![]() |
If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below. |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#28 |
Medlem
Join Date: Jul 2010
Location: Stockholm
Posts: 1,062
|
![]()
Tack Totte!
___________________ Jag har testkört rutten en del och hittat en del fel som jag måste åtgärda och undvika att bygga in i rutten i fortsättningen. Det största felet som jag nu sitter och velar över om jag ska åtgärda eller låta vara är att jag lyckats bygga alla kurvor utan övergångskurvor... Det är ju inte hela världen men det påverkar helt klart "känslan" när man kör då det i vissa skarpa kurvor kränger rejält när man går från rakspår till kurva och ser väldigt orealistiskt ut.. Rälsförhöjningen funkar dock bra med ramp men radien är katastrof.. Jag tror den snävaste radien direkt efter rakspår (Där det egentligen ska vara en övergångskurva) är ca 250m idag.. Som visserligen förekommer i verkligheten men sällan i huvudspår och framförallt inte direkt efter rakspår.. Det finns alltså tre alternativ som jag ser det.. 1. Strunta i det och bygga vidare fast med övergångskurvor i fortsättningen. 2. Bygga om allt spår som jag lagt. (Det är flera månaders jobb med KTL och allt). 3. Strunta i övergångskurvor helt, även i fortsättningen för att det ska vara samma "upplevelse" längs hela rutten.. (Det är kanske bara ett fåtal som tänker på detaljer som denna?) Vad tycker ni? På bilden nedan är det två kurvor med ca 700 m radie, den översta med övergångskurvor och den nedre utan.. Det är kanske svårt att se på bilden men det är 900m radie i övergångskurvorna i den övre medan det är 450m i den undre..
__________________
![]() Last edited by rely; 04-26-2021 at 09:06 AM. |
![]() |
![]() |