Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-30, 12:41   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Jag har nu tagit uti på allvar med de äldre ljussignalerna - inte minst beroende på att den osynliga monitorn är fullständigt blockerad av Unassigned - ett ord som jag uppfattar som en grov svordom.
.....

Jag har valt att behålla mellansignalerna före utfartssignalerna, och att leda infartssignalerna mot SM (signalmarker).
.....

Jag har testat allt möjligt. senast att sätta ut en mellansignal med beteckningen me D4 - d v s mot utfartssignalen. Min gissning är att utfartssignalerna uppfattar allt som ett hinder - även om spåret slutar i tomma intet.
.....

Nisse
Jag tar inte ditt inlägg som en fråga, utan som ett allmänt inlägg i debatten. Men jag vill i alla fall kommentera ovanstående.

En motfråga först. Vad är en osynlig monitor? Sen ett svar på den grova svordomen UNASSIGNED. När det gäller mina skript så startar dom alltid med ett odefinierat värde (unassigned) på många parametrar. Det kan handla om en odefinierad signaltyp eller ett namn eller beteckning etc. Så det är ett fel som inte ska ignoreras för det ger garanterat följdfel (ingenting kommer att fungera fortsättningsvis för detta objekt).

Ditt andra påstående läser jag som tårta på tårta. Du har tydligen mellansignaler att tillgå men leder ändå infartssignalen mot en SM. Varför inte leda den mot mellansignalen. En SM ska endast användas om man inte har någon annan signal att referera till.

Till sist en viktig detalj. Ett spår som slutar i tomma intet är ALLTID ett hinder!
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-11-18, 04:35   #2
Alfonzo
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 7
Standard

Belysning är också en mycket viktig aspekt, behovet av detaljerad och exakt beräkning och planering, ett mycket komplext arbetsflöde!
__________________
http://www.traktamente.net/
Hollister Sverige
Alfonzo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-07, 10:53   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Fråga om blocksignaler

Ett intressant problem som skapat för Svenolov och Korvtiger.

Min nya bana DJ-DVVJ består av en salig blandning signaler. Senare kommer banan att delas upp i två separata banan; dels med äldre signalteknik, dels med modern. Dessutom tillkommer av försvarbart nostalgiska skäl den äldre ljustekniken - en slags hybrid av båda systemen.

Och problemet: I den moderna banan använder jag mig av blocksignaler. Utfartssignalen kan exempelvis betecknas "stn 41" och blocksignalerna L3, L5 o s v. Men i den äldre ljustekniken betecknas utfartssignalen med "stn C" alternativt "stn D" och blocksignaler används inte.

Här uppstår en kollision mellan två system: Hur skall blocksignalerna benämnas i den moderna banan när utfartssignalen tillhör en äldre generation.. Problemet handlar alltså om blocksignalerna som är kopplade till stationen med äldre ljusteknik, Åt andra hållet spelar det ingen roll.

Att byta beteckning på den äldre utfartssignalen går inte därför att den är kopplad till signaler inuti bangården. En möjlig väg skulle då kunna vara att ändra beteckningen på blocksignalerna från "stn L3" till "stn c3".

Alternativ att strunta i blocksignalerna godkänns inte.

Vad sägs?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-07, 17:32   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Jag tror att det inte går att blanda äldre ljussignaler med moderna ljussignaler(däribland blocksignaler) då Svenolovs script inte stödjer detta.

Att blanda äldre ljussignaler och semaforer skall dock inte vara något problem, men blocksignaler tror jag att du får klara dig utan, även om det fanns i verkligheten vid samma tid (men de fungerade nog lite annorlunda mot hur de gör nu kan jag tänka).
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-07, 21:21   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Jag tror att det inte går att blanda äldre ljussignaler med moderna ljussignaler(däribland blocksignaler) då Svenolovs script inte stödjer detta.

Att blanda äldre ljussignaler och semaforer skall dock inte vara något problem, men blocksignaler tror jag att du får klara dig utan, även om det fanns i verkligheten vid samma tid (men de fungerade nog lite annorlunda mot hur de gör nu kan jag tänka).
Jag gillar det inte - men ibland måste man skicka tjurskalligheten till papperskorgen. Det har uppenbarats för undertecknad, med stöd av Korvtiger, att semaforer inte gillar det moderna signalsystemet. Så är det.

Med tungt hjärta tvingas jag inse nödvändigheten av att skippa blocksignaler, som förmodligen inte skapar trivsam samvaro.

Varför Äldre ljussignaler? Anledningen är, att i DJ-delen av banan jag bygger, skildras svenskt signalsystems utveckling under 1900-talets första hälft. En spännande utveckling med Korvtiger som lärare av 1:a klass. Äldre ljussignaler hör hemma i exposén.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-17, 16:41   #6
Akki
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 186
Standard

Är det i detta forum man kan få lite hjälp med signaler för TS 2016?

Byggt Karlskrona C-Emmaboda och har nu kommit till signaler.
Sträckan är enkelspårig med tre "mötesplatser" med dubbelspår - Spjutsbygd, Holmsjö och Vissefjärda.
Försöker få ett AI-tåg att starta i Holmsjö och möta ett annat i Spjutsbygd som startat från Karlskrona ungefär samtidigt.

Får inte rätt på (block-)signalerna, norrgående tåg stannar och väntar in det södergående strax norr om Karlskrona, bl.a beroende på växlar.

Tips vore tacksamt!

Åke
Akki besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-12-17, 16:48   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Tror att du tyvärr är lite vilse. Denna forumdel handlar om spelserien Trainz, med Z på slutet. TS2015 tillhör serien Train Simulator (utan Z på slutet, väldigt lätt att blanda ihop dem...) Om du scrollar upp lite på huvudsidan av detta forum så hittar du nog en rubrik som heter DTG - Train Simulator 2015, och de fem underforumen till den rubriken är nog var du vill posta den här frågan för att få vettigare svar
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-01-16, 18:07   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Denna tråd...

börjar bli brännhet igen för det finns bara två saker som inte fungerar i TANE och det är:

STL Script Library som har ett skriptfel som smittar av sig på allt som är beroende av det.

Det andra är en liten skitsak med STL Koppels skript där slangarna stannar på fel frame.

Med dessa två saker fixade skulle TANE kanske bli den dröm vi alla drömt om.

Endast Svenolov kan nog fixa detta och vi andra inblandade ställer naturligtvis upp! Eller hur?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-30, 11:05   #9
MegaCastor
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 32
Question Beteckningar på signaler (äldre signaleringsprincip): udda eller jämnt?

Hej, jag bygger i TANE och håller på att experimentera med semaforerna
och de äldre ljussignalerna. Jag skulle behöva hjälp med att reda ut hur signalerna ska benämnas.

Läser dels i Historiskt järnvägsbyggande i Trainz del II (v 3.11), dels i Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz R110718.pdf.

I Historiskt järnvägsbyggande står på sidan 7:
"Vid dubbla bokstäver så är AA, AC, AE... udda och AB, AD, AE jämna"

Beteckningar på signaltekniska objekt säger i Trainz ruta 4 (sidan 9):
"Man kan också ha två bokstäver i beteckninen, AA, AB, AC... (udda) och BA, BB, BC... (jämna).
Kom ihåg att det alltid är första bokstaven i beteckningen som indikerar udda eller jämn riktning."

Det här får jag inte ihop. Är AB udda eller jämnt?
Vilket dokument ska jag följa?

Tacksam för hjälp.
/Magnus
MegaCastor besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009