![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Jag hann baka en bulle idag med, Munkekullens hållplats mellan Särö och Släp. Gmax är roligt när man får grepp om det mesta.
Det kommer mera - nästa Släp stn men jag måste rita texturerna först. Sedan? Kanske Järnbrott stn? Kan Håkan hjäpa med färgsättning och annat värt att veta?
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
|
![]() Citat:
Det retliga är att just Järnbrotts station har jag ingen bild på. Kanske bodde vi för nära för att jag skulle plåta den. Min minnesbild säger mig att den var vit eller eller mycket ljust gul. Jag var knappt femton år när den revs och jag var faktiskt med uppe bland bjälkarna (Det var ett tvåvåningshus) och hjälpte till efter bästa förmåga. Det var banarbetarna som plockade ner huset men jag minns inte om något skulle återanvändas eller om det var som jag tror att någon chef skulle ha virket som bränsle. När vi flyttade till Järnbrott 1951 var det rena bondlandet och det fanns inte ens någon postutdelning. Vi fick hämta posten på Järnbrotts station själva... Har hittat ett litet klipp om Järnbrott som jag bifogar här. Övriga bilder skickar jag via e-mail till dig efter som de är ganska många. Håkan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
|
![]()
Jag börjar "kanske" inse att jag är i fel "tråd". Eftersom jag just nu bygger byggnader och andra "assets" för att kunna sätta ut dom och sedan lägga ut bansträckningen med allt finjusteringsarbete det innebär och först därefter börja "plantera" (läs: texturera och infoga växtlighet och personer och fordon och, och, och etc. [Läs Mats utmärkta "TUT" om hur man gör!]), så kanske mina inlägg borde vara under "3D-design" (än så länge?)? Om detta är forummedlemmarnas önskan så kan väl "moderatorn" flytta denna tråd dit!? (Jag känner ett visst tryck från andra medlemmar som inte tycker att gmax-design inte hör hemma under "landskapsdesign", men jag tycker de hör ihop!)När jag är färdig med "gmax-byggandet" och börjar bygga "Landskapet" kan jag kanske återkomma med en ny tråd här?! Jag har många idéer hur man kan göra för att förena 3D-design och lanskapsbyggande till en "symbios". (gmax är inte svårt men det tar tid och mycket övning att behäska "nogotsånär hyfsat".
Som avslutning några bilder på "Lanskapsdesign" ( från mitt numera "skrotade" testbygge av Säröbanan som kanske kan avnjutas utan att vara i rätt tråd?
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: May 2003
|
![]()
Verkligen mycket snyggt!!!
![]() ![]()
![]() |
#5 |
Veteran
|
![]()
Just byggt Släp station (bytte namn tidigt 50-tal till Särö, och Särö till Särö Västerskog) från foton. Gjorde sen ritningar i Corel Draw som klipptes ihop till TGA-texturer. Fotona är från sent 70-tal då kåken var ganska risig. Den är numera om- och tillbyggd till privatbostad. Modellen visas, "snickrad" och nymålad som den borde sett ut om GSJ haft god ekonomi på 50-talet.
![]() |
#6 |
Veteran
|
![]()
Två bilder till!
![]() |
#7 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Ser verkligen trevligt ut, lan
Kommer att följa denna tråd med spänning och dess utveckling.
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|