Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-22, 09:16   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

VR står för tomvikt som du säger LR är "lastar vikt:". Alltså den vikt du får lägga på vagnen utöver de 4.1 ton den väger. Jag tycker inte att 4.1 ton låter fel, med tanke på att det är smalspår och jag tog mina 7500 med jämförelse mot normalspåriga vagnar. Procentuellt mot spårvidden stämmer det nästan
Märkningen skall alltid vara korrekt. Vad är det som inte stämmer?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 19:50   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
VR står för tomvikt som du säger LR är "lastar vikt:". Alltså den vikt du får lägga på vagnen utöver de 4.1 ton den väger. Jag tycker inte att 4.1 ton låter fel, med tanke på att det är smalspår och jag tog mina 7500 med jämförelse mot normalspåriga vagnar. Procentuellt mot spårvidden stämmer det nästan
Märkningen skall alltid vara korrekt. Vad är det som inte stämmer?
Jag vet inte om märkningen inte stämmer. Det jag menade var att märkningen på nr 25 idag inte stämmer med den som finns i boken "DONJ - En beskrivning av den rullande materielen" av Jan-Olov Svensson.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 20:08   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Har du bilder på dessa så får du gärna skicka så kan jag kanske reda ut en del. Annars så skulle du kunna skriva här vad som sägs enligt märkningen då och den nu. Vagnar förändras och med den märkningen, inget konstigt med det egentligen.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 20:27   #4
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Har du bilder på dessa så får du gärna skicka så kan jag kanske reda ut en del. Annars så skulle du kunna skriva här vad som sägs enligt märkningen då och den nu. Vagnar förändras och med den märkningen, inget konstigt med det egentligen.
Skillnaden är inte stor. Jag antar att det beror på vilken tidsrymd som vagnen avspeglar....
Här är en jämförelse av hur märkningen skall ha varit på 1960 talet och som den ser ut på ett kort nu:
nnmarkningsskillnad.jpg
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 22:39   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

nr_24_bild1.jpg

Den obromsade litt Nn nr 24 gör debut på DONJ....
Nu väntar jag bara på att höra från Björn om vi kan släppa DONJ 6.2 meter virke också eftersom det är last för nr 24 och 25 - sen är det klart för släpp.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 16:35   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Inga konstigheter, Vikten på vagnen har troligtvis bara avrundats uppåt, det var olika hur noga man var med decimalerna. Annars kan det vara annan utrustning, bromsutrustning till exempel väger ju en del. Maxlasten har förändrats av max axelvikt som kan vara olika från DONJ till JTJ. 15ton(7,5 ton/axel) på 60-talet, ca 14(7 ton /axel) ton nu.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 20:47   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Bifogad fil 45923

Den obromsade litt Nn nr 24 gör debut på DONJ....
Nu väntar jag bara på att höra från Björn om vi kan släppa DONJ 6.2 meter virke också eftersom det är last för nr 24 och 25 - sen är det klart för släpp.
Jag tycker nog du skall lägga en dag på att mappa om timmerlasten, i gavlarna bör varje timmer mappas olika, din textur medger ju det, och sidornas barktextur liknar mer stålbalkar eller nåt.
Jag vet att texturframställning och mappning är dina "hatobjekt" men timmerlasten skulle bli mycket mer naturtrogen på det viset. Om du vill har jag en samling barktexturer som jag samlat till LBJ som jag gärna delar med mig av. Ta nu inte illa upp, du gör ett kanonjobb och jag är nog likadan som du, i slutfasen vill man bara bli av med allt och slarvar med det som är dödstrist att rätta till ;-)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 20:49   #8
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag tycker nog du skall lägga en dag på att mappa om timmerlasten, i gavlarna bör varje timmer mappas olika, din textur medger ju det, och sidornas barktextur liknar mer stålbalkar eller nåt.
Jag vet att texturframställning och mappning är dina "hatobjekt" men timmerlasten skulle bli mycket mer naturtrogen på det viset. Om du vill har jag en samling barktexturer som jag samlat till LBJ som jag gärna delar med mig av. Ta nu inte illa upp, du gör ett kanonjobb och jag är nog likadan som du, i slutfasen vill man bara bli av med allt och slarvar med det som är dödstrist att rätta till ;-)
Nu råkar dock timmerlasten vara Björns jobb (det är alltså han som gjort den) så den UV mappingen stör mig inte så mkt.....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009