|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Roligt att detta projekt landar väl hos folket kring huvudstan, själv har jag svårt att "få tummen ur västkusten", men bygga är gôrskôj !
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Här kommer nåt inte fullt lika snyggt, men nödvändigt. På de mallar jag gjort har jag nu byggt "riktiga väggar" med urtag för fönster. Nästa steg är att fila på texturer och alphas så att allt ser realistiskt ut.
Pepparkakshuskonstruktion är ungefär hur jag jobbar.
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Citat:
ritar upp väggen som rektangel eller line, ritar fönster och dörröppningar i samma plan. Sedan ovandlar jag själva väggen till Editable spline om det är en Rectangle. sedan gör man Attach Multi av alla Lines och Rectangles som skall bli fönster och dörrar. Sedan Extrude till lämplig tjocklek och vips är väggen klar. Avslutar med Reset Xform. Den här metoden gör att varje väggyta blir en enda polygon och därmed lättmappad. Väldigt lättarbetat när det gäller t.ex. vagnsidor med många öppningar (t.ex. Kungavagnen).
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 733
|
Jag tror den metoden som Lan använder är unik för 3Ds, men går att använda i andra program genom vanlig edge/verteciesline uppritning och sedan göra faces mellan de uppritade linjerna. I Blender så kan du rita linjer på frihand, lägga till cirklar och annat med valfri upplösning och sedan binda ihop allt med fill (F eller Shift-F). Går att göra på motsvarande sätt i alla 3D-program.
__________________
-k- |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Metoden är väl närmast standard i gmax (och 3Dmax) för att skapa uttag i väggar, Med Boolean skapas en massa onödiga faces och massa nödvändiga skapas ej. Metoden finns säkert i Blender och hur man gör kan säkert Korvtiger beskriva när han får tid?
Två shots på östgaveln på Läggesta Nedre. Den bakre är ett plan mappat med bjornls fina vinkelräta bilder, den främre är gjord i 3D och märks knappt rakt framifrån men blir tydlig i snett perspektiv. Något att fundera på om det är värt mödan och polygonkostnaden. Det beror väl på vilka krav man har och vad man vill uppnå! Läggesta Nedre är ju en "spårnära" byggnad och dom föredrar jag detaljerade liksom lok och vagnar! Nu kommer säkert nån hoppande med LOD igen, och visst! ... om någon orkar göra det. Men det är inte jag!
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|