![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#35 | |||||||
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
|
![]()
Tackar alla för utlåtanden, alltid trevligt och uppmuntrande med uppskattning för det man lägger ner tid på att göra!
Citat:
Såg igår att den officiella versionen av SP3 inte är släppt ännu! Citat:
Citat:
Tanken från tidigare i våras var att ha det klart runt midsommar, så redan "försenat"... Citat:
Signaler som är högt placerade på rörstolpar har oftast (alltid!) steghållare, då kan man antigen stå på stegen eller på steghållare när arbete sker i signalen. Steghållare i brygga är inte så vanligt men förekommer, likaså i kontaktledningstople. Huvudsignaler i kontaktledningsstolpe sitter oftast på en stövel som går att stå på, och upp dit kommer de flesta utan steghjälp. Förekommer att andra signaler i kontaktledningsstolpe har steghållare, t.ex Vfsi, och då ger stegen en möjlighet att arbeta med båda händerna fria. Steghållarna syns i de sista bilderna i post #32, framförallt på signalerna längst till vänster. Trodde ingen skulle bry sig om "enabled? false" därför ingen kommentar i texten! Det är gamla tester som va kvar just i den signalen och talade om ifall P-balisen fungerade som tänkt. Så ingenting att bry sig om. Men kan ta en snabbis(!) om hur baliserna ritas upp: Varje balis (P,A,B,C,N) i balisgruppen har två variabler, mEnabled och mValid som bestämmer om balisen ska vara synlig och/eller påverkbar. Det här står beskrivet i tidigare inlägg i denna tråden. Citat:
Citat:
Min generella tanke med signalsystemet är att vem som helst (som orkar läsa en manual) ska kunna bygga med mitt system utan några stora signalkunskaper. Grundregeln är att följa de regler och föreskrifter som finns. I vissa fall, ATC är ett sådant, så kan det lätt bli komplicerat och förvirrat. Eftersom baliserna är "inbyggda" hos signaler och tavlor så behöver endast specificerade grupper placeras ut separat men systemet fungerar även utan dessa grupper, och man behöver ju inte lägga ut en massa SH(*) baliser om man inte vet hur man ska göra ![]() Frågan är mera hur många extrakontroller som ska ske innan lokdatorn kommer in i bilden, alltså redan under byggandet. Antagligen kommer det finnas många kontroller hos signalerna som inte är implementerade än. Citat:
Dock har jag inga planer på att införa ERTMS, är inge roligt utan fysiska signaler ![]() Men ska aldrig säga aldrig, efterfrågan styr ju handhavandet eller hur det nu va... mvh Håkan
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
|||||||
![]() |
![]() |