Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-14, 17:41   #1
Gunter 2
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Insjön,Dalarna
Inlägg: 287
Skicka ett meddelande via MSN till Gunter 2
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... behöver jag veta mer om, t.ex. vilket läge de röda kranarna står i på bilden och åt vilket håll de vrids för att öppnas/stängas.

1. Lossningsläget bör väl vara framåt (logiskt?) så den står i bromsläge på bilderna ?

2. Varför skulle det behövas en lossningsventil till lokbromsen? Ser ut att vara nån vipparm ?

3. ? Varför blåser man huvudledningen och när ?

4. ? Varför stänger man av huvudledningen och när ?

5. Sandningspedal låter logiskt för mig ?

6,7. Fotstöd låter ochså logiskt, man satt ju högt och utan dom domnade väl benen ?
hej jag är inte så bra på lok men i falun finns en du och hytten ser presic ut som på bilden och jag har för mej att 6 är hållare för en stol
__________________
jag Kan ha spår av Dyslexi SILJANS BANAN!!
Gunter 2 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-07-14, 19:12   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Jo då ...

kan det nog vara, Gunther 2, vi får se vad experterna kommer fram till ?

Ytterligare en fråga är om det "ormbo" som satt t.h. om frontdörren, bakom handbromsen. Jag gissar att det hade med att göra att loken hade valbar högerstyrning, det fanns ju en förarpult t.h. också!? Skulle detta vara "bromseriet" vid högerkörning månne ????
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DSC00125.jpg (281.4 KB, 123 visningar)
Filtyp: jpg 15.jpg (52.6 KB, 123 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-14, 19:16   #3
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Post

Det ska bli kul att testa din nya hytt lan. Men sedan när den släpps så undrar jag hur du gör med instalationen. Instaleras den automatiskt istället för Xoa7 hytten, eller får man ändra det manuelt?
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-14, 19:55   #4
Robert
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 389
Standard

Det där är regleringen av strömavtagarna. En nyckel för varje strömavtagare.

Har för mig att det bara fanns en körkontroller extra i a-hytten och att den bara användes vid växling. Därför saknar den vissa nödvändiga saker för linjekörning.

Senast redigerad av Robert den 2012-07-14 klockan 19:58.
Robert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-14, 21:00   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Får jag fråga vilken individ som visas på pussgurkans bilder, för verkar inte vara samma som på Bengans?

1. Tre lägen, bort från föraren är lossläget, sedan mittläget (alla kanaler avstängda) för att behålla trycket i bromscylindern (som lap-läget) och så bromsläget, som ni redan kommit fram till. De tre ledningarna är, vänster till huvudbehållare, under till fria luften(den grövre av dem) och den till höger går till bromscylindern
2. Lossningsventil som användes vid växling för att uppnå snabbare bromslossning som Marcus sade samt vid gång i tåg för att loket skulle kunna dra ut tåget genom att bromsa hela tåget lite lätt och släppa bromsen på enbart loket med lossningsventilen. Den består av en spak som kan vickas/tryckas i tågets färdriktning, framåt eller bakåt. Den trycks upp mot två pinnar, framför och bakom spaken och trycks uppåt av ventilkäglan. Ritning finns i Ånglokläran.
3. Eftersom den är kopplad till huvuledningen enbart så tror jag också att detta är en extra nödbromsventil. Den är stängd på bilden och öppnades genom att den vreds ca 90 grader mot föraren. Dock så fanns ju ett nödbromsläge på förarventilen också.
4. Antingen är det en avstängningskran för lokets bromssystem (då man transporterade lok så ville man nog åt bromskraften hos loket och då ställde man, precis som då man drog ett tåg med flera lok, förarventilen i det eller de lok som inte gick först i tåget i mellanläget. Bromsen fungerade som på en vagn, men matningen av bromssystemet och så vidare var satt ur spel.) Det skulle också kunna vara en strypkran för persontåg/godstågsbroms, men jag tror nog att det första alternativet är rimligare. Om det är en avstängningskran så skall den ena av ledningarna gå till huvudledningen och den andra till hjälpluftbehållaren på loket.
5. Den tror jag på skulle kunna vara en sandningspedal, den har en genomgående tryckluftsledning som är väldigt tunn och det finns inga andra spakar som verkar rimliga för det.
6-7. Fotstöd med största sannolikhet, för det är inga pedaler.

Ormboet i mitten är nog till strömavtagarna som Robert säger. Dock är jag lite nyfiken på varför man hade så många steg på kuggarna, det verkar ju som om man kunde vrida spaken/nyckeln hela vägen runt. Hade det inte räckt med två steg menar jag, uppfällt och nedfällt?

Den extra körkontrollen fanns bara i B-änden, i A-änden fanns endast en handbromsvev.

Läderremmen till sidofönstren skall vara en halvmeter kortare och med mörkare läder i.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-14, 21:45   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

"Ormboet i mitten är nog till strömavtagarna som Robert säger. Dock är jag lite nyfiken på varför man hade så många steg på kuggarna, det verkar ju som om man kunde vrida spaken/nyckeln hela vägen runt. Hade det inte räckt med två steg menar jag, uppfällt och nedfällt?

