Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-13, 20:26   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Tunnlar med Istrack =1 som Stichted Track....

...medför en del fördelar vid utsättning och justering. Det blir snygga jämna krökningar, alla trackside-object följer snällt med i svängarna och många andra bekymmer slipper man:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120513_0000.jpg (179.0 KB, 154 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-05-13, 21:24   #2
josu
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Sverige
Inlägg: 296
Skicka ett meddelande via Skype™ till josu
Standard

Ser ju FANTASTISKT ut, LAn! Detta blir PERFEKT till t-baneprojektet...
__________________
Med vänlig hälsning
Josu (hemsida / Steam)
josu besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-13, 23:01   #3
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Underbart Lennart!!!
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-16, 15:45   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Kan man göra ALLT med 14 tunnlar ??? ...

vi får väl se ?
Eftersom "Stitched track bara tillåter enkelspår får man ta lite omvägar för att göra dubbel-, multipelspår, korsningsväxlar mm. Men det flyter på "rätt" bra. Detta blir ju modulärt och ställer krav på ruttbyggarna för att det skall bli snyggt - noggrann passning är A och O. Visar lite bilder på dagens eskapader, tågmöte med spårbyte "down under" - tänk på att jag är en erkänt urusel ruttbyggare, jag försöker bara leverera verktygen till dom som kan !
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120516_0000.jpg (201.2 KB, 114 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120516_0001.jpg (211.6 KB, 113 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120516_0002.jpg (206.6 KB, 112 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120516_0003.jpg (211.9 KB, 112 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120516_0004.jpg (191.5 KB, 113 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120516_0005.jpg (193.1 KB, 112 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120516_0006.jpg (180.2 KB, 111 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 23:19   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Wink Vad gör man inte för att tennispubliken skall slippa...

scrolla i sidled Nå jag får väl ta mödan att resampla till 1200x675 så att "småbildsproletariatet" slipper scrolla !

Till saken:
Tunnlarna har fått tunnelmynningar i vardera änden. Det fiffiga med "stitched track" är att dessa "end-cap" inte visas i skarvarna på ett spår av samma typ utan endast i ändarna, men om man ansluter ett annat spår så visas dom. Detta öppnar oändliga möjligheter att gestalata ett tunnelbanenät. Man kan lägga många tunnlar i bredd och göra trovärdiga övergångar mellan olika spårtyper. Bifogar några "nedresamplade" bilder:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120517_0000.jpg (84.4 KB, 82 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120517_0001.jpg (89.3 KB, 81 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120517_0002.jpg (126.1 KB, 81 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120517_0003.jpg (141.4 KB, 81 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-18, 08:01   #6
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Ser lovande ut, Lennart.

Gillar att dom inte snäpper fast i rutnätet, så att man blir lite låst vid tunneldragning. OK, blir lite pyssel med att göra öppningar/hål för tunnlarna och sedan puzzla igen dom springor som blir, men hellre på detta sättet.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-18, 09:59   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Snyggt Lennart. Det är en ren fröjd att läsa dina inlägg, inte bara för läsbarheten (anpassade bilder) utan också för att innehållet är så förbaskat bra.

En fråga. Blir tunnlarna "vattentäta"? Det har ju varit ett problem tidigare.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-18, 10:15   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Bengan,
kan du beskriva hur du tar ut hål i marken för tunnelöppningar!? Jag är nybörjare på tunnlar så jag fick göra en "Tunnelkniv" som gör ett "dighole" på 10x10 m som egentligen är väl grovt men finare går tydligen inte ???



Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Ser lovande ut, Lennart.

Gillar att dom inte snäpper fast i rutnätet, så att man blir lite låst vid tunneldragning. OK, blir lite pyssel med att göra öppningar/hål för tunnlarna och sedan puzzla igen dom springor som blir, men hellre på detta sättet.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
tunnelbana

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009