![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
...medför en del fördelar vid utsättning och justering. Det blir snygga jämna krökningar, alla trackside-object följer snällt med i svängarna och många andra bekymmer slipper man:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Underbart Lennart!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
vi får väl se ?
Eftersom "Stitched track bara tillåter enkelspår får man ta lite omvägar för att göra dubbel-, multipelspår, korsningsväxlar mm. Men det flyter på "rätt" bra. Detta blir ju modulärt och ställer krav på ruttbyggarna för att det skall bli snyggt - noggrann passning är A och O. Visar lite bilder på dagens eskapader, tågmöte med spårbyte "down under" - tänk på att jag är en erkänt urusel ruttbyggare, jag försöker bara leverera verktygen till dom som kan ! ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
scrolla i sidled
![]() ![]() Till saken: Tunnlarna har fått tunnelmynningar i vardera änden. Det fiffiga med "stitched track" är att dessa "end-cap" inte visas i skarvarna på ett spår av samma typ utan endast i ändarna, men om man ansluter ett annat spår så visas dom. Detta öppnar oändliga möjligheter att gestalata ett tunnelbanenät. Man kan lägga många tunnlar i bredd och göra trovärdiga övergångar mellan olika spårtyper. Bifogar några "nedresamplade" bilder:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Ser lovande ut, Lennart.
Gillar att dom inte snäpper fast i rutnätet, så att man blir lite låst vid tunneldragning. OK, blir lite pyssel med att göra öppningar/hål för tunnlarna och sedan puzzla igen dom springor som blir, men hellre på detta sättet.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Snyggt Lennart. Det är en ren fröjd att läsa dina inlägg, inte bara för läsbarheten (anpassade bilder) utan också för att innehållet är så förbaskat bra.
![]() En fråga. Blir tunnlarna "vattentäta"? Det har ju varit ett problem tidigare.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Bengan,
kan du beskriva hur du tar ut hål i marken för tunnelöppningar!? Jag är nybörjare på tunnlar så jag fick göra en "Tunnelkniv" som gör ett "dighole" på 10x10 m som egentligen är väl grovt men finare går tydligen inte ???
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
tunnelbana |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|