![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Hehe, den där inspirerar mig till att bygga en lantlig bana i krs
![]()
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
![]()
Wireframe efterfrågades
wire.jpg Vi kan ju meddela att alla Community-waremodeller är/kommer bli byggda med LOD. Detta jobb innefattade 4 modeller. 1 huvudmodell och 3 LODs Senast redigerad av Fredrik den 2009-01-15 klockan 19:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Då kommer hä en fullständing idiotfråga från en som aldrig har förstått sig på det här med 3d-moddelering: Vad innebär LOD????
![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
![]()
LOD (Level of detail) är att ju längre bort tåget är dessto enklare modell visas. Detta medför att grafikmotorn kan arbeta mycket mer effektivt.
Det finns alltså 4 modeller som själva tågsimulatorn använder. En enkel när tåget är riktigt långt borta, när det är lite nämre så använder den en mer detaljerad modell och när du bara är nån meter i från tåget i spelet så visas den mest detaljerade modellen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
|
![]() Citat:
* Slagen av herr administratör med några sekunder! ![]() Senast redigerad av Olaf Lindström den 2009-01-15 klockan 19:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
Högdetaljerade modeller ska gärna ha 3 - 4 LOD-nivåer, där man "klär av" huvudmodellen, nivå för nivå... På detta sättet får man då en modell som kan ha en utsökt detaljering, samtidigt som den inte kommer att belasta datorn anmärkningsvärt. Har man kanske en första LOD-gräns redan vid 50m, så kan de allra finaste detaljerna försvinna på den nivån och redan där kan 30-40% av modellens total-polygonantal ha försvunnit. Du som användare ser inte att dom inte tecknas på det avståndet. * här blev man utklassad i svarstid så det dånar om det... åldern tar ut sin rätt... ![]() Senast redigerad av Mazz den 2009-01-15 klockan 20:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
STW-member
|
![]() Citat:
__________________
Janne Admin Svenska 3D-Tåg - Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Senast redigerad av Janne den 2009-01-15 klockan 21:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|