Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-30, 16:40   #1
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Detta låter väldigt intressant, får bara önska lycka till med arbetandet!

Snart hade man önskat sig en riktig ATC också i fordonen, fast då får man ju dels bygga till de i hyttarna o dels programmera den på nått sätt.. Så man får t. ex ett pip när man passerar en hastighetshöjning/sänkning eller flera pip om man kör fört fort, eller ett långt pip när ATC slutar.
__________________
M.V.H Tobias
år 2014!
------------------------
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/
vfp420b besöker inte forumet just nu  
Gammal 2007-12-30, 17:27   #2
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vfp420b
....
Snart hade man önskat sig en riktig ATC också i fordonen, fast då får man ju dels bygga till de i hyttarna o dels programmera den på nått sätt.. Så man får t. ex ett pip när man passerar en hastighetshöjning/sänkning eller flera pip om man kör fört fort, eller ett långt pip när ATC slutar.
Man kan göra den som en HTML-asset tillsammans med en regel (rule) så den passar till alla lok. En variant av min HUD m.a.o, som kan placeras var som helst på skärmen.

Jag kommer i vilket fall som helst att renodla min HUD regel. Den kommer att delas upp i 2 regler.

1. Själva HUD:en där det kommer att finnas en ATC-funktion.
2. Alla funktioner som tillhör Autopilot/Dispatcher reglerna.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-08, 16:31   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 377
Standard

Svenolov.

Tog en titt och testade ditt demo vid plankorsning. Detta är verkligen efterlängtat från min sida.

Några frågor.

1. Avståndet är 50 meter nu. Tyckte jag läste, att man själv skulle kunna ange avståndet. Har kikat och försökt hitta var man ändrar, men hittar ingenting. Antar att det beror på, att det bara är en Demo än så länge.
Är det ett rätt antagande?

2. Har du provat med dubbelspår. Kommer i nuläget inte på, om det sitter en V-signal för varje spår eller om den brukar hamna mellan spåren vid dubbelspår.
Om det nu bara sitter en mellan spåren. Säg att vi placerar V-signalen till höger om vänsterspåret. Då styrs den signalen, bara av tåget på vänsterspåret. Går det att skripta till med en trackmakers på högerspåret, så att signalen även kan påverkas, fast den sitter på vänsterspåret. När man är på väg mot plankorsningen på högerspåret. Gjorde ett försök med döskallarna och med dom, så var det inga problem. Var bara att fortsätta att döpa dom vidare (Cr0)3 & 4. Samma sak med dom mot biltrafiken, om man nu råkar ha en korsning tätt inpå övergången. Om det räcker med en V-signal till båda spåren i vardera riktning och att det går att styra med trackmarkers, så verkar det inte vara så krångligt.
Om man är tvungen att ha 2 V-signaler, en till varje spår. Hur fungerar dessa då i verkligheten. Ger båda vitt sken när bommarna är nere eller är det bara för det spåret som tåget kommer på. Tror att båda lyser med vitt sken då, har för mig att det är så med döskallarna iallafall. Går det att skripta, så att den andra V-signalen också påverkas oberoende på vilket spår man kommer på.
Har helt noll koll på skript.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-08, 19:03   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan
Svenolov.

Tog en titt och testade ditt demo vid plankorsning. Detta är verkligen efterlängtat från min sida.

Några frågor.

1. Avståndet är 50 meter nu. Tyckte jag läste, att man själv skulle kunna ange avståndet. Har kikat och försökt hitta var man ändrar, men hittar ingenting. Antar att det beror på, att det bara är en Demo än så länge.
Är det ett rätt antagande?

2. Har du provat med dubbelspår. Kommer i nuläget inte på, om det sitter en V-signal för varje spår eller om den brukar hamna mellan spåren vid dubbelspår.
Om det nu bara sitter en mellan spåren. Säg att vi placerar V-signalen till höger om vänsterspåret. Då styrs den signalen, bara av tåget på vänsterspåret. Går det att skripta till med en trackmakers på högerspåret, så att signalen även kan påverkas, fast den sitter på vänsterspåret. När man är på väg mot plankorsningen på högerspåret. Gjorde ett försök med döskallarna och med dom, så var det inga problem. Var bara att fortsätta att döpa dom vidare (Cr0)3 & 4. Samma sak med dom mot biltrafiken, om man nu råkar ha en korsning tätt inpå övergången. Om det räcker med en V-signal till båda spåren i vardera riktning och att det går att styra med trackmarkers, så verkar det inte vara så krångligt.
Om man är tvungen att ha 2 V-signaler, en till varje spår. Hur fungerar dessa då i verkligheten. Ger båda vitt sken när bommarna är nere eller är det bara för det spåret som tåget kommer på. Tror att båda lyser med vitt sken då, har för mig att det är så med döskallarna iallafall. Går det att skripta, så att den andra V-signalen också påverkas oberoende på vilket spår man kommer på.
Har helt noll koll på skript.
1. Rätt antagande. avståndet till tåget ska man själv kunna bestämma. Default kommer att bli c:a 100 meter före V-försignalen, om en sådan finns. Dessutom kan signalen styras från andra objekt via meddelanden.

Som det fungerar nu kan man länka två stycken V-signaler. Funktionen blir en OR-funktion (om vi ska prata logik), d.v.s. om någon av signalerna slår om till kör, slår den andra också om.

