![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
Nå jag sa ju att jag skulle kasta mig över en båt till. Och det blir som Spyfrog vill, en bogserare. Alla sågar och massabruk samt skogsföretag hade ju förr i tiden många små och ännu mindre bogserbåtar för att forsla timmer till fabrikerna. Från 1850 - 1940 var Sverges vattenvägar fulla av små tuffande saker som vi idag knappt kommer ihåg att de fanns. På Tugbatlars hittar man nycket roligt och jag fann både ritningar och en mängd foton på bogserbåten Strömsbruk. http://www.tugboatlars.se/Stromsbruk.htm Den skall få återuppstå i DONJ under namnet Norrsundet.
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Grymt fin idé :-) hade vart grymt med några mindre pråmar till med :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Bygget har påbörjats.
Kjölen är sträckt och skrivsidan under däck börjar ta form.
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]() Citat:
Mja man vet inte. Om LAn hjälper mig att få den körbar så är den ju till skillnad från ett vanligt flytetyg.... som ett lok.
__________________
MVH / BjörnL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Jo låter inte fel :-) får man den att guppa lite i vågorna med har du en vinnare :-) för övrigt vill jag bara säga keep up the good work du gör många grejer som e välldigt användbara för oss ban byggare :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
En bra fråga Bjornl: Tror du att bogserbåten klarar slussarna måttmässigt? Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]() Citat:
Med 5,2 m bredd så klarar den slussarna galant.
__________________
MVH / BjörnL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
Nu kan jag gå ock lägga mig rätt tillfreds. Det riktigt tunga jobbet är klart. Dvs. kjölen, däcket men framför allt skrovsidan och reling/hyttsidan. Det är sådant som skall modelleras i flera ledder o det har jag svårt för.
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ser väldigt bra ut detta !!! Intressant att se hu du jobbar med backdrops till varje spantsektion. Jag gissar att du först gjort hela kölstocken som en line, med hål uttagna och attachade och sen extrude? Sen har du kanske gjort 0-spantet och kopierat det med shift-move, modellerat det att passa nästa spantsektion, osv ?
Jag gissar, av egna vedermödor. Vore intressant om du beskrev hur du gjort, för detta är det absolut svåraste i 3D-modellering. Behärskar man detta kan man göra båtar, bilar och flygplan och annat buktigt så det blir snyggt. Lycka till:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej LAn
Nja inte riktigt så. Ett grundproblem med ritningarna är att de är ganska dåliga. Spantrutan dvs. spantprofilerna är svåra att placera in i båtens längsled då all text är så liten så man inte ser var de skall sitta riktigt. Vad jag gjort är att först skapa kölen (den blå biten) som en sluten linje som jag extruderat. Den har ju även för och akterstäv tack ock lov. Därefter har jag placerat ut spantrutan (ritningen) 24 ggr längs kjölen där jag tror att den skall vara (efter bästa förmåga). Sedan har jag gjort en låda som har 25 längsgående segment och åtta i höjdledd. Lådan har placerats ut som en blivande skrovsida och för top och undersida samt insida har ala apolygoner raderats. 8 hög så spantritningarna visar 8 linjer som löper längs skrovet. Dvs. vid varje spant kommer det att finnas 8 vertexpunkter att justera i skrovet. Nu är det i princip en yta 25 * 8 segment. Denna grovplacerar jag in i toppvyn. Därefter har jag arbetat mig bakifrån och frammåt i två omgångar längs skrovet. Jag justerar skrovsidans vertex mot spantritningen för bakersta spantet och döljer sedan den ritningen. Sedan tar jag näst bakersta spantet och justerar skrovsidans vertex mot spantet och när jag är nöjd så döljer jag den ritningen. Och så vidare tills alla 24 spantsegment är OK och injusterade. Sedna visar jag alla ritningar av spantsegment och gör om hela proceduren en ggr till som finjustering. Efersom ritningarna inte är så bra vidtar sedan okulärbesiktning och slutjusteringen. Därefter gör jag däcket som ju sticker ut som en svulst längs skrivsidan som en låda med 25 längsgående segmet och palcerar ut den så att den passar in. Slutligen gör jag relingen som en sluten linje som jag extruderar (1 cm). Det är viktigt att denna linje har vertex som delar in den i ca 25 längsgående segment ungefär där skrov och däck har sina brytningar. Denna justeras in längs skrovsidan och ges de böjar, innåt (i bak) och utåt (i fören) som den skall ha. Så långt har jag komit hittills med bygget.
__________________
MVH / BjörnL Senast redigerad av bjornl den 2012-11-11 klockan 16:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
teknik, här ha alla som vill börja bygga mycket att lära och träna på!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej igen
Idag har jag mest jobbat med texturering av skrovet och så lite detaljer som hyttventiler (inte historiska för de var vitmålade) roder och propeller. Jag tror inte jag målar henne röd unde rvattenlinjen för det är så ohyggligt svårt att få till det snyggt. Och desutom verkar hon inte ha haft någon speciell bottenfärg av bilderna att dömma.
__________________
MVH / BjörnL Senast redigerad av bjornl den 2012-11-11 klockan 18:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
När man kör Tor V fungerar vattrenlinjen, som en examen, att det osynliga spåret är rätt lagt. Kan tänka mig att däckslinjen kan fungera på samma sätt. Alltså Bjornl, strunta i vattenlinjen. Problem löser man genom att gå runt dem.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Schysst björnl, vi har som du skriver behov av bogserare. De var en omistlig del av bruken ända fram till slutet på flottningsperioden på 70-talet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej igen
Det har varit lite tyst men det beror på att jag gort rejält fel så jag var tvungen att hämta andan och svära en hel del... och göra om skrovsidan och relingen. Nu är det gjort så nu kan bygget fortskrida vidare. Skrov, reling och hyttsidor är nu speglade och just nu har jag börjat på överbyggnaden med styrhytt och skans mm. Han som målade vattenlinjen var full men han nyktra bror kommer att gå efter och rätta till den.
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|