Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.

Go Back   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-30-2006, 09:26 PM   #1
benkegbg
Medlem
 
Join Date: Feb 2005
Location: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Posts: 1,415
Question Korsande ledningar

Hej!
Det tycks vara ett maffigt ämne - det här med luftledningar. Jag bygger och bygger och nu kom jag på ett litet problem. Jag läste någonstans att luftledningarna inte korsar varandra. Det tror jag mig kunna undvika - men hur gör jag i detta fallet:
Har läst att stolparna oftast placeras på yttersidan av spåret i kurvor. Om man då gör en S-kurva så skiftar ju stolparna sida i spåret. Luftledningarna följer ju spåret så de har jag inga problem med, likaså hjälpkraftledningen går ju så högt upp så det kolliderar inte med luftledningen. Men vad är egentligen Återledningen till för. Den kan jag ju inte låta korsa över spåret för då blir det ivägen för luftledningen. Ingen fråga är för dum så nu har ni fått en sådan.
Bifogar en bild som jag hoppas ni kan se och förstå.
Hälsningar
Attached Images
File Type: jpg korsandeledning.jpg (38.2 KB, 241 views)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Reply With Quote
Old 01-30-2006, 10:24 PM   #2
Rojje
Hedersmedlem
 
Join Date: Jan 2002
Location: Stockholm
Posts: 732
Default

I verkligheten går den ju också över till andra sidan, oftast genom att den höjs upp över kontaktledningen. Kan du lösa genom att använda den lösa återledningsisolator dubbel som finns under objektsmenyn. Efter lite trixande och justerande av höjden kan du få det att se snyggt ut. Du får även justera höjden på splinen för återledningen till samma höjd som du satte återledningsisolatorn till. Ett tips, håll in shift så att trådarna inte snappar i varandra när du "slänger" över återledaren. Annars få du ett mellanrum mellan trådarna vid isolatorerna. Detta p.g.a olika höjd vid stolparna före/efter.
Med denna metod får du även plats för hjälpledningen utan att trådarna går i varandra. Använder du den vertikala återledningsplinen får du använda enkeltråden för att göra övergången möjlig mellan den vertikal och horisontala tråden.

Hoppas bilderna gör att du förstår hur jag menar.
Attached Images
File Type: jpg 1.jpg (74.7 KB, 240 views)
File Type: jpg 2.jpg (89.4 KB, 237 views)
__________________

M.v.h Rojje

Last edited by Rojje; 01-30-2006 at 10:34 PM.
Rojje besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-30-2006, 11:33 PM   #3
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Join Date: Aug 2001
Location: Segeltorp, , Sweden.
Posts: 1,428
Default

Ett par små kommentarer.
Det finns ingen anledning till att låta stolparna byta sida bara för att ha dom på utsidan i en kurva.
Ofta så dras hjälpkraft och återledning under rälsen i liknande situationer.
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-31-2006, 07:51 AM   #4
benkegbg
Medlem
 
Join Date: Feb 2005
Location: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Posts: 1,415
Default

Tack för tipsen. Den återledningsisolator som finns är ju på ett horisontellt plan, passar inte in på stolpens sida. Istället har jag "grävt ner" ledningarna. Har dock inte hittat någon tjock kabel som går lodrätt ner längs stolpen. Letat efter någon sorts transformator att sätta i stolpen men har inte hittat någon som är speciellt avsedd för det. Tog istället den här och lyfte upp den på stolpen. Får duga. Den syns på den bortre stolpen. Vid marken finns ett vanligt transfoskåp.
Attached Images
File Type: jpg transfo.jpg (44.2 KB, 225 views)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-31-2006, 04:23 PM   #5
Kyriakos
Medlem
 
Join Date: Oct 2004
Location: Sverige (Tror jag iaf...)
Posts: 119
Default

Lit OT, men vart har du hittat stolparna med hjälplednings-"hållare"? Själv har jag bara vanliga stolpar, men hjälpkraftledning (spline) finns med i spelet.
__________________
_____________________________________________


