![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Har själv ingen koll på detta och jag antar, att du redan har läst MatsS (emges) Tutorial om LOD.
Men det är lätt att stirra sig blind, när det strular till sig. Så jag länkar ditt, ifall du har missat den. Är i och för sig, gjord för TRS2004. http://www.stw.se/STW_Tutorial_LOD.html
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Detta kan vara något jag fått om bakfoten, men har inte .im-mesher (Auran: LOD-mesher) inbyggd LOD utan att man behöver trixa med annat?
Ett problem som jag ser med loding (tror att det beror på det i alla fall)är att man mäter i % av skärmutfyllnaden. Om man ser ett lok framifrån så är det smalt och tar upp mindre av skärmens yta och har därför en tendens att gå ned i detaljrikedom även om man är väldigt nära modellen.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Har gjort LOD-meshar till Mg_body, inredning och boggi med följande parametrar:
Full: 15600 poys, full skärpa på texturer, endast ner till 50% av skärmvidd. Med: 6000 polys, halverade texturer, ned till ??? Low: 3100 polys, än en gång halverade texturer, ned till ??? ev. Lowest: ca 1500 polys, ytterligare halvering av texturerna. Försökte göra mig en uppfattning i driver (måste ha freeroaming camera). Bilderna visar (% av skärmvidd) - 100%, 50 %, 25 % och 6 %. Det man ser är att man kan gå ner med texturstorlekarna ganska tidigt. Det känsliga området är väl mellan 25 och 6 %, vad skall bort??? Sen måste jag läsa på om alla parametrar, speciellt :cull - labeln på fästpunkter. Sen måste detta testas. Jag tror LOD är nödvändigt på så här detaljerade modeller - vi får se hur det faller ut?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag har gjort en noggrannare mätning och bildtagning i Trainz. Serien bilder är (Mg i % av skärmbredd) - 50, 30, 20, 15, 10, 5 %.
Jag har därtill gjort 4 st LOD-varianter av Mg_body, inredning och boggi. (visas i nästa post). Problemet är var man skall växla, har ni några idéer? Texturstorleken spelar roll såtillvida att CDP-storlek och tiden för texturväxling påverkas.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Bilderna visar följande:
1. Mg_body_high (katalogstorlek 25 Mb) - endast texturer minskade till hälften. 2. Mg_body_med (katalogstorlek 6,5 Mb) - detaljer borttagna - inga texturändringar. 3. Mg_body_low (katalogstrorlek 1,5 Mb) - ytterligare borttaget - alla texturer minskade med hälften. 4. Mg_body_lowest (katalogstorlek 400 kb) -boggier och panto m.m. "cullade" i modellen - ännu en halvering av texturer. Synpunkter tack!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|