Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-25, 22:47   #29
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

"Cyliderdräneringen" kallas utblåsningventiler, eller "pysare" av det ljud de åstadkommer när de är öppna. Sitter på undersidan av cylidern och är riktade normalt rakt ut. Styrs ifrån hytten.

Såg nu att du användt dig av billegullas spreadsheet, hur har du funnit detta? Motsvarar enginespecsen de data du har? Har själv testat och jag var inte nöjd, men det kanske bara är jag som är kräsen/har fel?
Jag har en egen uträkningstabell baserad på formler och diagram i Ånglokläran (utgåva 1949), som jag gjort ett Open Office kalkylblad till som använder sig av mängder av formler för att beräkna ett tvillingloks maximala dragkraft vid olika hastigheter och som dessutom kan rita upp motståndskurvor för valfri vagnvikt av valfri vagnstyp. Ut trillar allt i ett drag- och motståndskraftsdiagram. Väldigt användbart, vet ej än om det är 100% korrekt, har lite brister, ju längre ifrån 12kg/cm2 panntryck man är ju inexaktare blir det (10-14kg/cm2 skall vara tillräckligt nära, jag har försökt att kopiera omatematiskt beskrivbara grafer, i flera dimensioner. Funktionerna är säkert i vissa fall av 10:e graden eller ännu högre!) Dessutom gäller den bara för överhettade lok med tvillingmaskineri och normal rostansträngning, (500kg kol /h/kvm rostyta). Sedan vet jag ej hur bra den passar på 891mms lok.
Men den kräver en ordentlig mängd data, inte bara rostyta, panntryck osv, utan även data som tubernas diameter samt antal, eldyta, mm.mm.

Min tanke var att göra ett liknande spreadsheet som billegullas, men ta datan ifrån mitt och sedan helt enkelt skriva ut en steamengineconfig som man kan kopiera och vips så är det färdigt. Men till det så skulle jag vilja ha de formler som Trainz använder för dragkraftsberäkningar på ånglok, men det är ingen som har koll på dem, så det skulle innebära att jag måste flänga fram och tillbaka in och ur Trainz för att testa, ändra, testa, ändra, testa... för att hitta några samband. Något som jag inte är helt glad i att blir tvungen att göra.
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2012-01-25 klockan 22:48.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009