"Om du ser ljuset i tunneln, var inte för optimistisk. Det kan vara ett tåg..." - Franz Kafka.
Kyriakos besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 01-31-2006, 07:24 PM   #6
benkegbg
Medlem
 
Join Date: Feb 2005
Location: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Posts: 1,415
Default Linjestolpe

Hej Kyriakos!
Stolparna finns med på STWs programdiskar. De finns både scenery och trackside att använda sig av. Beskrivning finns också på STW's hemsida under tutorials. De är mycket användbara. Tack till skaparna.
Attached Images
File Type: jpg linjestolpe copy.jpg (58.2 KB, 204 views)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-01-2006, 05:30 PM   #7
Kyriakos
Medlem
 
Join Date: Oct 2004
Location: Sverige (Tror jag iaf...)
Posts: 119
Default

Tack för hjälpen!
__________________
_____________________________________________


"Om du ser ljuset i tunneln, var inte för optimistisk. Det kan vara ett tåg..." - Franz Kafka.
Kyriakos besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-01-2006, 10:47 PM   #8
Rojje
Hedersmedlem
 
Join Date: Jan 2002
Location: Stockholm
Posts: 732
Default

Quote:
Originally Posted by Rc1166
Ett par små kommentarer.
Det finns ingen anledning till att låta stolparna byta sida bara för att ha dom på utsidan i en kurva.
Ofta så dras hjälpkraft och återledning under rälsen i liknande situationer.
Nja Kenny. Vet inte om jag instämmer helt. Stolparna byter faktiskt sida, inte vid varje kurva, men om det är skarpa kurvor (gäller enkelspår) sker det relativt ofta. Återledaren slängs över kontaktledningen i dom flesta fall. Hjälpkraften med större spänning brukar också slängas över, ibland som kablar iställer för blanktråd. Under viadukter brukar den också få övergå till kabel. Under rälsen kanske den går vid större övergångar men inte jämt.
Detta är det jag sett, runt Stockholm och andra delar av landet när man åkt med kollegor.
__________________

M.v.h Rojje

Last edited by Rojje; 02-01-2006 at 10:57 PM.
Rojje besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-01-2006, 10:55 PM   #9
Rojje
Hedersmedlem
 
Join Date: Jan 2002
Location: Stockholm
Posts: 732
Default

Quote:
Originally Posted by benkegbg
Tack för tipsen. Den återledningsisolator som finns är ju på ett horisontellt plan, passar inte in på stolpens sida.
Finns återledare som går horisontellt och går att få på stolpen också. Passar bra till Tomas horisontella dubbla återledningstråd. Sätt 2 och 3 till under återledare i HTLM-rutan så passar den horisontella tråden in.
Om den går horisontellt eller vertikalt beror nog mest på vad som är praktiskt just vid dragningen av tråden. Ibland skiftar det längs med spåret från det ena till det andra.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-02-2006, 02:26 PM   #10
Tomas
STW-member
 
Join Date: Oct 2001
Location: Vännäs
Posts: 2,073
Send a message via MSN to Tomas
Default

jag kom själv på detta lilla problem i november eller var det var och spanade lite IRL men glömde för det mesta bort o kolla hur återledningen ser ut när stolparna byter sida. Men nu är jag ju ute o åker igen så jag får försöka komma ihåg o kolla hur det ser ut och sedan fixa en till ledning så återledningen kan korsa kontaktledningen utan problem.

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-02-2006, 05:27 PM   #11
Rojje
Hedersmedlem
 
Join Date: Jan 2002
Location: Stockholm
Posts: 732
Default

Quote:
Originally Posted by Tomas
jag kom själv på detta lilla problem i november eller var det var och spanade lite IRL men glömde för det mesta bort o kolla hur återledningen ser ut när stolparna byter sida. Men nu är jag ju ute o åker igen så jag får försöka komma ihåg o kolla hur det ser ut och sedan fixa en till ledning så återledningen kan korsa kontaktledningen utan problem.

