| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
			
			 | 
		#1 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2010 
				Ort: Yxlan, Norrtälje 
				
				
					Inlägg: 1 350
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hittade en artikel + ritning av ovan nämnda lok och blev sugen att bygga det, så nu är det kommet 
		
		
		
		
		
		
		
	en bra bit på väg. LKAB i Sverige beställde 1922 2 st. kraftfulla växellok av Hamar fabriken i Norge. Dessa tanklok skulle då sköta växlingstrafiken i Narvik. De var väldigt starka men klumpiga och dessutom så elektrifierades malmbanan från Sverige till Norge och då ersattes de 2 ångloken med el lok i slutet av 1920-talet. TGOJ köpte då de 2 övertaliga ångloken (Na 89 och Na 90) för att sättas in i växling i hamnstaden Oxelösund där de förblev en längre tid, men ersättes så småningom av SJ N lok. De 2 loken blev då stående en tid i Eskilstuna innan SJ kom att låna dem för växlingstjänst i Göteborgs hamn under senare delen av 1940-talet. Loken blev Skandinaviens starkaste tanklok med dragkraften 14.2 Mp (Jfr stortanken SJ N2 10,6 Mp). STH sattes till 40 km/t. Vikt 81,5 ton. Modellerade Na 89 brandskadades i Göteborg 1947 och blev återsänt till Eskilstuna där det slutligen skrotades 1955. Na 90 återvände också till Eskilstuna och blev sysslolöst. Det skrotades 1964. TGOJ Na 89: ![]() I Trainz där jag förmodat loket målades enligt TGOJ "standard"?????: ![]() ![]()  
		 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
   
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |