![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Nu, med bara några timmar kvar av det gamla året, så tänkte jag visa vad nästa år har att erbjuda.
Dels så har vi ju mina efterlängtade semaforer och resten av signalsäkerhetspaketet med spårspärrar, växel- och spårspärrslyktor, hinderfripinnar, normalsektion, vevapparat, mm. Dessutom kan flera teakvagnar, av ännu äldre årgångar än de som nyligen släppts, nog utlovas då jag kommer att få en bunt gamla ritningar kopierade till efter nyår. Men tills dess så tänker jag bjuda på en lite nyårskaramell, något som jag alltid velat bygga, ett ånglok. Det är mycket arbete kvar, massor av detaljer som ska dit (Tack till Mazz för de fina bilderna!) Dessutom, med Svenolovs smarta scriptupplägg så ska vi enkelt kunna lägga till en massor av funktioner som kan kopplas till spakar i hytten, allt det som hör ett ånglok till, som inte finns inbyggt i Trainz, så en hytt kommer det naturligtvis att bli, med animerade spakar! Så nu har ni något att se fram emot, och med det önskar jag er alla ett gott nytt år! ![]() ![]() ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Nam-nam Korvtiger,
nu får man skärpa sig framöver, konkurrensen hårdnar!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
|
![]()
Oj, redan något att se fram imot det kommande året!
![]()
__________________
X2an! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
Vad är det för något lok? gp3119
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Tjusigt!!
Förebilden här: http://www.flickr.com/photos/michael...7603020277993/ Loket finns i Nora och ska jobbas på i nästkommande vecka, som är årets första arbetshelg, utökad till en hel arbetsvecka... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
Det är en Y3a som är T.G.O.J lok
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Mycket riktigt så är det en av TGOJs Y3a lok som det ska föreställa, närmare bestämt nummer 125 som den ser ut idag.
Loket byggdes för FLJ (Frövi-Ludvika Järnväg) år 1908 av NoHAB i Trollhättan som en malmdragare med nummer 25 tillsammans med ett tvillinglok, nummer 26. De utrustades med överhettare och tryckluftsbroms vid leverans, moderna ting på den tiden. 25 användes i loktjänst fram till mitten på 30-talet då den fick kliva åt sidan för större och starkare maskiner och hamnade då på växlingstjänst. Båda loken togs över av TGOJ (Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds Järnvägar) tillsammans med resten av FLJ år 1925. 125:an ställdes av 1959, 51 år efter att den levererats. Loket hade då genomlupit inte mindre än 1028045 km! (40 varv runt jorden!) 1976 köptes loket av musiebanan Skånska Järnvägar i Brösarp, men på grund av transportproblem (det blev för dyrt vill jag minnas) så såldes loket till NBVJ, där det finns idag och förhoppningsvis så kan det beskådas under ånga till sommaren. Loket har alltså aldrig varit i tjänst hos SJ, vilket är ganska ovanligt för de ånglok som finns bevarade idag i Sverige. Det är nog nästan bara TGOJ-lok som kan "skryta" med det. Loket har modifierats lite grand genom åren, bland annat så har den fått elbelysning med tubrogenerator som syns ovanpå pannan, mellan hytt och säkerhetsventilerna, den hade vedeldning mellan 28/7 1943 - 9/9 1946, sotskåpsluckan har bytts och kolrummet byggts ut. Den hade dessutom Vakuumbroms under 3 år. Jag har beräknat att dragkraften hos loket är ca 7068 kg. vilket är ungefär lika starkt som SJs Sa-lok, eller så kan det jämföras med J-loket där Y3a är 32% starkare! Det må vara ett litet lok, men det är starkt! Här kommer en ny render. En hel del nya grejer har monterats, men det är mycket kvar också. Särskilt kolv och slidstyrning är kvar... ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Ootroligt snyggt
![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Hallå Korvtiger,
du artar dig en "fena" på Blender. Hoppas du lyckas med slidstyrningen i Blender och glöm inte dokumentera det du gör (får du till en slidstyrningsanimeringsmanual på svenska för Blender så kan Paul Hobbs "slänga sig i väggen"! Jag känner till din goda dokumentationsförmåga! Att vara noggrann, som du, ger väldigt fina lok och vagnar - fortsätt så - slarvet hanterar jag utan hjälp!!!! Bravo:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
hmm.
Eftersom du nu fått för dig att bygga 125-an, så får vi väl se om vi kan få liv i förebilden... ![]() 2 st. trasiga stortuber demonterade idag och hon var NÄSTAN utomhus... Ska nog gå att ordna bättre bilder senare i vår. ![]() Senast redigerad av Mazz den 2011-01-08 klockan 00:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Fantastiskt vad bra och fint det blir.
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Det har inte hänt så mycket sedan sist. Ett Windowshaveri (igen...) har tagit upp mest av tiden, men även signalsäkerhetspaketet. Men lite småsaker har kommit dit. Nu väntar bara kolv och slidrörelser, samt mappning och texturering. Jag tror nog jag kommer att köra på phototextrues, då jag har en kännsla av att det blir snyggare (och mer detaljrikt), särskilt med tanke på de erbjudanden man fått av Mazz på bilder från alla håll och kanter på förebilden ute i det fria!
![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
Ser mycket bra ut! ser fram emot att se det färdiga resultatet!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Modelleringsbiten börjar nå sitt slut, medan jag väntar på bättre tider (= vår, = dags att rulla ut förebilden så att den kan fotograferas av Mazz för texturförlagor) så har jag börjat det tråkiga arbetet att UV-mappa modellen. På bilden ser ni hur långt jag kommit. Allt det gråa och svarta är mappat och en ambient occlusiontextur är pålagd, som jag sedan kan komma att använda för att få fram skuggor i texturen tydligare, särskilt på ställen där kameran inte når. Allt det vita är kvar... Dessutom är hjulen separerade, de ska jag animera, jag har teoretiskt lyckats att animera kolvrörelsen och slidrörelsen fram till tärningsstången. Sedan skall det bara fungera i praktiken...
![]() ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Kan vi hoppas på en uppdatering av din utmärkta Blender guide för 2.5x ifall du använder det? Kanske hur du får till slidrörelser mm? Såg du för övrigt min post angående Blender och installationen av export pluginen för Trainz i 2.5? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|