Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > MS Trainsimulator 2 - Allmänt om MS Trainsimulator 2

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-29, 20:00   #1
dalchr01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Gävle, Sweden.
Inlägg: 293
Standard

Tack för sammanställningen Mazz!

Att sätta sig in i och lära sig en ny simulator är ju en grannlaga uppgift. Den kunskap som vi byggt upp kring MSTS1 under åren är ju imponerande om man tänker efter. Det känns dock som att MSTS-X är den simulator som kommer att bli mainstream och få många användare. Jag själv sitter i alla fall och väntar på den utan att bry mig om t ex KRS.

Även om det inte framgår, så får man väl utgå från att rutter skapade i MSTS1 inte på något sätt kan återanvändas.

När MSTS-X släpps så lär väl följande hända:
1) Efter releasen kommer vi alla att komma med en massa skärmdumpar, omdömen, tips&trix osv. När den första ivern har lagt sig och vi tröttnat på att brumma runt med ICE-3 osv och börjar längta efter Hg, T21, Ma osv, så kommer vi att börja fråga efter svenska objekt.
2) En hektisk jakt kommer att ske efter 3D-filer till de svenska objekt som skapats till MSTS1. Under åren har det ju blivit en hel del, och MSTS-X verkar ju inte ha något svenskt alls (till att börja med). Några objekt-skapare har ju bytt simulator eller helt enkelt lagt av, så i några fall kan det säkert bli svårt att få till en konvertering till MSTS-X, eller att få ägaren att släppa ifrån sig 3D-filen.

Funderar på om vi redan nu kan påbörja en insamling av 3D-filer?
__________________
/ Dalle
dalchr01 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-11-30, 14:39   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

tack för trevliga kommentarer! Jag har fyllt på första inlägget med en "bunt" nya punkter.

Angående DX10, så har jag ingen egen erfarenhet, då mitt gamla tröskverk inte är begåvat med ett grafikkort som klarar DX10. Men, jag kan utan vidare tänka mig att när man som nu utvecklar en ny titel idag, designar man den utifrån att DX10 finns och optimerar koden så man utnyttjar de adderade funktioner som DX10 har, i syfte att höja gränserna för vad som är möjligt at göra. Samma sak gäller ju även flerkärniga processorer, som TS2 även kommer dra nytta av. Tekniken finns nu och har funnits ett tag och används rimligen till att höja möjligheten i en ny simulator att hantera väsentligen mycket mera objekt och högupplösta texturer i mängd.

Redan idag kan man väl också säga att grafikkortets roll är än mer viktig än den någonsin varit tidigare. Man försöker att flytte fler processer upp till grafikkortet, så hividcpu blir fri för andra uppgifter. T.ex så har jag i min gamla burk, ändå ett grafikkort med bra "rå" processorkraft i och trots med dagens mått mediokra dator-specifikationer kan jag köra Rail Simulator med bra fps, 15 som sämst, men typiskt 25 eller bättre.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-30, 14:59   #3
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dalchr01
Tack för sammanställningen Mazz!

Att sätta sig in i och lära sig en ny simulator är ju en grannlaga uppgift. Den kunskap som vi byggt upp kring MSTS1 under åren är ju imponerande om man tänker efter. Det känns dock som att MSTS-X är den simulator som kommer att bli mainstream och få många användare. Jag själv sitter i alla fall och väntar på den utan att bry mig om t ex KRS.

Även om det inte framgår, så får man väl utgå från att rutter skapade i MSTS1 inte på något sätt kan återanvändas.

När MSTS-X släpps så lär väl följande hända:
1) Efter releasen kommer vi alla att komma med en massa skärmdumpar, omdömen, tips&trix osv. När den första ivern har lagt sig och vi tröttnat på att brumma runt med ICE-3 osv och börjar längta efter Hg, T21, Ma osv, så kommer vi att börja fråga efter svenska objekt.
2) En hektisk jakt kommer att ske efter 3D-filer till de svenska objekt som skapats till MSTS1. Under åren har det ju blivit en hel del, och MSTS-X verkar ju inte ha något svenskt alls (till att börja med). Några objekt-skapare har ju bytt simulator eller helt enkelt lagt av, så i några fall kan det säkert bli svårt att få till en konvertering till MSTS-X, eller att få ägaren att släppa ifrån sig 3D-filen.

