Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-07-25, 00:07   #1
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Lightbulb Nattvandring kring Alvesta station

... om Mazz tillåter ?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20130724_0000.jpg (170.1 KB, 264 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130724_0001.jpg (89.2 KB, 262 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130724_0002.jpg (203.0 KB, 263 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130724_0003.jpg (93.7 KB, 262 visningar)

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 01:45   #2
rac_hammer
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Vackert snickrat
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 06:02   #3
Jockes
Medlem

Standard

hammar'n har sagt det bra - och eftersom det är ett snyggt snickerijobb du gjort, så ska du återigen få höra att det där ser riktigt snyggt ut! då hoppas vi väl bara på att Mazz inte har något emot detta (men hur mycket polygoner är det på denna, jämfört med originalet?)
Gammal 2013-07-25, 09:13   #4
lan
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
hammar'n har sagt det bra - och eftersom det är ett snyggt snickerijobb du gjort, så ska du återigen få höra att det där ser riktigt snyggt ut! då hoppas vi väl bara på att Mazz inte har något emot detta (men hur mycket polygoner är det på denna, jämfört med originalet?)
Dubbelt så många

LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 16:40   #5
stickanw
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Standard

Det är ju FFF "Fullständigt Fanatiskt Fantastiskt" SNYGGT.

Stickanw

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-25, 21:44   #6
stina
Medlem

Reg.datum: May 2004
Smile Jisses.. då finns det ju hopp..

om att jag ska kunna få en station.. Utsatt på min bana "Bröderna Edgars vinterbana" ...som för tillfället är i malpåse... Alvesta station finns ju med utefter banan.. Jag hoppas och tror att denna station kommer att finnas som download framåt...Sitter för övrigt och hämtar inspiration i förtältet på campingen, genom att läsa Krister Brandts "Westergötland-Nerikes Årsberättelser"... Detta med stor behållning... Min bana : http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=24358
Gammal 2013-08-14, 21:39   #7
lan
Veteran

Thumbs down Nedlagt

Alvesta i nattskrud och med riktiga väggar och inredning stötte på "pumpen" därför att Mazz inte tillåter att man manipulerar hans byggen.

Jag har skickat det jag gjort till honom så nu hänger det där om det blir nåt !?

Mazz ställer inte upp på det han kallar "Backward Engineering", och det får han gärna tycka. Min uppfattning är att detta är "Forward Engineering". Men tillstånd krävs och det fick jag inte.

Så nu är det väldigt nära att jag lägger ner allt vad tågsimulatorer heter. Om revirpinkande och en tro på att det man gör är så unikt att ingen får röra det så ställer jag inte upp längre!!! Det leder ingen vart !

LAn
Gammal 2013-08-14, 22:05   #8
Jockes
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Alvesta i nattskrud och med riktiga väggar och inredning stötte på "pumpen" därför att Mazz inte tillåter att man manipulerar hans byggen.

Jag har skickat det jag gjort till honom så nu hänger det där om det blir nåt !?

Mazz ställer inte upp på det han kallar "Backward Engineering", och det får han gärna tycka. Min uppfattning är att detta är "Forward Engineering". Men tillstånd krävs och det fick jag inte.

Så nu är det väldigt nära att jag lägger ner allt vad tågsimulatorer heter. Om revirpinkande och en tro på att det man gör är så unikt att ingen får röra det så ställer jag inte upp längre!!! Det leder ingen vart !

Tråkigt att höra Lennart! Men ta en paus från byggandet ett tag om du så känner, och kom tillbaka i framtiden om du själv har lust. Vi klarar oss skar'u se! (låter väldigt elakt känner jag, men jag menar det inte så! Det är DU som ställer upp frivilligt, så det är DU som bestämmer, vi kan bara tacka, berömma och såklart använda dina fina saker!!)
Gammal 2013-08-15, 12:46   #9
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Citat:

Äsch Lennart, häng inte läpp för det, han (Mazz) har säkert sina skäl till varför han säger nej, det är inte mycket annat att göra än att respektera det.
Men låt ingen annan ställa till så att du lägger ner, det vore ju tråkigt för alla inblandade om det blir någon annan än dej själv som gör att du fattar det beslutet.
Dessutom har du tillfört Trainz så fantastiskt mycket på egen hand, att jag tvivlar på att du står och faller med att "peta" i andras grejjor .
Eftersom det här är en hobby för dom allra flesta, så låt skaparglädjen flöda när den kommer av sej själv, och lyssna inte så mycket på vad alla andra tycker, det är väl huvudsaken att DU har kul när du pular på, det mitt motto i alla fall .
Gammal 2013-08-15, 13:25   #10
rac_hammer
Medlem

Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Håller med Ekan... skit i vad alla andra säger skapa dina egna alster i din egen takt utan att lägga massa press på dig själv. Du gör fantastiska verk till trainz och då särskilt det du skapat från scratch ...sen slipper du ju "revir pinkande" på dina egna alster annat än det du sätter själv då möjligtvis.... Personligen tycker jag att så länge den som ursprungligen gjort en modell eller vad det än må vara blir tillfrågade och respektfullt namngiven i ändringar borde man inte vara så tjurskallig att man inte kan låta andra skapare, som du själv säger vidareutveckla en modell... men det e ju min personliga åsikt... vi är många som verkligen uppskattar det du gör Lennart det hoppas jag du vet och inte glömmer /R
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-15, 23:13   #11
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Citat:

Ehum...

