Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-26, 10:05   #1
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Får inte bromsen att fungera och Gasen både bromsar och gasar.

2013-02-26 09-55-57.jpg
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-02-26, 17:46   #2
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Ser inga problem med just bromsen men att du har pådragsreglaget att både gasa och bromsa gör din separata tågbroms inaktiv så att säga. Ex. om du gasar så har du ju direkt tågbroms 0 i det kombinerade gas/broms reglaget så den separata bromsen kommer aldrig att ge någon effekt.

Lösningen är att du lägger till ett separat pådragsreglage(ska heta Regulator) i din blueprint och den kombinerade(tror den brukar heta SimpleThrottle) tar du helt enkelt bort eller så låter du den bara gälla i enkla läget(StopGoOnly) medan de separata kontrollerna gäller i expert läget(Itermediate). Var noga med i vilket läge(expert/simple) du har på Railworks när du testar dock så du inte ändrar i expert läget och sedan testar i enkla läget.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 20:06   #3
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Jag vet inte varför det fungerar nu, jag testade det du sa om broms och gas men det fungerade inte så jag sket i det. Lite senare när jag exporterade en ny Y1 med värmlands målning så uppdaterades tåget inte i spelet så jag tog bort alla exporterade filerna från assets mappen och gjorde om blueprinten och exporterade och sen så fungerade bromsen och målningen och tåget gick även snabbare 130kmh som det ska (gick bara i 120kmh förut) det är konstigt det här.

Nu undrar jag bara en sak till, vet någon hur man får det där gnisslet när man åker i växlar och kurvor? har bara när man bromsar nu.
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 22:10   #4
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Har råkat ut för det jag med att ändringar man gör bara ignoreras efter export av någon anledning så sitter man och letar fel i de oändliga utan resultat. Fick göra som samma manöver med att radera rubb och stubb i assets mappen synd att jag inte kom ihåg detta "fenomen" innan du nämnde det här dock så kanske du kunde sparat ett antal dagar.
Kanske är det en god tumregel att radera allt gammalt exporterat innan man gör första exporten för dagen..härligt att du fick det att fungera i vilket fall!

Gnisslet hör till ljudet för boggien som du hittar i din Y1-blueprint under "Bogie audio control name" där xml filen för ljuden ska länkas. Antingen gör du en helt egen xml fil för dina ljud(finns beskrivet i devdocs i dokument 8.01 "Audio control and blueprints" under kapitel 2.1) eller så kan du länka in ljud från något annat lok/vagn.

Om du väljer att länka in ljudet från ett redan befintligt lok/vagn så måste du göra det i efterhand på din exporterade blueprint-fil(kanske Y1.bin) med hjälp av RW Tools. Anledningen är att "Bogie audio control name" kräver att du har originalfilen(i .xml-format) för att kunna exportera loket sedan och den har man ju normalt inte tillgång till för befintliga lok/vagnar utan bara .bin filen. Var väldigt noga med att skriva in rätt sökväg dock annars får du nog en krash när su ska placera ut Y1:an i RW.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.

Senast redigerad av Mawkish den 2013-02-27 klockan 22:13.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 22:27   #5
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Har råkat ut för det jag med att ändringar man gör bara ignoreras efter export av någon anledning så sitter man och letar fel i de oändliga utan resultat. Fick göra som samma manöver med att radera rubb och stubb i assets mappen synd att jag inte kom ihåg detta "fenomen" innan du nämnde det här dock så kanske du kunde sparat ett antal dagar.
Kanske är det en god tumregel att radera allt gammalt exporterat innan man gör första exporten för dagen..härligt att du fick det att fungera i vilket fall!

Gnisslet hör till ljudet för boggien som du hittar i din Y1-blueprint under "Bogie audio control name" där xml filen för ljuden ska länkas. Antingen gör du en helt egen xml fil för dina ljud(finns beskrivet i devdocs i dokument 8.01 "Audio control and blueprints" under kapitel 2.1) eller så kan du länka in ljud från något annat lok/vagn.

Om du väljer att länka in ljudet från ett redan befintligt lok/vagn så måste du göra det i efterhand på din exporterade blueprint-fil(kanske Y1.bin) med hjälp av RW Tools. Anledningen är att "Bogie audio control name" kräver att du har originalfilen(i .xml-format) för att kunna exportera loket sedan och den har man ju normalt inte tillgång till för befintliga lok/vagnar utan bara .bin filen. Var väldigt noga med att skriva in rätt sökväg dock annars får du nog en krash när su ska placera ut Y1:an i RW.
Det där med bogie audi control name har jag råkat ut för och dragit i de få hårstrån som finns kvar av att hålla på med RW, innan jag hittade problemet. Nackdelen är att man(jag) ofta gör flera ändringar samtidigt och det slutar sällan bra.
Samt, länkar du in ljud i efterhand så måste du göra det (kanske självklart) vid varje ny export då det kommer försvinna. Antingen gör du det en gång för att se att det fungerar och sedan länkar in det som ett sista moment innan släpp. Använd något lok som de flesta har eller enkelt kan få tillgång till (med tillåtelse av skaparen av ljudet såklart).

Men som Mawkish också säger så är det inte dumt att ta bort hela Asset mappen vid ny export för att försäkra sig om att ändringarna inte blir uppätna på vägen.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-28, 18:20   #6
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Hjulen är inte på rätt plats på boggierna när tåget åker i växlar och kurvor.
Har kollat pivoten i 3ds max men det var riktigt.
2013-02-28_00001.jpg
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-28, 19:06   #7
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Är det bara hjulen som inte hänger med eller är det hela boggieramen som inte rör sig i kurvor och växlarna?

Hur har du länkat hjul och boggie i 3dsmax? Hjulen ska länkas till boggieramen men ramen ska inte länkas vidare till loket. Dubbel och trippelkolla namngivningen på hjul resp boggier i 3dsmax(och jämför med de namn du angett i boggie blueprint) så att de inte ändrats vid eventuell kloning.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009