Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-12-30, 20:03   #1
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard Varning för DXT1

När jag målade om DDR-macken till min rutt, så spara jag den som Ace(DXT1) i TGATool2. Sen öppnade jag den igen och skulle ändra lite och såg då till min förskräckelse att komprmeringen redan gjort det. En del hade bytt färg och nästan hela texturen var sabbad.

Visst får du en liten fil med DXT1, men det är det inte värt...tycker jag!
Gammal 2005-12-30, 20:59   #2
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Oki, kan man påstå att DXT1 ska man endast använda som rutt-distrubitionsformat, men inget annat? En rutt är ju väldigt trevligt att den håller rimliga format, men kan ju då vara fiffigt att man för grejer man gör där man tillåter ommålning, även levererar med ett bättre format.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-31, 07:45   #3
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Jag kan förstå att man vill spara i DXT1, då en rutt med sånna texturer blir våldsamt mycket mindre i storlek. Men jag tar hellre en större rutt, som ser bättre ut, då detta påverkar texturerna så mycket som det gör.

Alt. att alla objekt närmast spåren är sparade Ace (no Alpha) och dom längre bort med Ace (DXT1).

När det gäller måla om så kan man ju spara texturen som bmp, då är det ju bara att ändra den sen!
Gammal 2005-12-31, 10:04   #4
KMW
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Man måste vara medveten om hur DXT1 komprimeringen fungerar.
Allt som är markerat transparant i alpha-kanalen målas svart i färgkanalen när man använder DXT1. Ytterligare utrymme sparas genom att färgskalan på texturen samplas om för en mindre palett. Detta liknar vad som händer när man ändrar färgdjupet i ett ritprogram t.ex. från 16 bitar till 8 bitar. Man har helt enkelt färre färger att måla med och programmet försöker välja vilka färger som finns för att slutresultatet ska bli så nära originalet som möjligt men ibland blir det inte så bra. Jag förmodar att det är detta du syftar på när du säger att texturen är sabbad?

Har man texturer med mycket färgskiftningar så kan det vara olämpligt med DXT1 eftersom det kan ge band i texturen.

Vilket fall skall man inte förlita sig på ace-filen som original till sina texturer utan alltid spara minst de bmp/tga filer man utgår från. Ännu hellre psp/psd-filerna om man har sådana.

Edit: en länk som beskriver lite utförligare hur det fungerar och vad man göra för att hantera problemen:
http://www.gamasutra.com/features/20...linde_01.shtml

Mvh Anders

Senast redigerad av KMW den 2005-12-31 klockan 10:07.
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-31, 10:26   #5
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Tack för förklaringen Anders!

Ja, det var det jag menade med att texturen blev "sabbad". Du har helt rätt, man ska inte lita på ace-filen, utan spara texturen som bmp eller tga först och sen arbeta med den. Det var en miss av mig!

DXT1 komprimerar jäkligt bra, men bör nog användas på (som du säger) objekt utan stora färgskiftningar.
Gammal 2005-12-31, 14:41   #6
KMW
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Tack för förklaringen Anders!

Ja, det var det jag menade med att texturen blev "sabbad". Du har helt rätt, man ska inte lita på ace-filen, utan spara texturen som bmp eller tga först och sen arbeta med den. Det var en miss av mig!

DXT1 komprimerar jäkligt bra, men bör nog användas på (som du säger) objekt utan stora färgskiftningar.
Nja, inte riktigt så jag menade, DXT1 kan användas väldigt ofta om man är medveten om vad som sker. De band som kan uppstå när man har mycket färgskiftningar går faktiskt ofta att hantera genom att man lägger på brus på texturen vilket till stora delar avhjälper banden. Står lite om det i slutet på den länk jag postade.

Allmänt kan sägas att många texturer vinner på att man lägger på lite lagom med brus. Slutresultatet blir då inte så blänkande och nytt utan lite mer realistiskt.

Mvh Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:44.