| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa | 
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
			
			 | 
		#76 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2005 
				Ort: Karlstad, Sverige 
				
				
					Inlägg: 988
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Spännande saker som händer i Lennarts verkstad. 
		
		
		
		
		
		
		
	NKlJ är en personlig favorit och jag bor bara ett stenkast från gamla Karlstad Östra (som tyvärr var riven innan jag flyttade hit). Länge sedan jag sist var upp till Hagfors och besökte museet så det kan nog bli en tur i sommar. Om det är något du vill ha undersökt eller fotograferat på originalen får du gärna höra av dig. /æ  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#77 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Vad jag skulle behöva är bilder på AEG-lokens hytt, jag har nästan inga bilder på den! 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#78 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			... och artar sig lovande. Pysslat lite med den valbara multipelkopplingen bl.a. + massa detaljarbete både på lok, hytt och texturer. Min semester kom av sig p.g.a. vädret  
		
		
		
			 
		
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#79 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2002 
				Ort: Gävle, Sweden. 
				
				
					Inlägg: 293
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Otroligt hur fort du jobbar! Och grymt snyggt blir det! 
		
		
		
		
		
		
			Jag har tyvärr svårt att hinna kolla detaljer innan helgen, men två saker har jag hunnit se: -dessa strömavtagare ska inte smalna av upptill, de är lika breda från bygelns fot till topp. -AEG-loken har en annan form på plogen, lite kantigare. Det syns bra på bilden som du själv länkade in. Keep up the good work  
		
				__________________ 
		
		
		
		
	/ Dalle  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#80 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 all info registreras och bearbetas: Jag har tre olika strömavtagare: 1. Leveransvarianten, Tri_Isolator-typ från 1920-talet som ... 2. ... under 30-40-talet byttes ut mot, vad jag tror är en Siemens-avtagare(???) och ... 3. ... den i B-änden insatta ASEA LLXJ på förhöjningsställ. Problemet är att, vad jag vet(???), tillåter inte Trainz mer än en pantograph-typ   Så att blanda går inte ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Så här har det varit sen UltimateTrainz och N3V borde ändra detta! ![]() PS. Plogarna är nu "avrundade", dvs mer fyrkantiga  
		
				__________________ 
		
		
		
		
		
			"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			Senast redigerad av lan den 2013-06-26 klockan 19:43. Anledning: Plogbill(d)  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#81 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			... när man blåste visslan ??? Jag har gissat med ledning av att det sitter en Tryckluftsvissla på taket. Den måste låta mycket ljusare än en tyfon med exponentialhorn tror jag ??? 
		
		
		
			Det finns väl ingen människa med hörseln i behåll som kommer ihåg hur det lät !!?? Men jag bifogar en RAR-fil som innehåller den WAV-fil som jag "tutat" ihop: 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#82 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Oct 2011 
				Ort: Malmö 
				
				
					Inlägg: 117
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Ser mycket bra ut Lan! Jag följer tråden med stort intresse. 
		
		
		
		
		
		
			Angående "visselljudet" tror jag att det ska vara mer likt ett ånglok. I några av dina andra byggen har du använt ett ljud som heter "Sj F1200 Vissla", <kuid:67375:1132>. Jag tror att visslan ska vara mer åt det hållet. Motorloket Ohs har en tryckluftsvissla. Ungefär 4:00 in i den här filmen hör man visslan: http://www.youtube.com/watch?v=icOBkQR7KvY Jag ska upp till Ohsabanan och titta på loket nu till helgen. Om du tycker att ljudet passar och du är intresserad Lan kan jag försöka fixa en bättre inspelning av visslan? 
				__________________ 
		
		
		
		
	Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre!  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#83 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2005 
				Ort: Karlstad, Sverige 
				
				
					Inlägg: 988
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Det blir dock troligen inte förrän efter nästa fredag för då börjar semestern. Beror lite på vad det blir för väder i helgen om man skulle ta en tur i cabben. Tyvärr kan jag nog inte hjälpa till med ljudupptagningar, länge sedan loken rörde på sig. /æ  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#84 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Tack för den passningen, Ursus94 !!! Det är ju samma vissla fast på ånglok trycktes den med ånga av högt tryck och på ellok av tryckluft av lägre tryck. Alltså bör ljudet bli dovare på ett ellok (och diesellok). Tack för du påminde mig om F-visslan   Det bifogade ljudet är nedskalat i ung. samma proportion som tryckskillnaden mellan ånga och tryckluft  
		
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#85 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 ![]() Tack för att du bryr dig! 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#86 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Oct 2011 
				Ort: Malmö 
				
				
					Inlägg: 117
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
  
		
				__________________ 
		
		
		
		
	Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre!  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#87 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			... som ju hade påskruvad märkning av emaljerad plåt. Har försökt efterlikna det så gott det går med en skuggning á là Ekan.
		 
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#88 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			... inalles 10 lok i en texturegroup. Jag har valt de 5 loken bland de som överlevde längst, förrutom 31an som får vara med för det var det första loket. 
		
		
		
			Alla loken finns i brunt och ommålade i röd/gult. Och de små variationerna i texturerna gör att loken blir individuella. Dessutom gör tillvalen i propertyrutan att man kan "idividualisera" dem ytterligare. Allt är i princip klart, det som fattas är en "riktig" AEG-hytt - men det kommer väl när jag får bildunderlag !!?? 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#89 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2002 
				Ort: Vårby, Huddinge, Sweden. 
				
				
					Inlägg: 324
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			I mitt tycke kanske inte så vackra men istället med väldigt mycket charm vilket många av dagens rälsfordon saknar. 
		
		
		
		
		
		
			Stickanw 
				__________________ 
		
		
		
		
	Ningening (som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid 30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#90 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2002 
				Ort: Gävle, Sweden. 
				
				
					Inlägg: 293
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Vad ska man säga? Hatten av helt enkelt! För jädra tjusigt. 
		
		
		
		
		
		
			 
		
				__________________ 
		
		
		
		
	/ Dalle  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
![]()  | 
	
	
		
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
		
  | 
	
		
  |