Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-17, 22:53   #1
Dson
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower Visa inlägg
@Dson
Aha, självklar miss från min sida, dock bara i listan. Orten ligger där den ska i spelet, den och Åre (Eftersom Åreskutan gick urskilja trots den låga upplösningen på DEM-datan ) Tack för att du påpekar saken dock, ska redigera
Pheew, jag trodde nästan att du dragit igång någon tyst protest mot Jämtland. Höll nästan på att larma JRA (Jämtlands Republikanska Armé) där ett tag
Åre (station) har ju faktiskt också en rätt viktig roll i det svenska järnvägsnätet, men framförallt för turismen i västra Jämtland.
Gammal 2012-03-17, 23:34   #2
sealpower
Medlem

Reg.datum: Oct 2007
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Pheew, jag trodde nästan att du dragit igång någon tyst protest mot Jämtland. Höll nästan på att larma JRA (Jämtlands Republikanska Armé) där ett tag
Åre (station) har ju faktiskt också en rätt viktig roll i det svenska järnvägsnätet, men framförallt för turismen i västra Jämtland.
Åjo, hur gärna man än velat låta bli så måste man ju tänka på vad som är viktigast för järnvägen. I valet mellan tyst protest mot jämtland och att skippa en viktig linje blev valet rätt enkelt. Sen vill man ju helt klart inte ha en massa surjämtar över sig heller

Av liknande anledningar fick man ju avprioritera sin egen hemort till fördel för hålan Hällnäs som tyvärr har högre järnvägshistoriskt värde och ligger alldeles för nära för att klämma in två stationer i spelet.

Ack, vilka offer

Nåväl.
Utbudet av Svenska orter utökat med Storlien
Trondheim sluter sig till Narvik och Oslo som de tillgängliga norska orterna.
Gammal 2012-03-21, 16:58   #3
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Hej, har några kommentarer....

För det första, det gäller alla städer som har "kol" - det finns såvitt jag vet inget kol i Sverige. Kanske man kan ha detta som en import via hamnar istället?

Skellefteå .Papper, stål - finns koppar? bör vara här isf
Östersund - militär
Gävle - mat, hamn, papper
Avesta - stål
Kalmar - hamn, militär

//Mvh Mathias
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-21, 19:49   #4
sealpower
Medlem

Reg.datum: Oct 2007
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Hej, har några kommentarer....

För det första, det gäller alla städer som har "kol" - det finns såvitt jag vet inget kol i Sverige. Kanske man kan ha detta som en import via hamnar istället?

Skellefteå .Papper, stål - finns koppar? bör vara här isf
Östersund - militär
Gävle - mat, hamn, papper
Avesta - stål
Kalmar - hamn, militär

//Mvh Mathias
När det gäller kolet så har du helt rätt, men jag blev tvungen att prioritera då man endast kan ha 4 typer av material processer i hamnarna och det kändes som ett mer logiskt val att i så fall låta kolet vara inhemskt hellre än säg gummi eller olja. Utan kol får ju hela stålindustrin heller ingen mening om man kör på svårighetsgraderna advanced eller expert. Ska dock titta lite extra på det, bra att du påpekar saker och ting.

Koppar, guld eller andra metaller finns ej utan jag låter hela gruvbrytningsindustrin representeras av järn och aluminium
Gammal 2012-03-26, 00:37   #5
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Wow!
Detta väcker en hel del gamla minnen.
Jag minns när jag köpte Railroad Tycoon (orginalet då) på Stor och Liten i gallerian
i Stockholm 1990 eller däromkring. Jag spelade det natt som dag på min IBM Pc med
"100% original PC speed", 4.77 MHz om jag minns rätt. Fyrfärgers CGA grafik var det med.
Det står fortfarande i bokhyllan här intill mig. Men tillbaka till ämnet.

Jag antar att du valt Falun pga BJ och GDJ. Jag antar också att Borlänge ligger för nära
för att få vara med. Annars så är just Borlänge en stor industriort med Domnarvets järnverk
(SSAB) och Kvarnsvedens pappersbruk.

Svårt val det där. Faluns historiska betydelse mot Borlänges tunga industri. Personligen så
skulle jag nog hellre se Borlänge, men, men ...

Vad gäller kolet så användes väl mycket träkol vid järnframställningen. Bl.a. runt Siljan så fanns
det många kolmilor vars kol skeppades på pråmar till Insjön (där jag bor) för vidare transport
på järnväg till just Borlänge. Så kolet kanske kan representera träkol istället för stenkol(?).

Så ett par förslag:
Mora .Timmer, Flis
Rättvik .Kalk

Lycka till med fortsättningen. Jag kommer att med glädje följa detta projekt.
mvh .... Mats

Senast redigerad av MatsH den 2012-03-26 klockan 00:38.
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:55.