Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-09, 15:31   #1
JohanV
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Puh! Nu är signalsäkerhetsguiden äntligen färdigskriven! (tycker jag) Jag har nu lämnat över den till mina två betatestare Svenolov och Lan som skall ta sig en titt på det hela med en kunnig respektive en helt oinsatt persons ögon. Det lär nog ta dem ett tag, totalt blev det 46 sidor uppdelade på två delar, så ni har något att läsa när den kommer ut.

Jag vet ej hur många gånger jag har sagt detta, men snart så är det release dags. Jöust nu så har jag inget mer att tillägga fören en första version kommer ut. Sedan är det om Svenolov har något scriptrelaterat han vill fixa. Eventuellt kanske vi får vänta på att de som bygger moderna signaler ska bli klara innan det kommer ut.

Men flera versioner kommer att komma ut, med flera funktioner. Jag har en del galna idéer på lager, gäller bara att få med Svenolov på tåget! (haha)
Jag hoppas att ni inte behöver vänta så länge, modellerna till ett första signalpaket med ljussignaler är redan klara.
Gammal 2011-06-09, 21:53   #2
Pursche
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Thumbs up

Jag brukar inte skriva 'gud vad snyggt' osv osv men det ser underbart ut i mina ögon.
Gammal 2011-06-18, 20:47   #3
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Cool Fick just en befängd idé.

Ett av de allra vanligaste signaleringsredskapen var väl ändå en riktig stins som stod på perrongen med sin "flaggspade" under armen och kunde sen ta fram den och ge ett antal signaler till lokföraren. Om det finns intresse så småningom av en stins á là Furuflak på WNJ, kan jag tänka mig att göra en "levande" svensk stins så småningom. Jag behöver då info om signalbilder, färger, klädsel m.m. Jag tror det fanns nån signallykta med i spelet på natten också?

Om detta verkar intressant så hör av er !

Bild: "Stinsen" av Döderhultarn.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg stinsen.jpg (46.6 KB, 86 visningar)

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2011-06-18 klockan 20:49.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 20:55   #4
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Ett av de allra vanligaste signaleringsredskapen var väl ändå en riktig stins som stod på perrongen med sin "flaggspade" under armen och kunde sen ta fram den och ge ett antal signaler till lokföraren. Om det finns intresse så småningom av en stins á là Furuflak på WNJ, kan jag tänka mig att göra en "levande" svensk stins så småningom. Jag behöver då info om signalbilder, färger, klädsel m.m. Jag tror det fanns nån signallykta med i spelet på natten också?

Om detta verkar intressant så hör av er !
En hederlig gammal svensk stins är väl något man verkligen saknar.
Vore ju guldfirre med en sådan .
På 60-70-talet hade väl dom flesta blå kavaj å vit skärmkepa i alla fall, som jag minns det.
Levande, menar du att han ska viffta med spaden å allt oxå?

Senast redigerad av ekankal den 2011-06-18 klockan 20:58.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-18, 21:12   #5
lan
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
En hederlig gammal svensk stins är väl något man verkligen saknar.
Vore ju guldfirre med en sådan .
Levande, menar du att han ska viffta med spaden å allt oxå?
Ja, jag tänkte han skulle kunna ingå i det svenska signalsystem som Korvtiger och Svenolov håller på att utveckla, där har ju signalerna fri placering, dom är ju kopplade till en "master" som Svenska vägskydd ungefär. Dessutom har jag skurit Åssbonar och hästar i bitar så många gånger att jag tror jag kan få till en animerad stins om intresse finns?

Mellan 1864-75 såg dom tydligen ut som på bilden, med en redig kortsabel vid sidan, kom månne till användning på lokförare som inte åtlydde given signal???
Bifogade bilder
Filtyp: jpg stins_1864-1875.jpg (11.3 KB, 157 visningar)

LAn
Gammal 2011-06-19, 08:38   #6
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Faktum är att en stins ligger på att göra listan till nästa version av Signalsäkerhetspaketet, men jag skulle uppskatta om du kunde göra oss en mesh. Tanken är då att man kan få stinsen att visa sig och försvinna från olika platser på perrongerna och när han är synlig så loopas lite olika animationer där han står still, kollar fickuret, rättar till gruset under foten, och sedan när ett tåg annalkas visar röd flagg och när tåget ska avgå (när linjen framför är klar, samt att avgångstid är inne) så vinkar han med sin spade.
Hur låter det?
Gammal 2011-06-19, 08:55   #7
henrik645
Medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard

Citat:
Faktum är att en stins ligger på att göra listan till nästa version av Signalsäkerhetspaketet, men jag skulle uppskatta om du kunde göra oss en mesh. Tanken är då att man kan få stinsen att visa sig och försvinna från olika platser på perrongerna och när han är synlig så loopas lite olika animationer där han står still, kollar fickuret, rättar till gruset under foten, och sedan när ett tåg annalkas visar röd flagg och när tåget ska avgå (när linjen framför är klar, samt att avgångstid är inne) så vinkar han med sin spade.
Hur låter det?
Det verkar ju finfint!
Gammal 2011-06-19, 11:30   #8
lan
Veteran

Smile

Citat:
Hur låter det?
Det låter finfint! Faktum är att jag måste göra nåt annat i mellanåt så det passar mig fint!
Har faktiskt börjat stycka till en stins, se bilder:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 0.jpg (205.3 KB, 141 visningar)
Filtyp: jpg 1.jpg (211.8 KB, 140 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (102.7 KB, 140 visningar)

LAn
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:42.