Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-04-02, 16:42   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Några saker som inte nämnts än i annars mycket bra kommentarer vad gäller terräng-formning i RE...

I verkligheten så är ju naturen allt annat än platt, det största plattaste som är i vårt land är väl då en fotbollsplan... Men, inte ens en naturlig stor äng eller beteshage är plan i verkligheten... Så, det mesta av terrängen måste man jobba med för att få till en bra verklighetskänsla. Den platta jämna fina platta som vi började med när vi skapade rutten är ju så långt från verkligheten man kan komma...

Sen har vi nästa faktum, som man som ruttbyggare gärna ska ägna en o annan tanke på... Bevisligen (om jag fattat rätt...) så fanns naturen före järnvägen uppfanns... Om man lägger spår och sedan med hjälp av "slurp-knappen" formar terrängen efter spåret blir det lite fel egentligen, särskilt om man har spår i lutning, man tappar mycket av "backe-känslan" då...

Så, vad är en vettig metod då, om man håller med om ovanstående resonemang?

Till o börja med, en jätteviktig meny som vi inte berört än i tråden, det är där du ställer in vilken bankning resp embankments du vill ha. Dessa värden används oxå av terrängformningsverktyget! Mycket väsentligt för bra terrängformning, de 45 grader som är i default använder jag väldigt sällan...

När jag lägger ruttdel o "obanade" tiles, så börjar jag med att veckla till landskapet, givetvis i proportion til vad den tänkta förebilden är. Inte sällan börjar jag med att ställa vinklarna ganska flacka, typ 8 - 10 grader och sedan forma til terrängen... Stora delar av terrängen blir nu modellerade med relativt enkla medel... därefter skärper jag till vinklarna til kanske 15 - 18 grader och börjar jobba med modelleringen närmare banan... Här har jag kanske i Mosaik lagt in marktexturer efter den tänkta bansträckningen, så jag kan ta lite hänsyn till det, men ändå låta naturen vara den som bestämmer...

Under modellerings-sessionen, utnyttja förståss "F" för att jämna till de skarpa kanter som blir. Jobba även med varierande vinklar, för att efterlikna de oregelbundenheter som naturen bjuder på.

Nu först är det dax att lägga banan, nu sätter jag värdena till mer skarpt, för nu är det ju banvall i första hand jag vil modellera, eller skärningar... bankning kanske 35 garder och skärning kanske 60 - 70 grader... Nu har jag en natur, som ungefärligt har tagit hänsyn till banans sträckning, men för finliret så är det naturen som bestämmer... Får du 100m höga skärningar, så har du valt fel dragning av banan, eller tillbaka till terrängmodelleringen...

Metoden och ideerna får du naturligtvis prova ut så de passar dig, men ungefär såhär jobbar iallafall jag när natur måste skapas...

Lite eftermiddags-funderingar om terrängmodellering i RE...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Det bästa med skolan? Dson Off-topic 11 2003-02-23 21:13
Forumets bästa dator :-) Pson Off-topic 71 2002-11-14 21:28
Det går inte att göra con filer. DJTimboy MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 14 2002-11-04 14:49
Göra byggander och lok avgd MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2002-09-25 20:25
Det bästa under sommaren DV12 Off-topic 9 2002-08-10 18:32



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009