Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-16, 22:35   #1
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Hmm, jag förstår fortfarande inte varför man ska ha en "försignalstavla" ?? Sån tavla som ser ut som en försignal

Har läst sidan som KMW skickade..
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-06-16, 22:44   #2
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Hmm, jag förstår fortfarande inte varför man ska ha en "försignalstavla" ?? Sån tavla som ser ut som en försignal

Har läst sidan som KMW skickade..
Om jag förstått saken rätt (obs, inga garantier) så används tavlan istället för en försignal, bara för att upplysa om att man närmar sig en signal.
Du kan läsa lite på följande sida om du vill veta mer:
http://www.home.vxu.se/tnonv03/swedi...enteringstavla

mvh .... Mats
__________________
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-16, 22:46   #3
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Hmm, jag förstår fortfarande inte varför man ska ha en "försignalstavla" ?? Sån tavla som ser ut som en försignal

Har läst sidan som KMW skickade..
Tavlan står i regel på försignalavstånd till nästa huvudsignal. Om t.ex en huvudsignal (A) står så att nästa huvudsignal är på det försignalavstånd som gäller, så har den huvudsignalen (A) en sådan tavla. OM avståndet däremot är längre till nästa huvudsignal, så kommer tavlan i stället i en orienteringstavla för huvudsignal, som då står på det aktuella försignalavståndet.

Så, kontentan blir att när man passerar denna tavla, så måste man agera utifrån det försignalbesked som man fått. Så har man kommande restriktivt besked, så är det bara o börja bromsa fint.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2009-06-16 klockan 22:49.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 15:42   #4
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Hmm, jag förstår fortfarande inte varför man ska ha en "försignalstavla" ?? Sån tavla som ser ut som en försignal

Har läst sidan som KMW skickade..
Avståndet mellan signalerna varierar från bana till bana, man får helt enkelt ha koll på vilken typ av bana man kör på...vissa banor är det sitter signalerna på försignalavstånd, andra är det upp till tre kilometer mellan, även om det sista inte är speciellt vanligt.

För att sen kunna veta när du har en kilometer kvar till nästa signal, sitter det två skyltar...en orienteringstavla samt den så kallade tioöringen. Tillsammans orienterar dessa om att det är ca 1000 meter kvar till nästa huvudsignal.

Skylten i sig visar inte vilket besked nästa signal ger oss, för det fick vi i föregående signal...dvs den kombinerade huvudsignalen.

Den så kallade "tioöringen" får en helt annan innebörd ifall den sitter på en kombinerad huvudsignal inne på en driftplats, då den helt plötsligt betyder att ifall signalen saknar ett försignalbesked, skall den tolkas som "vänta stopp".
__________________
/Erik Götborg
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 15:49   #5
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Men hinner ett tåg stanna helt på 1km om det rör sig i 160? Jag vet att det beror på antal vagnar osv osv
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 16:09   #6
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Men hinner ett tåg stanna helt på 1km om det rör sig i 160? Jag vet att det beror på antal vagnar osv osv
Kör man i 160 km/h bromsar man tidigare än 1 km innan målpunkten...dels för att få en behaglig inbromsning och dels för att annars glider man förbi signalen. Man hinner inte stanna helt enkelt, eller ja...bromsar man hårt hinner man stanna, men det ska ju gärna vara bekvämt för resenärerna också.

På en B-bana, tex. Stockholm-Göteborg, är det trappsignalering som gäller...dvs att man tar ner hastigheterna i flera steg, för att hålla 130 km/h vid signalen som visar "kör 80, vänta stopp", just för att säkerhetsställa att man kan stanna vid nästa signal. Kör man då i 200 km/h som X2000 gör, då blir det att först gå ner från 200 till 130, och därefter helt ner till noll, innan man står stilla.

