Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-03, 21:37   #1
magnus_y1
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mibl Visa inlägg
Hej!

Kan det vara det här Totte menar? Infarts-/försignalen visar två gröna. Kör 40 i körmonitorn. Men som nedre bilden från RE visar av samma signal är det en K70.

/Micke
Har varit ute för samma problem och började kolla i filerna som styr det hela. Hittade några ställen där 40 angavs istället för 70, ändrade men är osäker på om jag verkligen lyckades på alla ställen. Eftersom jag mest använder infartsignalen som ger Kör 70 istället för vänta stopp har det inte varit prioriterat att leta upp alla fel. Bifogar en bild på orginal sigscr-filen och den som ligger i min rutt och som jag har pillat i.

/Magnus
Bifogade bilder
Filtyp: jpg MSTS signal.jpg (166.0 KB, 118 visningar)
magnus_y1 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-12-03, 21:49   #2
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av magnus_y1 Visa inlägg
Har varit ute för samma problem och började kolla i filerna som styr det hela. Hittade några ställen där 40 angavs istället för 70, ändrade men är osäker på om jag verkligen lyckades på alla ställen. Eftersom jag mest använder infartsignalen som ger Kör 70 istället för vänta stopp har det inte varit prioriterat att leta upp alla fel. Bifogar en bild på orginal sigscr-filen och den som ligger i min rutt och som jag har pillat i.

/Magnus
Ja, här är du nått på spåren, nu har jag bra underlag att gå på!

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-03, 22:38   #3
mibl
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av magnus_y1 Visa inlägg

/Magnus
Jo, även jag har varit och pillat i filer men i sigcfg. Det var någon eller några 70-mellansignaler som visade 40 och jag ändrade SpeedKPH ( 40 ) till 70 istället och då funkade det.

/Micke
Bifogade bilder
Filtyp: jpg sigcfg1.jpg (57.1 KB, 109 visningar)
mibl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-04, 16:57   #4
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Hej!
Intressanta inlägg de här!
Dvärgarna DV4 SHUNT block och DV4 SHUNT, jag undrar vad de används till? Vad betyder shunt?
Tacksam för svar.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-04, 22:24   #5
magnus_y1
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Intressanta inlägg de här!
Dvärgarna DV4 SHUNT block och DV4 SHUNT, jag undrar vad de används till? Vad betyder shunt?
Tacksam för svar.
Shunt betyder växling. I verkligheten använder man dem på spår där man vill ställa växlingsvägar med hjälp av ställverket. vilket är att föredra på större stationer eftersom du då kan använda andra spår för att köra t.ex. genomgående trafik. I MSTS har jag använt dem till att signalera vissa sidospår.

/Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-04, 23:27   #6
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Hej!
Tack Magnus för förklaringen! Nu vet jag mer om hur jag ska göra.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-24, 15:02   #7
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Standard

Hej! River upp tråden igen för att fråga om ett litet signalproblem jag har!

Håller alltså på att placerar signaler, och har placerat 3-skens mellansignaler med kör 70 avvikande tågvägar. Följande signaler är vanliga 4-skens blocksignaler. Problemet är dock att mellansignalerna vägrar visa något annat än kör 40, oavsett om den "linkade" växeln ligger rakt eller åt sidan. Trots att de inte ens borde kunna visa kör 40!

Signalen längs till vänster provade jag att byta ut mot en 5-skens infartssignal, då blir det dock alldeles för kort bromssträcka från 200 km/h till nästa signal. Hjälp, är det fel på signalerna eller mig..?

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-27, 15:42   #8
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Standard

Ingen som kan svara? Alla mellansignaler utom 2-lampors visar kör 40, fast nästa signal visar kör och inget annat. Varför blir det så? Gör jag fel?

Det går ju att sätta blocksignaler som utfartssignaler istället, men det fungerar ju sämre. Genomfartshastighet 180 km/h genom tex Stora Tuna, då får man kör i utfartssignalen och sedan stopp i nästa blocksignal 350 meter senare. Inte lyckat! De svenska signalerna är verkligen svåra att få att fungera, jämfört med de norska... :/

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora

Senast redigerad av bönan den 2012-11-27 klockan 15:57.
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:41.