![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]() Citat:
Antar att det är det som du menar med "multitextures"
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: May 2004
|
![]()
Har kopplat på ett antal av vagnen bakpå ett litt Du... är på väg mot Tabergsgruvan som man kommer till via ett stickspår från min bana "Jonkoping South"..
Tack för ytterligare en fin vagn......
![]() |
#3 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Provat lite grann, med en jäkla massa vagnar.
Tycker att det största problemet, är allt omkring på banan, så som hus och träd (svajande träd) och inte så mycket hack, med vagnarna. Kört med Iore + 50st malmvagnar Uadh, Dm3 blå + 50st malmvagnar Uadh, 2 uppsättningar med Dm3 brun + 60 Malmvagnar M1 = 120 vagnar, F1200 + 10st av Korvens Teakvagnar, J-loket + 10st B6-vagnar och Marcus T44 + 5st av Lennarts O, Oa och Ob-vagnar = 15st + skugga på allt.
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Positiva besked Bengan!
Har du tillgång till CIA:s Super Cray XXXL dator? Eller har Auran äntligen gjort en insats mot hackningen? Dagen har annars gått till att stuka till (ej klara, väntar på ritningar och detaljinfo) de tre varianterna av Maä (M1). Har även gjort ainimerade säkerhetskättingar av STL-standard, gjort om buffertarna, nya texturer och filat på last-idiotin. Laddar upp lite bilder på "state of the art":
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
|
![]()
Lennart, ett litet tips när du ändå håller på med joxet mellan vagnarna, kedjor och annat. Många av malmbanansfordon har haft en extra bromsledning mellan vagnarna, malmtågsbroms kallad vilken möjliggör steglös tillsättning och lossning av bromsen på vagnarna samtidigt som man laddar deras huvudbehållare. Det här är alltså det mystiska röret med brosmslang som liksom sticker upp i en båge vid vagnsänden. Jag är dock inte riktigt säker på när den infördes och på vilka vagnar.
![]() |
![]() |
#6 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Jag söker kontakt med NBJM och hoppas etablera en bra kontakt där så kanske även denna malmtågsbroms kommer med i slutversionerna? Allt jag plockar på nu är för nollnivån och när den stora LODDNINGEN börjar ryker väl det mesta godiset i takt med nivåerna, men den dagen den sorgen!
![]() |
![]() |
#7 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Är inte speciellt hemma på, vad som är bra eller dåligt. Får lita på grabben, som plockar ihop grejerna till mig. Grafikkort ATI Radeon HD 5800 Series som jag kör i DirectX 10 tillsammans med neddanstående, som inte säger mig så mycket.
![]() |
![]() |
#8 | |
Veteran
|
![]() Citat:
du har en 64-bitars processor! Det förklarar en hel del, vi som tillhör 32-bitars-proletariatet och inte har råd att uppdatera oss under den pågående revolutionen får väl stillatigande betrakta de "kapitalister" som har råd att köra "hackfritt". Vi är absolut inte avundsjuka (eller så är vi det?)! Nå i alla fall! Jag har lyckats få till de tre varianterna på M1 malmvagnar och laddar upp en ny beta idag (de kommer säkert att ändras när jag får mer info). Prova att koppla, lasta och tömma i nån kolindustri och kolla så att animeringar av luckor och kättingar fungerar! Kommande malmlok måste utrustas med kättningar men det tar vi sen! Rapportera gärna era iakttagelser här!
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
|
![]()
Hur är det egentligen med kättingarna på malmbanan? Har de använts parallellt med tryckluftsbromsen någon gång eller bara under den period då man körde handbromsat? Rent allmänt har jag förstått det som att säkerhetskedjorna hör ihop med handbromsade tåg där tappade vagnar inte med automatik nödbromsas.
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
|
![]()
Som ni säkert märkt så blev det ingen M2 = Mas, utan det blev en räcka med M1 =Maä istället! Men var lugna, Mas kommer! Just nu ligger fokus på malmloket Oa ("världens vackraste el-lok?"???). Alla M1-vagnar, kalk- och kol-vagnar finns på Download så ni kan testa och gärna komma med synpunkter i lämplig tråd - har varit lite tunnsått med det!?
Gott nytt:
![]() |
#11 |
Veteran
|
![]()
Nu har vår eminente konstnär, Ekan, varit aktiv och gjort en räcka varianter på vissa av malmvagnarna och skickat mig många vackra texturer, så nu får jag väl försöka få ihop texture-groups till MK- och UK-vagnarna! Ni kan ju titta i screenshot-tråden vad vår egen "Trainz-Rembrant" kan åstadkomma!
![]() |
#12 |
Veteran
|
![]()
Mitt "örnöga", Korvtiger har naturligtvis upptäckt vissa fel på malmvagnarna, bl.a. att de saknar broms (fel enginespec, mitt eget fel) och att det är fel last till MK-vagnen. Det är lite oroande om man laddar upp beta-vagnar och lok till hela gemenskapen och ingen märker sådant när vagnarna fortfarande är under beta-flagg!!!!
Jag slutar ladda upp beta-versioner på forumet från och med nu, eftersom ingen tycks bemöda sig om att testa dom. Detta innebär att ni får vänta betydligt längre men å andra sidan slipper ni kanske felaktiga versioner av lok och vagnar! Jag har inte hört ett enda knysst från någon, utom av de inblande i projektet. En något besviken och trött byggare som kanske snart ägnar sig åt något annat:
![]() |
#13 |
Veteran
|
![]()
Efter mitt senaste, något depressiva, inlägg har jag bättrat mig och börjat med M2 av 1902 års modell. Planen är att göra M2 av 1908 års modell sen, följt av Mas av 1950 års modell.
Min nyuppfunna "recycling"-metod böjar ge en viss glädje i byggandet igen! "Vi får se om "gubben" orkar:
![]() |
#14 |
Veteran
|
![]()
De sista 2 vagnarna i min serie om tidiga malmvagnar. M2 1902 med rak krage, som förmodligen ledde till massa "malm-spill", så 1908 vidgades överdelen på korgen i längdled. Lastkapaciteten ökade marginellt men man slapp väl släppa malmklumpar på spåret framför och bakom vagnen vid lastning????? Går till beta-test i morgon.
![]() |
#15 |
Veteran
|
![]()
I väntan på att mina betatestare skall vakna till så tog jag mig för att sätta malmbromsslangar på mina totalt 12 malmvagnar (alla utom Mas 1950). Dessutom gjort om dom "eländiga" säkerhetskättingarna. Mycket jobb(och tråkigt) att lägga in allt i 12 vagnar och 4 lok, men "trägen" vinner till slut!?
Detta med säkerhetskättingarna är intressant! På den "engelska" tiden hade nog(?) vagnarna och loken vakuumbroms och om ett koppel slets av så fanns det inget som bromsade vagnarna, så då var det nödvändigt med kättingar. När tryckluftsbroms infördes så bromsades väl(?) vagnarna automatiskt när slangarna slets av. Du får rätta mig om jag har fel, Korvtiger! Några bilder som illustration: Kättingkroken var så tung så den p.g.a. gravitationen höll den andra vagnens kättinglänk i ett säkert grepp.
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|