![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() Åre (station) har ju faktiskt också en rätt viktig roll i det svenska järnvägsnätet, men framförallt för turismen i västra Jämtland.
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() Av liknande anledningar fick man ju avprioritera sin egen hemort till fördel för hålan Hällnäs som tyvärr har högre järnvägshistoriskt värde och ligger alldeles för nära för att klämma in två stationer i spelet. Ack, vilka offer ![]() Nåväl. Utbudet av Svenska orter utökat med Storlien Trondheim sluter sig till Narvik och Oslo som de tillgängliga norska orterna.
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Hej, har några kommentarer....
För det första, det gäller alla städer som har "kol" - det finns såvitt jag vet inget kol i Sverige. Kanske man kan ha detta som en import via hamnar istället? Skellefteå .Papper, stål - finns koppar? bör vara här isf Östersund - militär Gävle - mat, hamn, papper Avesta - stål Kalmar - hamn, militär //Mvh Mathias |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Koppar, guld eller andra metaller finns ej utan jag låter hela gruvbrytningsindustrin representeras av järn och aluminium
![]() |
![]() |
#5 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
|
![]()
Wow!
Detta väcker en hel del gamla minnen. ![]() Jag minns när jag köpte Railroad Tycoon (orginalet då) på Stor och Liten i gallerian i Stockholm 1990 eller däromkring. Jag spelade det natt som dag på min IBM Pc med "100% original PC speed", 4.77 MHz om jag minns rätt. Fyrfärgers CGA grafik var det med. ![]() Det står fortfarande i bokhyllan här intill mig. Men tillbaka till ämnet. ![]() Jag antar att du valt Falun pga BJ och GDJ. Jag antar också att Borlänge ligger för nära för att få vara med. Annars så är just Borlänge en stor industriort med Domnarvets järnverk (SSAB) och Kvarnsvedens pappersbruk. Svårt val det där. Faluns historiska betydelse mot Borlänges tunga industri. Personligen så skulle jag nog hellre se Borlänge, men, men ... Vad gäller kolet så användes väl mycket träkol vid järnframställningen. Bl.a. runt Siljan så fanns det många kolmilor vars kol skeppades på pråmar till Insjön (där jag bor) för vidare transport på järnväg till just Borlänge. Så kolet kanske kan representera träkol istället för stenkol(?). Så ett par förslag: Mora .Timmer, Flis Rättvik .Kalk Lycka till med fortsättningen. Jag kommer att med glädje följa detta projekt. ![]() mvh .... Mats
![]() Senast redigerad av MatsH den 2012-03-26 klockan 00:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|