![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
VR står för tomvikt som du säger LR är "lastar vikt:". Alltså den vikt du får lägga på vagnen utöver de 4.1 ton den väger. Jag tycker inte att 4.1 ton låter fel, med tanke på att det är smalspår och jag tog mina 7500 med jämförelse mot normalspåriga vagnar. Procentuellt mot spårvidden stämmer det nästan
![]() Märkningen skall alltid vara korrekt. Vad är det som inte stämmer?
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Har du bilder på dessa så får du gärna skicka så kan jag kanske reda ut en del. Annars så skulle du kunna skriva här vad som sägs enligt märkningen då och den nu. Vagnar förändras och med den märkningen, inget konstigt med det egentligen.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Här är en jämförelse av hur märkningen skall ha varit på 1960 talet och som den ser ut på ett kort nu: nnmarkningsskillnad.jpg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
nr_24_bild1.jpg
Den obromsade litt Nn nr 24 gör debut på DONJ.... Nu väntar jag bara på att höra från Björn om vi kan släppa DONJ 6.2 meter virke också eftersom det är last för nr 24 och 25 - sen är det klart för släpp. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Inga konstigheter, Vikten på vagnen har troligtvis bara avrundats uppåt, det var olika hur noga man var med decimalerna. Annars kan det vara annan utrustning, bromsutrustning till exempel väger ju en del. Maxlasten har förändrats av max axelvikt som kan vara olika från DONJ till JTJ. 15ton(7,5 ton/axel) på 60-talet, ca 14(7 ton /axel) ton nu.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Jag vet att texturframställning och mappning är dina "hatobjekt" men timmerlasten skulle bli mycket mer naturtrogen på det viset. Om du vill har jag en samling barktexturer som jag samlat till LBJ som jag gärna delar med mig av. Ta nu inte illa upp, du gör ett kanonjobb och jag är nog likadan som du, i slutfasen vill man bara bli av med allt och slarvar med det som är dödstrist att rätta till ;-)
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|