inte hemma på min egen dator förrens i morgon em, och ju mer du har hunnit fixa/rätta till, ju mindre "gnäll" kommer du att höra från mej, hehe .
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-21, 21:43   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Själv totalt skriptokunnig ...

..."men omgiven av goda rådgivare" hittade jag ett sätt att med stor vånda kunna byta numer och namn till vilket lok man vill.

Tyvärr kräver detta insatser av nån skript-gigant som Svenolov för att bli hanterligt i Propertyrutan, men Svenolof har just nu drabbats av "Signalkräfta" och har nog inte tid med sånt här !?
Men vi får se i framtiden !

Bilden visar det sista av Dm-loken, Oscar, byggd 1970, och efter fullgjord tjänsgöring skänkt till Järnvägsmuséet i Gävle 2013.

En liten video från överlämnandet:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...tt-i-pension-1

och ett screenshot från mig (A-änden):
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131021_0001.jpg (174.9 KB, 123 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2013-10-21 klockan 21:48.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-22, 17:43   #9
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 926
Standard

Undrar om inte den svarta "skuggan" på siffrorna ska ha en annan nyans, nu ser dem lite utstickande ut. Men hur är det löst på andra lok? Där fyller man ju bara i ett nummer så får loken just det numret. Tex. har STW's Hg-lok och svenska Y2an det och undrar om inte även C20-har det (har ej C20 installerad så vet inte). Samt att amerikanarna använder det systemet rätt flitigt.

Ser väldigt bra ut iaf!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-23, 19:23   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard "Brödrafolkets väl" ...

... var "järnvägs- och unionskongens) Oscar II valspråk. Jag får väl försöka leva i samma anda
Bifogade bilder
Filtyp: jpg El12.jpg (31.8 KB, 248 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-24, 00:21   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Det skall förställa en El12 ...

... som befor Ofotenbanan. Istället för att skaffa Dm3-enheter kopplade man 3 st El12 som hade normalbufferar i båda ändar. Det blir välbart med vilken logga man vill ha, det gamle NSB-vinghjulet eller den nya. Fattas ännu de elskydd som fälldes ut över övergångsbryggorna, men det kommer, liksom pantografarrangemanget.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131023_0000.jpg (143.9 KB, 240 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131023_0001.jpg (142.4 KB, 237 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131023_0002.jpg (146.9 KB, 237 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-24, 00:34   #12
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 381
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Riktigt fin bonus det tackar vi för
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-24, 21:06   #13
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 926
Standard

Väldigt fint! Men snacka om att frontdörren ser så sjukt jäkla ful ut när den sitter så där långt ner (Vilket det dock är i verkligheten - så inget fel där inte, hittar inget nu som jag kan påpeka).

EDIT: Fönstret i frontdörren är för stort, se bild:
http://home.online.no/~ro-nilss/arti...ulea260600.jpg
__________________
//Joakim Wahlberg

Senast redigerad av Jockes den 2013-10-24 klockan 21:08.
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-24, 23:47   #14
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det är redan tillrättat!

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Väldigt fint! Men snacka om att frontdörren ser så sjukt jäkla ful ut när den sitter så där långt ner (Vilket det dock är i verkligheten - så inget fel där inte, hittar inget nu som jag kan påpeka).

EDIT: Fönstret i frontdörren är för stort, se bild:
http://home.online.no/~ro-nilss/arti...ulea260600.jpg
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 17:32   #15
Håkan Zaar
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 25
Standard Mycket snyggt

Som vanligt i toppklass!

Luftintagen på El12 skall vara av samma modell som på SJ 900-serien och går inte ut mot korgens ände.
(Hade inte uppdaterat sidan på en halvtimme men det verkar vara ändrat på modellen)


/Håkan

Senast redigerad av Håkan Zaar den 2013-10-25 klockan 17:34.
Håkan Zaar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:43.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009