Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-08, 15:14   #3
Eric B
Tidigare ssg

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Själv har jag ingen bra förklaring på det. Har visserligen inte varit medlem såvärst länge. Blev medlem April 2004 men det var på den tiden man hade en "gammal" HP r707 digitalkamera som man då tyckte var jättebra och visst, det var inget större fel med den men den hade sina begränsningar insåg man snabbt. Att forumet egentligen var till för tågsimulatorer verkar de flesta har glömt bort. Jag har inte längre kvar Trainz som var faktiskt huvudanledningen till att jag gick med i detta forum. Men med tiden upptäckte man hur kul delen om om järnvägar var och mitt intresse kom helt och hållet att inrikta sig på bilderna folk visade och känslan att själv kunna dela med sig av bilder man själv tagit. Man minns ju stämningen här på forumet då. Alla var ett i allt. Man gilla allas bilder och gav trevliga kommentarer oavsett bild osv. Vi alla var liksom ett sammanhängande gäng med ett och samma intresse.

Med tiden kom av någon för mig okänd anledning, inställningen här på forumet att mer fokusera på bildens kvalitet där man lyfter upp bildens brister istället för de märkbart postiva. Av någon anledning har man själv rykts med och själv börjat ge nästan spydiga kommentarer utan att tänka sig för, om hur bilden ser ut och vilka brister den har. Man glömmer iochmed detta så lätt bort hur det var när man själv var nybörjade och såg upp till de riktiga proffsen på foruemet som tog så häftiga bilder som man så gärna själv ville kunna ta och bli lika bra själv. Nu har istället det här med förebilder som man förut såg upp till bli något utan av konkurrens. Numera känns det som om man konkurrerar med varandra om att visa bästa bilden och i strävan att bli bäst är det tydligen viktigare att hävda sin rätt som duktig fotograf och påpeka för andra vad som är rätt eller fel i en bild. Somliga kanske anser att de med systemkameror anser sig själv bättre än alla andra och somliga utan systemkameror kanske anser att vi inte hänger med längre och för att kunna göra det måste "vi" också ha systemkameror även om vi egentligen kanske inte vill och än mer inte kan fotografera med en, bara man har de bästa grejerna just nu på marknaden så är man bäst är en inställning jag börjat uppfatta här på forumet. Tycker det börjar bli fånigt ifall man knappt kan hantera en kamera och efterfrågar efter kameror som kostar över 10000:- sträcket.

Att jag i viss mån dragits med i svängen och att jag eventuellt sårat någon kan jag bara så här i efterhand be om ursäkt för. Men jag tycker det är synd att det blivit så här. Att man helt glömmer bort det ursprungliga syftet med forumet och att man medvetet nästan sårar någon för att hävda sin rätt som fotograf. Vad hände med vårat gemensamma intresse för tåg? Vad hände med den genuina, trevliga stämningen som förut rådde här? Vad hände med det här att välkomna samt uppmuntra nyblivna fotografer att forsätta fotografera här på forumet?

Det lite lustiga är att alla dessa trådar och inlägg med samma innebörd som denna inte verkar ha fått önskad effekt hos vissa. Snarare tvärtom.

Är det fler än jag som tröttnat på detta?

Senast redigerad av Eric B den 2007-12-08 klockan 15:19.
Eric B besöker inte forumet just nu   Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:39.