| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa | 
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
			
			 | 
		#16 | 
| 
			
			 Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2001 
				Ort: Huddinge, Sweden. 
				
				
					Inlägg: 6 377
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Kan inte säga något annat, än att jag är riktigt imponerad och avundsjuk på eran (Din och Lennarts + andras) kunskap av 3D-bygge och snabbhet. 
		
		
		
		
		
		
			![]() ![]() Igår låg hon på planeringsstadium och idag nästan färdig.  
		
				__________________ 
		
		
		
		
	Bengan  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#17 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Mar 2006 
				Ort: Stockholm 
				
				
					Inlägg: 531
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#18 | 
| 
			
			 Tidigare v10 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2005 
				Ort: Halmstad 
				
				
					Inlägg: 2 513
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#19 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2008 
				Ort: Uppland, Sverige 
				
				
					Inlägg: 2 733
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Ser underbart ut!  
		
		
		
		
		
		
			![]() Huvudsaken var att du var medveten om det. Får jag bara fråga: Har du mejslat ut alla små hål för kylning av motorn, eller är det bara normalmap? 
				__________________ 
		
		
		
		
	-k-  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#20 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Mar 2006 
				Ort: Stockholm 
				
				
					Inlägg: 531
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Det är faktiskt riktig 3d, det är egenligen bara ett plan som står snett ut från motorn, eller en hel drös. Blev inte så jättemycket polygoner trots allt. Typ 5566 stycken för hela loket. Jag inser dock att få fixa LOD innan jag släpper den. Normal maps har jag inte vågat ge mig på ännu, men det här vore väll en typisk användning av sådana, eller är det för stora detaljer?
		 
		
		
		
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#21 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2008 
				Ort: Uppland, Sverige 
				
				
					Inlägg: 2 733
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Har ingen aning, har faktiskt aldrig använt sådana. Har fullt upp med att hålla isär bumpmap och alphamap.  
		
		
		
		
		
		
			![]() Men LOD? Det behövs väl inte när man använder .im mesher? Dom har väl inbyggd LOD? 
				__________________ 
		
		
		
		
	-k-  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#22 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Mar 2006 
				Ort: Stockholm 
				
				
					Inlägg: 531
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 bumpmap har jag inte stött på, är det ett bra djur?  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#23 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Mar 2006 
				Ort: Stockholm 
				
				
					Inlägg: 531
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Inne i trainz nu i alla fall, håller på att bråka med boggie animeringarna som just nu mera hoppar än rullar fram. Men så är det varje gång, mind over matter.
		 
		
		
		
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#24 | 
| 
			
			 Tidigare v10 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2005 
				Ort: Halmstad 
				
				
					Inlägg: 2 513
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hmm, ser ut som att fotstegen och räckena skulle behöva justeras lite. 
		
		
		
		
		
		
		
	framför allt ska nog fotstegen vara lite länge än så där.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#25 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Mar 2006 
				Ort: Stockholm 
				
				
					Inlägg: 531
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Gämför http://nitton.fotopic.net/p33864278.html, med http://nitton.fotopic.net/p51750321.html jag antar att de är de fotstegen som du tänker på. Men nu skall vi inte vara sådana, jag kan bygga modellen med långa fotsteg också. Det är alltid kul med varianter... Senast redigerad av bear den 2009-11-23 klockan 00:18.  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#26 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2009 
				Ort: Stockholms län 
				
				
					Inlägg: 498
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Nu har jag nog fortfarande inte tjatat nog, eftersom, kan du fixa STW-koppel på denna också? Skulle vara kul till en sådant fint lok.  
		
		
		
		
		
		
			 
		
				__________________ 
		
		
		
		
	X2an!  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#27 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Mar 2006 
				Ort: Stockholm 
				
				
					Inlägg: 531
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			De senaste dagarna har arbetet fortgått långsamt och mer eller mindre i det fördålda. Jag har fått ordning på exporten av animeringen (Det verkar som om man måste stå på frame 1). Boggien börjar bli färdig nu, bland annat är koppelständerna inte längre ett par rektanglar. 
		
		
		
			Nästa gång jag får tid till att sitta med bygget blir det till att krypa upp ur arbetsgraven och ta i tu med själva loket igen. 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#28 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Mar 2006 
				Ort: Stockholm 
				
				
					Inlägg: 531
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			3D-modellen börjar kännas skaplig, så jag har påbörjat textureringen lite smått.
		 
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#29 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2009 
				Ort: Stockholms län 
				
				
					Inlägg: 498
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Ojojojojajdåmemenherregud!! Kan den bli bättre?! Jag längtar så mycket på att få den nu! 
		
		
		
		
		
		
			![]()  
		
				__________________ 
		
		
		
		
	X2an!  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#30 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2008 
				Ort: Uppland, Sverige 
				
				
					Inlägg: 2 733
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Är det bara jag, eller ser hela loket ut att vara ihoptryckt? Eller det är kanske bilderna som är ihoptryckta för även O-vagnarna ser lite korta ut.  
		
		
		
		
		
		
			Annars ser det mycket lovande ut! 
				__________________ 
		
		
		
		
	-k-  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
![]()  | 
	
	
		
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
		
  | 
	
		
  |