Semaforer korsbefruktas
			 
			 
			
		
		
		
			
			Det strömmar nyheter från Svenolov; nytt signalsystem, nytt vägskyddssystem m m till betatestarna. Det har gjort att jag drabbats av en märklig korsbefruktning i samband med installation av semaforer till min nya DVVJ-bana. Jag har inte fått semaforerna att fungera, troligtvis beroende på delvis ny konfiguration, som satt myror i huvudet på mig.  
 
Problemet är att Melleruds station bör innehålla fem huvudtågspår. Nu verkar det som om semafor A lägger huvudtågspåret till semafor C. I och för sig rätt eftersom tåg från Göteborg mot Oslo vänder i Mellerud (1800-talet till 1950), men den konfigurationen tror jag inte är meningen. 
 
Det är möjligt att semafor C har fel beteckning och skall vara B enligt jämn/udda-principen. 
 
Älskar semaforer – de är levande på ett helt annat sätt än ljussignaler. Hur gör jagi mitt nya 2010 3.3? 
 
Nisse 
 
P.S; Stationen är utrustad med 42 ”kameleont-växlar” (se tråd: DVVJ), lika många växellampor och ett 20-tal hinderfria pålar. D.S.
		 
		
		
		
			
		
		
		
		
		
		
		
	 |