/Tomas
Om jag inte kommer ihåg fel brukar den börja lyftas upp ca. två stolpar innan den går över. Ibland med krona, ibland utan. Detta beroende på hur "mycket" av stolpen som finns kvar i toppen.

OT: hur går det med spurten på utbildningen?
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-03-2006, 12:01 AM   #12
benkegbg
Medlem
 
Join Date: Feb 2005
Location: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Posts: 1,415
Question Hur funkar det här då?

Skrev i inledningen till detta inlägget att kontaktledningarna inte brukar korsa varandra, men hur gör man i så fall i en korsning som denna? Är det rätt av mig att göra så här? Tack för tipset om 2 och 3 på återledningskontakterna. Tänkte faktiskt inte att man kunde kombinera dem så också.
Attached Images
File Type: jpg korsning.jpg (62.9 KB, 146 views)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-03-2006, 12:40 AM   #13
Rojje
Hedersmedlem
 
Join Date: Jan 2002
Location: Stockholm
Posts: 732
Default

Quote:
Originally Posted by benkegbg
Skrev i inledningen till detta inlägget att kontaktledningarna inte brukar korsa varandra, men hur gör man i så fall i en korsning som denna? Är det rätt av mig att göra så här? Tack för tipset om 2 och 3 på återledningskontakterna. Tänkte faktiskt inte att man kunde kombinera dem så också.
I Tyskland korsar trådarna varandra. I krysset sitter en slags "korsning" (som ett stort X) där dom nedre trådarna "skarvas" så att dom hamnar i samma nivå, om du förstår hur jag menar? Om man gör som på din bild kan ett tåg riva tråden då strömavtagaren kan fastna i den korsande tråden och river då kontaktledningen.
I Sverige finns det speciella isolatorer som går mellan trådarna. Precis innan spårkrysset går trådarna bredvid varandra en bit, trådarna hålls isär med inspänningskraften och isolatorerna, och går sedan tillbaka ut igen utan att ha behövt korsats. Finns tyvärr inga isolatorer eller liknande som passar så själv struntar jag i isolatorerna, se bilderna. Hoppas dom förklarar lite bättre än det jag skrev.
Attached Images
File Type: jpg 11.jpg (93.8 KB, 143 views)
File Type: jpg 12.jpg (98.6 KB, 142 views)
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-03-2006, 09:06 AM   #14
benkegbg
Medlem
 
Join Date: Feb 2005
Location: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Posts: 1,415
Thumbs up Ahaaa

Tack för lektionen. Det är jättebra att det finns så kunnigt folk här. En del (kanske du) är tydligen också lokförare på riktigt så de vet vad de talar om. Såsom du gjort med ledningarna ser ju mycket bättre ut än "mitt" enkla kors. Skall testa det. Hoppas kanske man i framtiden lägger in sådana där isolatorer också bland objekten.

Beträffande min första fråga om kurvor och återledningar: Har inte provat på att slänga över återledningarna ännu (enligt beskrivning tidigare). Har en känsla dock att de inte sitter högt nog för att komma över kontaktledningen, eller har jag fel. Man kan ju tyvärr inte höja återledningsisolatorerna på stolparna - eller....
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Old 02-03-2006, 01:05 PM   #15
Rojje
Hedersmedlem
 
Join Date: Jan 2002
Location: Stockholm
Posts: 732
Default

Quote:
Originally Posted by benkegbg
Beträffande min första fråga om kurvor och återledningar: Har inte provat på att slänga över återledningarna ännu (enligt beskrivning tidigare). Har en känsla dock att de inte sitter högt nog för att komma över kontaktledningen, eller har jag fel. Man kan ju tyvärr inte höja återledningsisolatorerna på stolparna - eller....
Hälsningar
Du brode komma tillräckligt högt. Titta på min första bild så ser du att tråden är ända uppe i toppen av stolpen. Det räcker. Du får använda objektet återledningsisolator dubbel som finns bland dom andra luftledningsobjekten tillsammans med den horisontella dubbla återledningenstråden. Lite pyssligt att få på rätt ställe men resultatet blir bra.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +2. The time now is 10:13 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009