Den extra körkontrollen fanns bara i B-änden, i A-änden fanns endast en handbromsvev.

Läderremmen till sidofönstren skall vara en halvmeter kortare och med mörkare läder i
"

Nu blir jag fundersam, varför skulle man ha detta enorma arrangemang enbart för strömavatagarna, och på fel sida dessutom ???

Om nu högerreglagen endast fanns i B.änden borde väl även "ormboet" bara finnas i den änden och ha med bromssystemet att göra, knappast med pantogrfen !

Detta är för mig ren logik, men om nån kan motbevisa det så OK !!
Antalet kuggar tyder på att det knappast har med pantograferna att göra.

Läderremmen är lätt mörkad och sidoelementen skall flyttas fram och remmen hänga över dom, kommer när jag får tid och lust.

Fick just Marcus stolar och kunde inte motstå att göra "cykelsadlar" av dom. Ser ganska primitivt ut men passade säkert den tidens härdade lokförarrumpor
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-07-14 klockan 21:51.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-14, 21:58   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
Det där är regleringen av strömavtagarna. En nyckel för varje strömavtagare.

Har för mig att det bara fanns en körkontroller extra i a-hytten och att den bara användes vid växling. Därför saknar den vissa nödvändiga saker för linjekörning.
I A-hytten säger du, i B-hytten säger korvtiger, det vore bra om jag visste vem som har rätt ???
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-14, 22:05   #8
Robert
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 389
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
I A-hytten säger du, i B-hytten säger korvtiger, det vore bra om jag visste vem som har rätt ???
Korvtiger har nog rätt. Jag vet bara att det bara är ena hytten som har två.

Att ormboet är för att höja och sänka strömavtagarna har jag hört av en anställd på Järnvägsmuseum i Gävle då jag fick en personlig guidning av D 101.

Senast redigerad av Robert den 2012-07-14 klockan 22:07.
Robert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-14, 23:29   #9
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Om du kolla den ritning på Ds som jag skickade (den i tif-format) så ser du att den extra körpulten sitter i den änden som A-ändesmarkeringarna inte sitter i, alltså i B-änden. Sade guiden någonting om anledningen till att ha detta arrengemang i ena hytten, men inte den andra, Robert? Kan tycka det är lite underligt att ha en extra pult enbart för växling, vad vinner man på att slippa gå de 2 metrarna tvärs över hytten till andra sidan där förarpulten står? Enligt samma ritning så verkar denna extrapult ha samma sandningspedal som förarsidan, samt en ventil som jag tycker borde vara en extra lokbromsventil, med tanke på att pulten skulle användas vid just växling. Normalt satt ju biträdet på den sidan av hytten, men jag kan inte tänka mig någon anledning till att denne behövde extra körkontroller heller, så växling låter fortfarande troligt, men onödigt.

Ormboet, det har någonting med tryckluftssystemet att göra, och de enda saker som var styrda av tryckluft på D-loken vad jag kan komma på är bromsen och byglarna. För att vara en broms till växelpulten är det väldigt dåligt placerad, tänk själv att sträcka dig långt åt vänster och dessutom rätt högt upp för att nå den. Dessutom så tycker jag att jag kan urskilja en direktbromsventil på högersidan av hytten på ritningen, vilken är mycket mer lättåtkomlig och dessutom det enda i bromsväg som man behöver vid växling. Det är två likadana "lås", ett på var sida, båda kopplade till tryckluftsledningar, och byglarna var två till antalet och styrdes av tryckluft. Låter rätt rimligt i mina öron att dessa gick till just byglarna. Hur exakt det fungerade är jag dock fortfarande nyfiken på!

Jag har dessutom tagit mig en funderare på vår spak nummer 4, varför skulle man vilja ha en avstängningskran på ett så lättåtkomligt ställe? Det var ytterst sällan som man behövde den, som jag sade, när loken gick i "mult" eller nedkopplade så lade man oftast bara över förarventilen i mellanläget, för att fortfarande kunna nyttja bromskraften hos fordonet. Men så slog det mig att D-loken ju har två hytter, alltså borde man vara tvungen att stänga av bromsen i den ände av loket som man inte kör ifrån! Man kan ju inte ha två bromssystem igång samtidigt och mellanläget på förarventilen duger nog inte här. Det skulle förklara varför den ventilen var placerad där den var.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-14, 21:30   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av legotrainzman Visa inlägg
Det ska bli kul att testa din nya hytt lan. Men sedan när den släpps så undrar jag hur du gör med instalationen. Instaleras den automatiskt istället för Xoa7 hytten, eller får man ändra det manuelt?
Till de lok som släpps så småningom kommer hytterna att vara utbytta, men vill ni ha dom även på mina s.k. "glanslok" som redan är släppta får ni ändra det själva !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009