|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
Hej
Tack för uppmuntran allasesammans. Just nu småplockar jag lite med belysning och enginconfig och den sista textureringen på loket och att fönstren skall bli transparanta. Så det går framamåt. Men jag har lovat Spyfrog Ockebo station så den kommer imellan. Jag lovade visa hur jag gjorde för att få ordning på hulen (se bilden). Jag tycker fortfarande att det är en jättesjuk metod och hoppas på komentarer och synpunkter. Nå: Ram. I ramen två atattchmentpoints för var boggis skall visas, a.bog1 och a.bog1. OBS att a.bog1 sittter där det absoluta centrum på bakre boggin (drivhjulen) skall synas och inte vid sista hjulaxeln som jag hela tiden trodde den skulle göra. Främre boggi Främre boggin (löphjulet) har löphjul, b.r.lophjol, dummy för animation samt b.r. main framre dvs. en egen b.r.main enbart för denna boggi. Alla dessa sitter på exakt samma positin i Y (längs) led. Det är axelns position i lokets y led. Bakre boggi Den Bakre boggin (drivhjulen) består ju av tre axlar. Här sitter ju en dummy för animation vid varje axel dvs. b.r.drivhjul 1, b.r.drivhjul 3 och b.r.drivhjul 3 (sen ser man ju de två dummys som används för att animera koppelstängerna också men never mind dom just nu). Denna boggi har sin egen b.r.main rear. Denna instans av b.r.main som hör till bakboggin sitter exakt i centrum av bakre boggin d.vs. i höjd med det mittre drivaxeln i Y-led. Detta var ju bara lite kostigt för jag trodde att axlarna skulle placeras i Y-led där de hörde hemma och de två instanserna av b.r.main i lokets centrum d.vs. Y = 0. Så har jag ju inte gjort det nu enl. den beskrivning ag har gett ovan. Nu till det sjukaste. När jag skall exportera en boggi till Trainz format måste jag positionera b.r.main front respektive b.r.main rear i lokets absuta mitt i Y-led dvs. x=0, Y=0, z=0. Det är ju enkelt eftersom respektive boggiä r länkad som ett paket till sin b.r.main, så flyttar man den flyttar man hela boggin. Av bilden framgår att loket vid tidpunkten för exporten ser helt tokigt ut med båda biogis centrerade till Y = 0. Nu till min upprörda fråga - va ska det va så? MVH / BjörnL |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Din bild ser helt riktig ut, det är alltid b.r.main för varje boggi som hamnar i a.bogX. Det är viktigt att b.r.main för varje boggi ligger i origo. Allt annat är ju länkat till b.r.main i resp. boggi! Jag har kladdat lite på din bild och ritat länkningarna som blå pilar.
Din nedersta bild blir fel eftersom b.r.main för drivboggin INTE ligger i origo i sin mesh!
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
Eftersom att jag inte är något vidare på 3D design så kan jag inte ge dig några tips angående ditt byggande men jag vet vad som ser bra ut och detta lok ser grymt bra ut! Önskar dig all lycka med detta lok.
__________________
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
Hej LAn
Tack för råden. Hm, jag skyller på Paul Hobbes tut där jag uppfattade att han sade att b.r.main kunde lägas i z=0 plan istället för boggins origo. Jag har i alla fall inga problem med att jag lagt den i z=0 här långt. Men det kan ju komma obehagliga överskningar efterhand. Jag har ju inte börjat med slidstyrningen ännu. MVH / BjöörnL |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 140
|
Väcker en äldre tråd till liv
![]() Jag har läst igenom den här tråden och kan bara konstatera att jag har gått och blivit väldigt nyfiken på hur långt du har kommit?! Strålande arbete som jag hoppas går framåt för dig!
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
Hej Egonrow
Jo så här är det. När jag började sammarbeta med Spyfrog om DONJ så insåga jag att Norrsundet inte var prio 1 utan banan måst komma en bit på väg först. Som du ser av diverse inlägg om DONJ så far Norrsundet omkring halvfärdig och används som statist. Status nu är att. ---------------------------- transpareneta fönster måste uppdateras helpers för mer rök och ljus måste till strålkastare måste fås att fungera detaljeringsgraden i hytten (för extern vy) måste ökas viss uppsnyggning av texturer skall till engingeconfig måste anpassas (just nu har den nog 100.000 hästar) animation av slidstyrningar måste göras, phu. Cab och cabwiew måste göras samt att kanske en fungerande körbar cabwiew en hel del mao. Men Norrsundet är absolut! inte övergiven:-) MVH / BjornL |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
Hej
Nu kännas det som om stackars Norrsundet har fått stå i skamvrån alltför länge. Och DONJ banan är ju kommen en bit på väg så jag har börjat påta med No 5 igen. Har fixat följande - transpareneta fönster - helpers för mer rök och ljus - engingeconfig är updaterad - strålkastare fungerar Nu håller jag på med hyttens interiör för extern och Cab wiew Och det är kul skall jag säga. MVH / BjornL |
|
|
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|