Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-22-2006, 11:00 PM   #1
magnus_y1
Medlem
 
Join Date: Nov 2004
Location: , Helsingborg , Sweden.
Posts: 335
Send a message via MSN to magnus_y1
Default Transfers

Är det någon som vet vad shape respektivie texturfilerna till de transfers som finns i orginalrutterna heter. Eller är det så att det byggds nya som är bättre så man skall ladda någonstans från nätet.

Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu  
Reply With Quote
Old 01-23-2006, 01:32 AM   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Join Date: Aug 2001
Location: Sundsvall, Sweden.
Posts: 6,919
Default

Transfer använder inte s- och sd-filer, utan bara ace-fil. Den läggs in i din rutts textures mapp. Och sen ska den skrivas in i din rutts ref-fil.

Exempel:

Transfer (
FileName ( asfalt-transfer.ace )
Class ( Transfers )
Align ( None )
Description ( asfalt )
)


Finns flera att ladda ner eller så kan man göra egna. Kolla på the-train och train-sim.com
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-23-2006, 10:34 PM   #3
magnus_y1
Medlem
 
Join Date: Nov 2004
Location: , Helsingborg , Sweden.
Posts: 335
Send a message via MSN to magnus_y1
Default Tack

Tack för hjälpen

Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-13-2006, 02:19 PM   #4
Perre
Medlem
 
Join Date: Oct 2004
Location: Ösmo, Sweden.
Posts: 87
Question

Quote:
Originally Posted by Pierre
Transfer använder inte s- och sd-filer, utan bara ace-fil. Den läggs in i din rutts textures mapp. Och sen ska den skrivas in i din rutts ref-fil.
Vad är en transfer??
Perre besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-13-2006, 02:23 PM   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Join Date: Sep 2001
Location: Vendelsö
Posts: 4,502
Default

Transfers är en liten mojj som du placerar som ett objekt, men i praktiken blir det en textur som hamnar på terrängen där du valt att sätta den. Ungefär som att måla terrängen kan man säga. Du bestämmer storlek, plats och rotation när du placerar den.

Texturen du använder kan vara en lämplig färg, som du vill justera färgen på terrängen med, där marktexturen inte räckte til... Kan även vara ett foto av t.ex bergs-skärningar...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Last edited by Mazz; 02-13-2006 at 02:28 PM.
Mazz besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-13-2006, 07:28 PM   #6
knebert
Medlem
 
Join Date: Mar 2003
Location: Nol
Posts: 1,151
Send a message via MSN to knebert
Post

Hej!

När vi ändå pratar om transfer så kan det vara på sin plats med att tala om att man "bör" följa denna guiden: http://www.banbyggarna.se/guider/error_bias.htm

Varför då? Jo för om man kommer körande där detta ej är ändrat kan man få ett "fladdrande" landskap. Det är ju inget vidare....

Kanske någon annan kan förklara detta bättre...

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 08:37 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009