![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tackar för glada tillrop allesammans!
![]() Fönstren har jag gjort som jag alltid har gjort, ingen skillnad där alltså. Genomskinligheten ligger inte i någon textur, utan i själva materialet. Heter transparency/alpha i Blender, borde gå att ställa in i gMax/3dsMax också. På det sättet så spar man en textur/en alphakanal, vilket är trevligt! Kul att se mina vagnar i någon annan simulator också! (Det heter spännstag, inte korgstag ![]() Sedan angående kantigheten i nederdelen av korgen, jag är väl medveten om det och det är ett val jag har gjort. Grejen är den att om man smoothar hela vagnssidan så kommer man att få massa konstiga shading-fel på den övre delen av sidan, runt fönstren, då den egentligen ju är platt. Om man bara smoothar den kurvade underdelen så kommer man att få en ful skarv där smooth och flat-shaden möts. Så det lämnar bara ett alternativ kvar, att ha en flat shader på hela. Samma sak gäller på teakvagnarna, men deras textur döljer det hela lite bättre, så för kommande etapper så får jag nog lägga till ett par edge loops till, så att det döljs lite bättre. ![]()
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2014-10-31 klockan 23:46. |
![]() |
![]() |