| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa | 
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
			
			 | 
		#1 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Kolvagnar var ett viktigt transportmedel i 1920 - 1960-talets Sverige. Det var Bränslet med stort B (olja, vind och kärnkraft var i "embryostadiet"). I Göteborg lade Brattrederiets (minns särskilt "Eivor Bratt" som brorsan jobbade på) Kolbåtar nästan dagligen till i hamnen med last av stenkol från England och lasten lossades bl.a. i L-vagnar. Att dessa vagnar hette "Träkolsvagnar" beror nog på att innan stenkol blev det dominerande bränslet var träkol det mest använda i Sverige - vagnarna byggdes troligen för att frakta träkol från milorna i Finnmark i Värmland och Dalarna (Dan Andersson) till Storstäderna (Lilla Stockholm, Göteborg och Malmö). Ett stycke svensk "energihistoria" bara. 
		
		
		
			Utlägget i max är klart så nu é dé bar å bygg! 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
   
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
		
  | 
	
		
  |