Jag är väldans säker på att jag inte ens antytt att det jag gör har något med revir eller skulle på något sätt vara unikt så det vill jag vördsamt påpeka att jag inte känner mig träffad för.

men jo, baklänges ingenjörande gillar jag inte. Att dela med mig vad jag lyckas få ut är ju ett stort nöje oavsett i vilken miljö det hamnar. Men att andra konverterar tillbaka underlaget till editerbara cad-underlag och därifrån bygger vidare ger jag inte stöd till. Kan inte jag få tycka så?

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Äsch Lennart, häng inte läpp för det, han (Mazz) har säkert sina skäl till varför han säger nej, det är inte mycket annat att göra än att respektera det.
Men låt ingen annan ställa till så att du lägger ner, det vore ju tråkigt för alla inblandade om det blir någon annan än dej själv som gör att du fattar det beslutet.
Dessutom har du tillfört Trainz så fantastiskt mycket på egen hand, att jag tvivlar på att du står och faller med att "peta" i andras grejjor .
Eftersom det här är en hobby för dom allra flesta, så låt skaparglädjen flöda när den kommer av sej själv, och lyssna inte så mycket på vad alla andra tycker, det är väl huvudsaken att DU har kul när du pular på, det mitt motto i alla fall .
Som alltid kloka och bra ord från hr Ekan. Du har ju så fantastiskt mycket fint producerat och uppskattat material, så du ska verkligen inte hänga upp dig på att en tomte som jag är lite grinig just i detta fall...

Så jag hoppas du tar på dig skaparhatten, ditt arbete är garanterat mycket uppskattat från många många håll!

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-15, 23:20   #12
jgloket
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

Jag tycker den här diskussionen är tråkig, att den ens ska behöva lyftas. Det är klart man själv bestämmer vad man vill göra. Men allt material som kommer upp på forumet är av glädje till många och särskilt när de är så bra, välgjorda och funktionella som flera av forumets medlemmar lyckas skapa.
Då är Lennart en av dessa guldkorn på järnvägens utveckling.

Det som jag tycker är mest synd är när man inte vill att saker ska utvecklas och bli bättre. Som i detta fallet. Med funktioner som nattbelysning och lite djup vill man så klart använda stationen i sina byggen. Man känner för att bygga passande rutter från Alvesta mot Växjö, Värnamo, Nässjö eller Älmhult.
Självklart ska man alltid be om lov och uppge upphovsmannen men att utveckla måste ändå vara bättre...
jgloket besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-16, 09:23   #13
lan
Veteran

Standard Mazz ...

... Jag har full förståelse för dina synpunkter och respekterar dom. Jag är väl medveten om att det jag gjort är kontroversiellt!

Jag skulle kunna byggt Alvesta från scratch om jag haft ritning och texturförlagor men det hade jag inte. Din Alvesta verkade stämma i måtten och var väldigt fint texturerad och det sparade mycket tid att använda den som bas. Annars hade det väl tagit mig många hundra timmar extra.

Men nu är det som det är. DU kan ju iallafall ta en titt på det jag skickade dig?

LAn
Gammal 2013-10-28, 21:54   #14
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Citat:
... Jag har full förståelse för dina synpunkter och respekterar dom. Jag är väl medveten om att det jag gjort är kontroversiellt!

Jag skulle kunna byggt Alvesta från scratch om jag haft ritning och texturförlagor men det hade jag inte. Din Alvesta verkade stämma i måtten och var väldigt fint texturerad och det sparade mycket tid att använda den som bas. Annars hade det väl tagit mig många hundra timmar extra.

Men nu är det som det är. DU kan ju iallafall ta en titt på det jag skickade dig?
Med tanke på vad du nu idag postar i tråden "Ior" så känner jag mig tyvärr tvungen till en replik. Det är svårt att ta dina ord ovan på allvar, när du bara någon dag efter denna händelse lovordar någon duktig byggare av ett godsmagasin som deklarerar att man fritt får bygga vidare på det utan begränsningar. Och i samma tråd pissar på ett "revirtänkande" som enligt dig florerar här...

Jag tycker det är rent ut sagt uselt så som du nu håller på, ska det vara nödvändigt? I just fallet med Alvesta, det var inte alls långt bort för dig att skicka en fråga om du kunde få tillstånd att utveckla huset. Du har både email och PM. Istället så gör du baklängeskonstruktion, vilket jag tycker är extremt dumt gjort. Du hade självklart fått ett ja om du inte klantade till det så som du nu gjorde.

nåväl, det deklarerade jag hur jag tyckte och nog om det... det gröna ljuset till ombyggnaden hade jag tänkt ge ändå efter det här, du handlade förmodligen i oförstånd, det kan alla göra någon gång. Men när du efter någon dag började jiddla om revirpinkande så vet jag inte vad du försöker åstadkomma... Då la jag ner tanken på att ge grönt ljus omgående.

Ior-tråden blev ju låst innan jag hann med att svara, därav fick det bli denna tråd i stället. Det kan ju vara denna händelse som du nu syftar på, vad vet jag...

Lennart, det här är bara larvigt att hålla på så här och tjata om revirtänkande, som inte finns mer än i din konstruerade värld. Jag hoppas du sansar dig så vi kan fortsätta som goda kollegor inom tågsimulatorhobbyn. Oavsett plattform.

Edit:

Ja och Ior-tråden verkar nu vara borttagen. Kanske bra, kanske inte. Det är inte helt fel att vädra lite kan jag tycka.

Edit igen... Doh, jag tittade i fel forum, Ior är kvar men låst...

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2013-10-28 klockan 22:11.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:00.