I och med att mina skript (klasser) tillåter länkning av s.k. mastersignaler, behövs inga trackmarks. V-signalen är en mastersignal och det är även den osynliga signalen som styr scenery object. Det betyder att man placerar ut V-signaler där dom ska vara, och osynliga signaler där det behövs, och länkar ihop dessa.

EDIT: Under punkt 1 kan tilläggas att signalen också sänder speciella meddelanden, som t.ex kan stänga/öppna grindar/bommar.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2008-01-08 klockan 22:55.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-08, 20:06   #5
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Som en del av er har märkt, har jag låst nedladdnings tåden. Det är bara för att jag vill styra frågor och diskussioner hit. Det kommer mera där, var inte orolig.

Jag vill förtydliga en sak. Det jag gör, är verktyg för ER. I det här fallet script. Det är ett antal klasser som bygger upp ett system, ett regelverk. I detta fall ett svenskt signalsystem.

Signalen (3D-modellen) bygger ni. I config filen och i ert skript väljer ni vilken funktion ni vill ha. Er signal, som är knuten till signalsystemet, skickar händelser i form av en statuskod (SignalStateEx) till ert signalskript, som tar hand om denna kod och visar rätt signalbild.

Detta har jag beskrivit i HTML dokumenten som finns för nedladdnig. Detta dokument uppdateras/revideras kontinuerligt och blir till slut en referens manual.

Jag kommer INTE att släppa ut egna signaler (3D-modeller), det enda jag kommer att göra forsättnigsvis är att göra små demos och exempel.

Jag tänker ge ut fungerande scriptexempel på alla grundfunktioner som jag har beskrivit i HTML-dokumenten. Jag försöker ge ut ett signal script i taget, så att ni kan testa, hitta fel och komma med synpunkter.

Jag hade ju börjat med det, men det tog ett abrupt slut p.g.a. att jag inte har några svenskliknande 3D modeller som fungerar.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2008-01-08 klockan 21:18.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-08, 22:44   #6
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow Om signal egenskaper

Alla grundtyper av beskrivna signaler, har alltid ett förinställt värde på alla egenskaper den kan ha. En sådan egenskap är t.ex. hastighet vid en viss signalbild, där förinställt värde är 40 km/h. Men det finns också egenskaper som det inte går att ha ett förinställt värde på. En sådan egenskap är länkning av master signaler.

Inställningar för speciella egenskaper görs ofta som du vet i objektets property-ruta. Ett mera praktiskt sätt är att samla dessa på ett centralt ställe.

Alla beskrivna egenskaper är samlade i ett och samma signalbibliotek för varje session. För att administrera allt är en Signal Manager Rule under utveckling. Där finns alla standard egenskaper samlade. Under varje signal kan det se lite olika ut, beroende på dess funktion.

För den avancerade uvecklaren finns det möjlighet att lägga till sina egna egenskaper, och läsa ur detta bibliotek de val som användaren har valt. För att göra detta krävs en speciell överenskommelse mellan den personen och mig.

För användaren kommer Signal Manager Rule att finnas tillgänglig för nedladdning som en enskild komponent. Bifogar en bild på hur den kan komma att se ut.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Signal_Manager.jpg (56.8 KB, 612 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-12, 22:06   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow Trackside – Scenery - Master – Slave - ???

Här kommer en förklaring på de termer jag använder för signalerna.

Hur alla objekt hänger ihop förklaras med bifogade bild. Exemplet på bilden är en järnvägsövergång. Jag har tagit den bara därför att den utnyttjar alla typer av objekt*1), och länkar som är tillåtna. Länkning är endast tillåten mellan samma signaltyp*2).

Hur namnger man signalerna?

Det finns regler för hur man namnger objekten. Det är viktigt för att ’master to slave’ länken ska fungera.
  1. Master signalens namn kan ha ett eller två ord (separeras med mellanslag) beroende på vilken signaltyp det är. Det första, eller det enda ordet, är oftast en förkortning av stationsnamnet och det andra är ett signalnummer. På de nya signalerna finns support för två rader på namntavlan. Ex. Csh 38.
  2. För att länkningen till en slav skall fungera, använder man exakt samma namn som man angett för master signalen, men man lägger det inom parentes. Ex. (Csh 38). Om de finns en namntavla på slav signalen kommer parentesen att tas bort, men bara för tavlan. Signalnamnet i surveyor/driver påverkas inte. Om det är flera slavar länkade till en master, lägger man bara till en siffra eller ett ord efter signalnamnet. Ex. (Csh 38)1, (Csh 38)2 etc. Skripten bryr sig inte om vad som finns efter parentesen, men det måste vara ett unikt ord för att inte surveyor skall klaga.
  3. Om det är en slav som är länkad till flera master signaler, anger man namnen på alla master signaler i en följd med en avskiljare emellan (ett komma tecken). Ex. (Csh 38,Csh 39,Csh 40).
  4. Att namnge en vanlig höger/vänster signal (trackside) följer samma regel som punkt 1.
*1) Objekttyp = trackside, scenery, master och slave.
*2) Signaltyp = Block, Distant, Dwarf etc. Observera att den osynliga signalen kan vara vilken signaltyp som helst. Den har alltid samma signaltyp som dess slav.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Master Slave Links.jpg (84.1 KB, 569 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2008-01-13 klockan 03:36.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009