Funderar på om vi redan nu kan påbörja en insamling av 3D-filer?
Jag tror du har helt rätt i att rutter från MSTS1 inte kan återskapas, dataformaten är så väsentligt olika. I MSTS-X, så är den mer databas-driven och om jag förstår det rätt så byggs olika saker upp för spåret på ett parametriskt sätt, till skillnad från MSTS1 som har fysiska modeller för sin grafiska representation av spåren.

Visserligen så är inget omöjligt, man skulle teoretiskt kunna tänka sig att någon skicklig utility-maker gör ett program som konverterar MSTS1 spårdata i MSTS1 till MSTS-X, men då uppstår ju nästa bekymmer. Hur hanterar man då upphovsrättsliga saker? En rutt består ju av mängder av objekt som olika konstruktörer har skapat och då behöver man alla dessa att godkänna att deras alster får användas i MSTS-X.

Sist, men kanske väsentligast... Vill man verkligen återanvända en MSTS1-rutt? De kvalitetsmässiga väsentliga förbättringar som MSTS-X erbjuder gör att det kanske ändå är mer attraktivt att låta de fina MSTS1-objekt som ju faktiskt finns gå vägen via ny konvertering från dess 3D-grunddata till den nya simulatorn. Inget ont om alla fina MSTS1-rutter som finns, men nu höjs ju möjligheterna väsentligt...

Attraktivt med den nya simulatorn är att den bygger på en känd annan simulator, FSX, vilket ju innebär att det faktsikt är möjligt att i ett tidigt skede kunna ha svenska fordon och objekt. Ett bekymmer är väl möjligtvis att cad-miljön än så länge är begränsad, nuvarande 3D-plattform för Ms är 3ds, men hoppet står ju ändå till 3D Canvas, som ju är i en klart rimlig prisnivå. Men, passar även på att påminna om att det går att köpa 3ds-licenser för en blygsam summa om man är studerande. Visst vore det skoj att på ett tidigt stadium få ut några fina svenska brun-lok i MSTS-X...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-03, 19:55   #4
Traingoal
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: ,Ängelholm , Sweden.
Inlägg: 540
Post

Hej Mazz

Tack för info.

Mvh. Traingoal
Traingoal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 00:06   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

  • Adderat 2008-12-03
  • Precis som i FSX, så supportar TS-2 multipla monitorer. Så, en monitor kan t.ex vara cab, en annan utsides-vyn och en tredje nått annat bra. Om man har 3 monitorer, alltså... Själv skulle jag gärna i så fall sätta cab-kontroller på en monitor och framåt-vy utan störande inslag av mätare etc på en annan.
  • Modeller har support för bump-map, terrängen har det inte.
  • Mac är ej supportat. Bara PC.
  • Information om den nya simulatorn kommer att "droppa då och då, hela tiden tills release. Anledningarna är dels för att hålla intresset för den nya produkten varmt, skulle man bränna av all information nu som simulatorn kommer att innehålla, finns stor risk att en hungrig tåg-sim-publik tappar intresse. Så, bit för bit får vi veta mer. En annan anledning är att inte förrän man känner sig säker på att den här funktionen kommer att finnas i boxen, är man redo att tala om den. Man vill inte berätta om en funktion, som man kanske senare drar tillbaka.
  • Det är i dagsläget osäkert on ånglok kommer att vara supportade. Ett ämne som då och då återkommer, så man är väl medveten om att det från många är ett viktigt önskemål. Men, allt är en avvägning av tidsåtgång och vad det ger marknadsmässigt, krasst sett. Känns lite mellan raderna att det sista ordet inte är sagt där än, min kommentar. Man har gjort ingående studier av ånglok iallafall.
  • Angående signalsystemet, så säger man att det förvisso inte är fullt script-bart, men är förmodligen lika eller bättre än signalsystemen i nu existerande simulatorer. Utveckliarna har tittat djupt i alla andra simulatorers signalsystem och naturligtvis djupt i verklighetens signalsystem. Man nämner UK, Swiss, German och US, som hanteras i enlighet med verkligheten.
  • Möjlighet kommer finnas för real-tids-väder. Avslagbart dock om man gärna kör i solsken en regnig dag, dock...
  • DX10-implementationen har primärt varit prestanda-orienterad och inte features-orienterad. Sagt i januari 2008

