|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 | |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
Citat:
Men vem sjutton har tid att åka fram i 40km/h? Nej, man får ju fuska! Jag tror f-n jag skall trimma Ypn till iaf 160km/h med dig som förebild. ![]() Med 10km/h så tar det ju dig 3h att köra 3mil... det lär bli bra möjligheter att se landskapet iaf. En fråga slutligen angående spåret - hade de verkligen så fin spårstandard som du har här? Jag tänker på en fin banvall mm - la inte 600mm järnvägarna ofta ut spåret nästan direkt på marken? Känns som att 10km/h vore löjligt dålig hastighet på så fina spår Senast redigerad av spyfrog den 2011-08-22 klockan 11:10. |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 861
|
Hehe, på tal om lokets hastighet. Bra att ha den till testa landskapet med. Själv har jag Rc6 som trimmats upp till 324 km/h.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
Själv kör man CT JetTrain, den gör sådär 3500 knyck...
![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Ja, på det viset var LBJ en välskött järnväg, det var nog Albert Bergströms förtjänst. Egen grusgrop vid Västerud och en stab banarbetare. Banan var byggd för högre hastighet men pga att säkerhetsanordningar saknades fick man aldrig tillstånd till högre än 10 kph av inspektörerna.
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Tomtåget i Lindfors i väntan på klarsignal för färd mot Bosjön, med det lär dröja med tanke på att hela linjen är en byggarbetsplats med shaktningsarbeten och spårjusteringar. Dessutom är linjen nedlusad med nyutbildade landskapsarkitekter som inte vet hur dom skall göra, för fåren i Västerud har inget att beta m.m.
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Har just fått reda på att BBV (Bosjöbanans vänner) har ett antal ex av boken Skogsbana så om ni hör av er till BBV kan ni kanske köpa ett ex.
Länk: http://www.arstuga.se/bbv/index.htm
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Här finns en intressant järnvägskarta över det järnvägstäta centrala Värmland:
http://www.historiskt.nu/smalsp/nklj/nkljkarta.html
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
Otroligt imponerande vad mycket saker du släpper idag i Download tråden!
Hur hinner du med egentligen?
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 377
|
Citat:
Hur hinner karln med allt, ska varva ner lite säger han. Sen bara razzlar det till, med en massa saker och mitt i allt detta, hinner han med en massa jobb på Z43an också.
__________________
Bengan |
|
|
|
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|