Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-08, 18:16   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard L på G efter G och Hs

Kolvagnar var ett viktigt transportmedel i 1920 - 1960-talets Sverige. Det var Bränslet med stort B (olja, vind och kärnkraft var i "embryostadiet"). I Göteborg lade Brattrederiets (minns särskilt "Eivor Bratt" som brorsan jobbade på) Kolbåtar nästan dagligen till i hamnen med last av stenkol från England och lasten lossades bl.a. i L-vagnar. Att dessa vagnar hette "Träkolsvagnar" beror nog på att innan stenkol blev det dominerande bränslet var träkol det mest använda i Sverige - vagnarna byggdes troligen för att frakta träkol från milorna i Finnmark i Värmland och Dalarna (Dan Andersson) till Storstäderna (Lilla Stockholm, Göteborg och Malmö). Ett stycke svensk "energihistoria" bara.

Utlägget i max är klart så nu é dé bar å bygg!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg litt L 0.jpg (224.9 KB, 317 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009