Fortsättning följer…
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 00:14   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dalchr01

Funderar på om vi redan nu kan påbörja en insamling av 3D-filer?
Gjorde en liten inventering av vad som fanns i mitt förråd och några modeller finns iallafall, även om det är gammal skåpmat... Ra-loket är Robbans, men han är säkert mutbar... Han har ju "ett antal" andra modeller också, behändigt nog i rätt 3D-format.

De äldre modellerna är lite "ut-daterade" samt en del långt från färdigmodellerade, men är ju lätta att justera och komplettera så de håller en högre detaljstandard än tidigare. Åt det håller är det ju tacksamt. Egentligen bara C3g-vagnen som har "kommit in i" det spann som man arbetar med vad gäller polygoner, C3g-vagnen har 7261 st, trots modellerade grindar och ekerhjul. Känns som att man kommer klara sig bra på de polygonbudgetar som nämnts.
Bifogade bilder
 
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2008-12-04 klockan 03:36.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 13:54   #7
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Gjorde en liten inventering av vad som fanns i mitt förråd och några modeller finns iallafall, även om det är gammal skåpmat... Ra-loket är Robbans, men han är säkert mutbar... Han har ju "ett antal" andra modeller också, behändigt nog i rätt 3D-format.

De äldre modellerna är lite "ut-daterade" samt en del långt från färdigmodellerade, men är ju lätta att justera och komplettera så de håller en högre detaljstandard än tidigare. Åt det håller är det ju tacksamt. Egentligen bara C3g-vagnen som har "kommit in i" det spann som man arbetar med vad gäller polygoner, C3g-vagnen har 7261 st, trots modellerade grindar och ekerhjul. Känns som att man kommer klara sig bra på de polygonbudgetar som nämnts.
Ser bra ut och känns gott att det finns ett gäng svenska tåg på g, som kan bli klara tills MSTS 2 kommer. Utan några svenska tåg, så tror jag att det kan bli som med KRS...inget intresse!?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 15:41   #8
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Tror du har lite fel Pierre. Skillnaden mellan KRS och TS2 kommer vara marknadsföring. Hur mycket reklam har du t.ex sett om KRS utanför e-buzz i Sverige?

Jag tror nu inte att MS kommer lägga extrema summor på att marknadsföra TS2 men "per default" tror jag att en speltitel från MS syns mer. Jämför med hur/var man kunnat hitta MSTS. Den har funnits i en rad butiker och kan till och med hittas numera i någon rea-box i en ICA-butik eller liknande därför tror jag att produkten kommer synas och därför blir det automatiskt mer intresse
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 16:30   #9
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Ser bra ut och känns gott att det finns ett gäng svenska tåg på g, som kan bli klara tills MSTS 2 kommer. Utan några svenska tåg, så tror jag att det kan bli som med KRS...inget intresse!?
Instämmer med vad Fredrik säger, samt att det känns lite (som jag tycker...) som att KRS tappade lite i trovärdighet när dom "skilde sig" från Kuju. Inom Kuju fanns det betydligt mer och bredare resurstillgång och kunskaper, än vad det avknoppade bolaget RSD kan ha. Vidare tycker jag det är lite tråkigt med KRS att den har lite profilerat sig som en brittisk angelägenhet snarare än att vara en global simulator. RSD trycker ju då och då ut nått nytt add-on, bara brittiskt. Visst, det byggs rutter på olika håll i världen, men mest väsen är det runt brittiska byggen... Den spanska rutten visar ju iallafall på dess potential dock, tycker jag..

