Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-16, 01:57   #1
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard Hur kommer det sig att du fotar tåg?

Alla har vi något gemensamt, intresset för tåg av olika former. Men fler av oss har även börjat fotografera tåg och en del även blivit intresserade av foto ö.h.t. Skriv gärna någon rad om varför just du började fotografera...

Varför jag började?
Ramlade in på forumet 2002, slutet på hösten eller nästintill vintern efter ett inköp av Microsoft Train Simulator så kom "vill ha" begäret för lite svenska tåg att köra runt med. En sökning på google resulterade i att Svenska 3d-tåg kom upp.

Jag tänkte egentligen bara ladda ner några enstaka fordon, inte prata om tåg eller något sådant, men för att få ladda ner var man tvungen att registrera sig, kort o gott så var man medlem och började ställa lite frågor(nåja, lite är ju variabelt) och kolla på andra personer som även tog bilder på tåg i verkligheten.

Körde msts ganska flitigt under något år och blev mer aktiv inom forumet, kollade ofta på de fina bilderna man såg från flera fotografer på sidan. Tanken att själv kunna ta bilder och visa för andra fanns där men avsaknaden av en digitalkamera gjorde att detta inte var möjligt...

Under 2003 köpte jag en väldigt billig liten s.k. spionkamera som man ofta åkte och fotograferade med, bilderna var ursusla men kul var det vilket ju är viktigt inom hobbyn så det fortsatte. Efter att fotograferat i två år med den ovanstående lilla kameran började man bli less på kvaliten och tänkte att det lönar sig i en nyare kamera.

Tankarna gick mot Canon, förmodligen mycket beroende på att Pson, Mson körde såna och hade goda omdömen om dessa. Sen sa ju många att Canon var "bäst" helt enkelt(så sant som det är sagt).

Under slutet på vintern början av våren 05 köptes en Canon Powershot A85 som hade ett bra pris och bra bildkvalitet, denne har jag utvecklats en hel del med får jag nog påstå, främst tack vare de goda möjligheterna till att ställa in slutartid etc. Har ägt två kameror av ovanstående sort p.g.a en stöld under sommaren förra året.

Under vintern som var började jag spara ihop pengar för ett köp av systemkamera, möjligheten till ännu mer manuellt fifflande och större utbud av bränvidder(zoom då) var väl det som frestade mest.

Sen i våras har jag ju kört DSLR i form av Canon EOS350D vilket jag gör än idag och säkert fortsätter ett bra tag med, för kameran är superb för mina behov.

Numera är det inte bara tåg som fastnar på linsen utan även natur är något jag intresserar mig för, resor som är en del av foto för mig ger mig också intresset. Främsta anledningen till att man fotar tåg är väl den stora responsen som går att få på ämnet + att man har kontakter och känner en del andra fotointresserade som gillar tåg...

Det blev j*dra långt, men hoppas det inte avskräcker andra från att skriva ner sin historia, alltid intressant att se!

Senast redigerad av Olaf Lindström den 2006-08-16 klockan 02:02.
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:07.