![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Detta koppel blir i två varianter, ett med säkerhetskedja på båda sidor, dels med ett slakt skruvkoppel på båda sidor. Båda typerna lär ha förekommit och användes trots att tryckluftsbroms införts.
Denna gång tänkte jag arbeta med "Korvtigersk" precision och har lagt ut fem vyritningar i byggprogrammet (bild). Sen gäller det att hålla "polygontungan i rätt mun" !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tvåkammarvarianten börjar ta form, använde hakkopplet som bas. Nu återstår finslipning och animering. Polygonantal, håll i er, runt 1000!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tvåkammarkopplet med säkerketsanordning av typ skruvkoppel som hängde slakt på båda sidor vid kopplet. Antar att dessa koppel var billiga att anskaffa eftersom dom var av gängse SJ normalspårstyp. Bilden visar inte slutligt utförande !
Det verkar dessutom som Svenolov satt fingret på en punkt så vi kan få kopplen att fungera som dom skall. Vi får se!? Dessa tvåkammarkoppel mäter bara 370 mm från buffertbalk till kontaktyta, de övriga kopplen ligger på ca. 460 mm. Höjden kommer dock att bli standard 780 mm, men som Korvtiger påpekar man kan variera lite när man sätter ut sina lim och koppelpunkter för nån standard fanns inte i smalspårsvärlden.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Har med Svenolovs hjälp lyckats knyta ihop säcken och fått kopplen att fungera!
Det blir fem olika smalspårskoppel + Scharfenbergs motorvagnskoppel(ej klart). Bilderna visar: DONJ-kopplel HÄSTSKO-koppel ENKAMMAR-koppel TVÅkammar_koppel med säkerhetskedjor TVÅkammar_koppel med skruvkoppel som säkerhetsinrättning. Om ni vill veta när, var, hur och varför dessa användes, fråga Korvtiger, han vet!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej LAn
Ser superbra ut PS Skall blörja provköra ikväll. MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tvåkammarkopplet kopplat i Trainz:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|