Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-06, 20:46   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

En säckstation med linje till en vändslinga har också farit i tankarna...

Ljusgrått=synligt spår
Mörkgrått= ej synligt
Varje ruta=20 cm
Bifogade bilder
Filtyp: jpg sparplan_home-and-out.jpg (71.0 KB, 81 visningar)
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2007-04-06 klockan 20:47.
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 18:53   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Har gjort en ny spårplan på en säckstation med linje till en vändslinga och en hamn/ind. område. Samma mått som tidigare, 320x260 cm och varje ruta = 20x20 cm.

Ljusgrått är synlig räls. Mörkgrått är ej synlig räls. Blått är nedfart/uppfart mellan planen och den ska också inte synas.

Jag har medvetet undvikit kurvväxlar och dom fyra perrongspåren är 180 cm långa. Vid stationen, så kopplar ett lok av vagnarna, kör fram och så kommer ett annat lok och kopplar på i andra änden...

Till synliga kurvor har jag använt R4 och till dom som inte ska synas R3 och i vändslingan R2.

Bild 1 visar övre plan och nedfart/uppfart mellan planen
Bild 2 visar nedre plan och nedfart/uppfart mellan planen
Bifogade bilder
Filtyp: jpg pf-ovre.jpg (65.7 KB, 64 visningar)
Filtyp: jpg pf-nedre.jpg (59.5 KB, 63 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 20:14   #3
SubTrain
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
Wink Arrrrgggghhhh, besluta dig....

Jag inser dilemmat naturligtvis - man vill få det så bra som möjligt, risken är väl bara att man inte kommer ur planerings- och revisionsstadiet för att det poppar upp nya idévarianter hela tiden.
Taktikens första grundregel: "Sätt upp ett mål och håll fast vid det"

Spårplanen ser juste ut enligt mitt förmenande, men innan man kan ge fullständigt omdöme bör kanske en stilla undran "besvaras";

Hur ser det ut ur ett annat perspektiv? Från Sidan?
Hur mycket av spår & växlar kan man ha överblick över (har du tänkt dig att ha) om båda planen har samma areal?

"En lekmans stilla undran"
__________________
Moving Steel on Land, On and Under Water, proud Photographer
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 22:11   #4
andelind
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Gnesta, , Sweden.
Inlägg: 587
Standard

Kom ihåg att en riktig modellanläggning blir aldrig klar.
andelind besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 01:05   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Jo, jag kan förstå att det verkar lite virrigt (minst sagt). Jag trodde själv att Stefans spårplan var den jag skulle hålla fast vid och bygga efter. Men nått måste jag vart missnöjd med ändå, annars skulle jag ju inte forsätta "skissa" på spårplaner...

Än sålänge har jag inte köpt varken virke eller spår, så då tror jag det går bra att ändra sig (om man får nya idéer). Jag är väldigt kluven när det gäller om man ska göra en rundbana eller en säckstation med en bit linje till en vändslinga.

Detta är första gången jag bygger en mj-anläggning, så jag har inga referenser! Det är därför jag lägger ut spårplanerna på forumet, för att nån kanske ska komma med förslag eller ris/ros. Nån med mer erfarenhet än jag...

När det gäller överblick, så tror jag det är inga problem(?), då jag har en lokmus och kan följa tåget. Min första tanke var att sköta rangering och låta datorn ta hand om det andra, men det får jag släppa (blir för dyrt). Däremot skulle man kunna köpa en lokmus (eller två) till och vara fler "lokförare" samtidigt.
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 06:09   #6
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Egentligen är det ju bara du själv som kan veta

Jag planerade ett tag men när man sen fick bitarna och började bygga så blir det ändå ändringar på vägen. Tänk också på att en MJ-anläggning är något som man förhoppningsvis skall ha under många år och som aldrig blir färdig.

Personligen skulle jag absolut se till att ha minst en linje som en rundbana! Säckstation är intressant men vill man ensam kunna ha igång mer än ett tåg så är rundbana helt klart en fördel.

Varför inte kombinera båda? Ha en rundbana som går ytterst emot väggen runt hela rummet med en uppfällbara skiva framför ev dörr. Sen vid ena långsidan har du ett stickspår in till en säckstation. Kanske du även kan få plats till nåt utdragsspår för rangering.

För att perspektivet skall bli intressantare så kan rundbanan gå lite högre och med en nerfart till stationen som ev börjar längs en vägg och svänger runt ner till stationen så stigningen inte blir för kraftig.

Får du sen dessutom in en enkel mötesstation med två spår på motstående vägg så kan två tåg gå på rundbanan under tiden som du rangerar vid säckstationen. Behöver inte vara så avancerad styrning för det.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 08:51   #7
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Jag vet några saker, om hur jag vill det ska vara (men hur jag vill det ska bli och hur det blir är skillda saker!):

1. Svenskt 70-tal.
2. Elektrifierad bana (helst med en oelektrifierad bibana).
3. Uppställningsspår (dolda eller synliga?).
4. Rangeringmöjligheter.
5. Digitalt (och helst datastyrning).
6. Anläggningen ska vara i delar (ska kunna tas med vid ev. flytt t.ex.).

Sen till förutsättningarna...

A. Jag kan bygga på ett utrymme av 320 x 260 cm (större går inte!).
B. Jag är nybörjare inom MJ.
C. Jag har inte gott ställt (arbetslös), så att kunna bygga i etapper vore det bästa för plånbok och hälsa!


Visst vore det guld att både ha en säckstation, rundbana, bibana m.m. Problemet är utrymmet och att jag vill ha lite yta över till landskap också, inte bara spår! Att lägga in ett spår bakom säckstationen krockar med stadshusen som borde vara längs den väggen.

Jag kanske inte kan bygga en anläggning med mina krav och mina förutsättningar...antagligen inte!? Men allt är en fråga om kompromisser och planering!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2007-04-11 klockan 08:59.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009