Med begränsade resurser, så skulle jag iallafall hellre önska mig att resurserna (resurskostnaderna) skulle användas till att vidare-utveckla programvaran. Helt enkelt för att göra fina modeller kan eftermarknaden göra, men ny kod kan inte eftermarknaden göra. Det skulle i mina ögon ge mer trovärdighet till produkten ifall RSD tonade ner add-on-produktionen och tonade upp programmeringsarbetet. Det går säkert att finna ekonomiska modeller för det, så man tjänar bättre med pengar för att bekosta verksamheten och fortsättningen, om man vill...

Den så gott som uteblivna marknadsföringen för KRS i Sveriga hade dels med att göra med att titeln blev så pass försenad, samt att vid release-tidpunkt hade EA andra releaser av titlar med betydligt högre försäljningsvolymer och det fanns ingen budget för en marknadsföring av KRS helt enkelt. Så, den enda marknadsföringen för KRS här i Sverige är den vi gjort här på forumet och den jag har gjort vid två tillfällen i Gävle.

Så, jag tror inte att MSTS2 kommer att ha samma typer av "hämmningar". Dels så är det här nu en stor titel för Microsoft och som sådan görs en global marknadsföring, i vilken omfattning kan man ju bara spekulera i för all del. Om man får drömma sig bort lite granna, Ms har ju kört flygsimulator-spåret i många herrans år nu och det finns en marknad som alltid köper de nya releaserna. Finns det nått som säger att inte tågsimulator-produkten kan få liknande scenario, nu när dessutom grunddelarna delas på 2 stora titlar... En del av nyutvecklingen för MSTS-2, kommer ju även FS-X tillgodo och ska användas där i kommande releaser.

Men, det finns ju inget svenskt ut ur boxen? Nä, så är det ju, men om det tillkommer nya "spelare" till vårt forum och verksamhet, så kommer garanterat även ett ental nya duktiga modellerare att dyka upp. Och, med aktiva användare, skapas intresse av att bygga modeller. Och med nya modeller, så skapas intresse att använda grejjerna... Det ena hänger ihop med det andra. Nått som KRS lider av, inte så många som använder det helt enkelt..
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2008-12-04 klockan 16:36.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 16:58   #10
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Det låter riktigt bra, även om mycket är saker som finns till Fs-x, så det är inte så konstigt. Förhoppningsvis blir TS2 en succé och vi kan se lika mycket (om inte mer) fint svenskt material som till msts.
Gillar att de håller det flytande hela tiden, genom att ge lite info här, lite där under utvecklingens gång. Om inte ånglok kommer out of the box lär de iaf. ha gjort att det är fullt möjligt för eftermarknaden att göra det själva.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 19:00   #11
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Visst har det med marknadsföring också att göra, men med tanke på att det diskuterats KRS här länge och det nu funnits ute ett tag. Så händer det ändå inte mycket i "byggsvängen" (pratar om svenska rutter, tåg och objekt). Jag tror att om det funnits lite mer svenskt, så hade det tagit mer fart...

I och med byggandet av Malmbanan och IORE, så verkar dock flera som tidigare inte haft planer på att skaffa KRS ändrat sig. Tycker det bekräftar min teori, att med lite svenskt så stiger intresset!

Lessen att jag blev OT i denna tråd Mazz.
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2008-12-04 klockan 19:03.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 20:21   #12
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Ingen fara Pierre, det är ju ändå lite närbesläktat med huvudämnet... Och är väl lite bra att förstå varför KRS inte har lyckats här i Sverige, vore trist om samma sak skulle ske med MSTS-2. Mycket gott ändå att Malmbanan och Iore byggs på för KRS, så det finns ju glädjeämnen ändå...

