![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#30 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() Citat:
![]() Precis som Lan säger, lite mer utvecklat fungerar det såhär, både i verkligheten och i Trainz: Sb-loket har ångbroms, alltså fungerar lokbromsen bara på loket och tågbromsen bara på tåget. B med öppen hytt har också ångbroms, alltså bromsar lokbromsen enbart loket (ej tender), men tågbromsen bromsar både tåg och tender (men ej lok). Så med ensamgående lok kan man använda vilken som (även om lokbromsen är att föredra, då den har snabbare responstid). B med sluten hytt har tryckluftsbroms, så både lok, tender och tåg bromsas med tryckluft. Använder man lokbromsen bromsas enbart loket (ej tender), men bromsar man med tågbromsen bromsas tåget, tendern och även loket. Lokbromsen är dock inkopplad på ett speciellt sätt så att det går mycket snabbare att ansätta och lossa lokbromsen än tågbromsen med ensamt lok, eftersom lokbromsen verkar direkt (därav namnet direktbroms) på bromscylinder, medan tågbromsen måste gå via huvudledningen.
__________________
-k- |
|
![]() |
![]() |