![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Jag blir inte klokare när jag läser Trainz wikin tyvärr.
Är det så att normala, enkla och använda (samt framförallt snabba att lägga in) bump maps inte går att använda i Trainz? Dvs det klassiska sättet om man t.ex. vill ha struktur på en tegelvägg, att lägga in en bump map funkar inte? Utan om jag vill ha den här strukturen måste jag skapa en normal map - vilket är 100ggr svårare. Att lägga in en bump map är ju bara att ta texturen, göra den svartvit samt eventuellt lägga till lite skärpa mm. Att göra en normal map inkluderar ju stegen, om man vill t.ex. göra en vägg: *) modellera varje j-kla sten i väggen *) göra en lowpoly version av väggen *) "baka" en normal map av highpoly versionen *) applicera normal mapen på lowpoly objektet. Jämför detta med att lägga in en bump map - det tar minst 10 gånger längre tid och resultatet blir inte bättre! Har jag fattat det rätt att bump map inte stödjs i Trainz utan det är denna enormt omständiga väg man måste gå för att göra en normal map istället? |
![]() |
![]() |