Jag håller med dig om att det måste till svenskt för att få oss svenskar intresserade. Men, sett från en byggares synvinkel, så behövs ju ett intresse från användare, för att man ska ta sig i kragen och verkligen bygga något.

Här tror jag faktiskt det kan vara bra att börja med såna objekt som är typiskt svenska, men enkla att göra. Jag tänker då närmast på typiskt svenska hus, som då egentligen på en vagns arbetsinsats, man skulle istället få ut "en bunt" med svenska hus... Och, med svenska hus, så kanske ruttbyggare kan vakna och faktiskt börja bygga rutt... Och, när det börjar röra på sig vad gäller rutt, så kommer naturligtvis önskemålen om fordon... Så, det jag menar är att på något sätt, så hänger det ena ihop med det andra.

När MSTS/Traniz för många år sedan gjorde sitt intåg, så fanns precis ingenting, så vilken svensk ommålning av ett originalhus var ju då en höjdare... Så lätt-köpta är vi nog inte idag, när Trainz och MSTS har ton-vis med svenska grejjer... Så det gäller nog att få igång processen, som ger näring till intresse i flera led...

/filosoferar Mazz, som ytterligare surfade vidare OT...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 21:58   #13
dalchr01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Gävle, Sweden.
Inlägg: 293
Standard

Det viktiga tycker jag är att vi skapar uppslutning kring en enda simulator så att vi inte sprider ut oss och våra objekt på olika inkompatibla spel.

Så vad gör vi då för att skapa ett intresse för MSTS-2? Jo, vi måste ha svenska objekt, och för att få svenska objekt så måste det finnas ett intresse. Moment 22 alltså! Det finns säkert många goda idéer, t ex att vi marknadsför trainsim-hobbyn hos modellrallare och de som är intresserade av verklighetens tåg.

Det som från början fick mig att köpa MSTS var att:
- jämfört med en modelljärnväg så är det MYCKET billigare, man kan köra MYCKET längre och man kan ha många fler banor, skaffa sig hur många lok och vagnar som helst och köra lika långa tåg som i verkligheten. Dessutom slipper man fylla upp ett helt rum med en modelljärnväg.
- jämfört med verkligheten kan man få köra själv, hitta på alla möjliga (och omöjliga) sorters tåg, rutter, skapa egna bolag och färgsättningar, och man kan få köra runt med de fordon som inte längre finns kvar.

Det finns alltså gott om skäl som borde göra att vi kan locka till oss ganska många fler intresserade, men vi behöver tänka till och ha en vettig plan för att få igång rörelsen.

Ett exempel som borde vara lockande: När det ska byggas nya järnvägar så brukar man (=ofta Banverket) göra en 3D-animering av hur den tänkta järnvägen kommer att se ut. Dessa animeringar görs av konsultfirmor som förmodligen tar ganska bra betalt. Tänk om vi kunde göra detta istället, även om vi bara skulle ta en bråkdel betalt så skulle det göra nytta för att finansiera t ex webhotell, annonser, presentationsutrustning, möten osv osv. Tänk er om järnvägsföretagen vänder sig till oss för att få exempel på hur deras nya designprogram kommer att se ut...

Att vara både tågnörd och datornörd är väl bland de tyngsta kombinationer man kan komma på, återstår väl bara att börja samla på smurfar oxå... Om vi kan få en bredare förankring bland övriga järnvägsintresserade och helst också några inspel i järnvägsbranchen, då kommer trainsim-intresset också bli mer etablerat och "rumsrent".

Vi har alltså en fantastisk möjlighet framför oss, som vi kan ta vara på bara genom att göra det vi tycker är roligt!