Mellan Katrineholm och Malmö är det C-bana, och då funkar det på ett helt annat sätt...där går man från 200 till stopp direkt, för signalsystemet är uppbyggt på det viset. Sedan har man en viss hjälp av ATC vid vissa tillfällen också, den piper till när det börjar bli läge att bromsa....men personligen bromsar jag redan innan den hojtar till, för att få det mjukt och fint.
__________________
/Erik Götborg

Senast redigerad av Erik Götborg den 2009-06-17 klockan 16:16.
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 20:43   #7
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Götborg Visa inlägg
Kör man i 160 km/h bromsar man tidigare än 1 km innan målpunkten...dels för att få en behaglig inbromsning och dels för att annars glider man förbi signalen. Man hinner inte stanna helt enkelt, eller ja...bromsar man hårt hinner man stanna, men det ska ju gärna vara bekvämt för resenärerna också.

På en B-bana, tex. Stockholm-Göteborg, är det trappsignalering som gäller...dvs att man tar ner hastigheterna i flera steg, för att hålla 130 km/h vid signalen som visar "kör 80, vänta stopp", just för att säkerhetsställa att man kan stanna vid nästa signal. Kör man då i 200 km/h som X2000 gör, då blir det att först gå ner från 200 till 130, och därefter helt ner till noll, innan man står stilla.

Mellan Katrineholm och Malmö är det C-bana, och då funkar det på ett helt annat sätt...där går man från 200 till stopp direkt, för signalsystemet är uppbyggt på det viset. Sedan har man en viss hjälp av ATC vid vissa tillfällen också, den piper till när det börjar bli läge att bromsa....men personligen bromsar jag redan innan den hojtar till, för att få det mjukt och fint.
På C-banor används genomsignalering istället för trappstegssignalering. Om man tex har block sträckor på 1500 m och stopp visas i näst nästa signal (3000 m bort) får lokdatorn besked via ATC att det är stopp om 3000 m. ATC datorn räknar då ut en bromskurva för att övervaka inbromsningen till stopp. Jag har för mig att föraren fåt upp bekedet 0P i huvudindikatorn. När nästa signalbalisgrupp passeras uppdateras ATC beskedet och bromskurvan räknas om om nya förutsättningar gäller.

/Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 21:24   #8
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av magnus_y1 Visa inlägg
På C-banor används genomsignalering istället för trappstegssignalering. Om man tex har block sträckor på 1500 m och stopp visas i näst nästa signal (3000 m bort) får lokdatorn besked via ATC att det är stopp om 3000 m. ATC datorn räknar då ut en bromskurva för att övervaka inbromsningen till stopp. Jag har för mig att föraren fåt upp bekedet 0P i huvudindikatorn. När nästa signalbalisgrupp passeras uppdateras ATC beskedet och bromskurvan räknas om om nya förutsättningar gäller.

/Magnus
Jo, det tror jag allt att jag känner till...men det ska ju nämnas att dessa bromskurvor även finns vid trappstegssignaleringen... =)
__________________
/Erik Götborg
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 21:59   #9
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Götborg Visa inlägg
Jo, det tror jag allt att jag känner till...men det ska ju nämnas att dessa bromskurvor även finns vid trappstegssignaleringen... =)
Jo det hoppas jag med tanke på vad du jobbar med. Jag tänkte mer försöka förklara för resten av publiken hur det gick till lite mer ingående och kanske sätta myror i huvudet på någon duktig programerare som ger sig på att fixa det i RS också.

/Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 16:10   #10
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 847
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Men hinner ett tåg stanna helt på 1km om det rör sig i 160? Jag vet att det beror på antal vagnar osv osv
Ja, om föraren uppfattar försignalens ljussken.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 16:18   #11
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Tråden resulterade i en massa diskussioner men så länge det handlar om signaler så är det väl okej.

Micke, hinner inte kontrollera förrän till helgen.
Tycker det ser rätt så normalt ut som du satt signalerna och länkarna.
Att länk 1 pekar in i baslänken gör ingenting, så gör jag ofta för att de inte ska bli så utspridda.

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-17, 16:22   #12
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Jo, när jag körde på Swens testrutt, blev H2 också röd utan anledning.

Händer detta någon mer än mig?
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009