/ Dalle

PS. Vad är Bump-map förnågot? DS
dalchr01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 22:08   #14
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 808
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Det som gör att jag fortfarande tar fram gamla hederliga MSTS är tillgången på svenska signaler. Ok Trainz har också det men i de äldre versionerna fanns det inte ens blinkande lampor. När MTST kom så försvenskade vi originalbanorna med svenska signaler till att börja med. I KRS finns det inga svenska signaler tyvärr. Jag tror nämligen att där har vi hindret. när det gäller svenskt material som rullar så kan vi gå ut och titta på lok och vagnar och kolla hur mycket som är svenskt. Visst RC och brunloken är svenska men tittar man på vagnar och framförallt godsvagnar så står det DB och andra konstiga landsförkortningar.
Hade vi svenska signaler så tror jag att det skulle vara mer skjuts i KRS och det i väntan på MSTS2 som vad jag förstår är ett helt år bort.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-04, 22:42   #15
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dalchr01
Det viktiga tycker jag är att vi skapar uppslutning kring en enda simulator så att vi inte sprider ut oss och våra objekt på olika inkompatibla spel.

Så vad gör vi då för att skapa ett intresse för MSTS-2? Jo, vi måste ha svenska objekt, och för att få svenska objekt så måste det finnas ett intresse. Moment 22 alltså! Det finns säkert många goda idéer, t ex att vi marknadsför trainsim-hobbyn hos modellrallare och de som är intresserade av verklighetens tåg.

Det som från början fick mig att köpa MSTS var att:
- jämfört med en modelljärnväg så är det MYCKET billigare, man kan köra MYCKET längre och man kan ha många fler banor, skaffa sig hur många lok och vagnar som helst och köra lika långa tåg som i verkligheten. Dessutom slipper man fylla upp ett helt rum med en modelljärnväg.
- jämfört med verkligheten kan man få köra själv, hitta på alla möjliga (och omöjliga) sorters tåg, rutter, skapa egna bolag och färgsättningar, och man kan få köra runt med de fordon som inte längre finns kvar.

Det finns alltså gott om skäl som borde göra att vi kan locka till oss ganska många fler intresserade, men vi behöver tänka till och ha en vettig plan för att få igång rörelsen.

Ett exempel som borde vara lockande: När det ska byggas nya järnvägar så brukar man (=ofta Banverket) göra en 3D-animering av hur den tänkta järnvägen kommer att se ut. Dessa animeringar görs av konsultfirmor som förmodligen tar ganska bra betalt. Tänk om vi kunde göra detta istället, även om vi bara skulle ta en bråkdel betalt så skulle det göra nytta för att finansiera t ex webhotell, annonser, presentationsutrustning, möten osv osv. Tänk er om järnvägsföretagen vänder sig till oss för att få exempel på hur deras nya designprogram kommer att se ut...

Att vara både tågnörd och datornörd är väl bland de tyngsta kombinationer man kan komma på, återstår väl bara att börja samla på smurfar oxå... Om vi kan få en bredare förankring bland övriga järnvägsintresserade och helst också några inspel i järnvägsbranchen, då kommer trainsim-intresset också bli mer etablerat och "rumsrent".

Vi har alltså en fantastisk möjlighet framför oss, som vi kan ta vara på bara genom att göra det vi tycker är roligt!

/ Dalle

PS. Vad är Bump-map förnågot? DS
Idén med MSTS2 istället för en dyr konsultsimulering är god. Dock är jag lite fundersam om licensen för MSTS2 kommer att tillåta att spelet används till detta. Hur som hellst kan det inte vara allt för svårt att ta fram bangårdskartan och fixa till en station t.ex som ser hyfsat trovärdig ut. men sedan krävs det också kontaktledning, signaler, omgivning och tåg ser hyfsat svenska ut. Skall man dessutom kontakta alla Freware byggare för att få tillstånd att använda deras objekt är det snart ganska mycket arbete som skall till. Usch vad det här inlägget blev glädjedödande, det kanske funkar hur bra som helst och inte skulle jag ha något emot att få bygga lite MSTS2 på jobbet

/Magnus

/Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:41.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009