Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-06-12, 13:13   #16
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Hehe... Ja, inte var det nödvändigt att påminna dig om det då, det sitter ju i ryggraden på dig!
Plus allt annat som hör till ESD-säker hantering!

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-12, 14:23   #17
niofem
Guest

Standard

En annan het kandidat är nVidia GeForceFX 5600 Ultra, som kostar 2147 kronor på komplett.se. Enligt Tom's Hardware är det 30-50 % snabbare än ett ATI Radeon 9600 PRO i fråga om fps (bilder per sekund) till det kommande Doom 3. Till Unreal Tournament är det enligt samma källa 8-20 % snabbare.

I 3D Mark 2001 kommer det knappt före 9600PRO, men i 3D Marks 2003 är däremot Radeon 9600PRO upp till 10 % snabbare. Anmärkningsvärt är dock att GeForceFX 5600 Ultra knappt slår det gamla GeForce4 Ti4200 128 Mb i vissa avseenden. Till Doom 3, Unreal Tournament 2003 är GeForceFX 5600 Ultra dock ganska mycket snabbare än Ti4200.

> Nu är valet ditt! Lycka till!

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net

Gammal 2003-06-13, 08:29   #18
wilburt
Guest

Standard

Jag har ett nytt ASUS FX5200 128mb (kallas också V9520Magic/T/128).
Det lät imponerande och priset var hyfsat, 1093.-. Jag är inte missnöjd men absolut inte imponerad av dess prestanda utan att här gå in på detaljer. Mjukvaran är uppdaterad med Detonater och kortet lätt överklockat med hjälp av SmartDoctor.

Kortet är nytt på marknaden och får väl betraktas som ett 'snålkort'.
Det hade förmodligen varit väl använda pengar om jag slantat upp en tusing till. När man haft kortet i maskinen ett tag, är det inte bara
så där enkelt att returnera det för 'uppbyte'.

Som vanligt: Man får vad man betalar för och Tänk efter före.
//wilburt [8D]

Gammal 2003-06-13, 15:44   #19
Pson
Medlem

Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

GeForce 4 Ti4200 64 MB DDR är snabbare än storebrodern med 128 MB-minne. Anledningen till detta är att det sitter snabbare minnen på 64 MB-varianten.

Vet inte om detta gäller alla kort, men över lag kan man säga det i alla fall.

Satsar du på ett Radeon 9500 Pro, se till att köpa Nu eftersom dessa snart kommer utgå och succesivt ersättas av Radeon 9600 Pro som ger sämre prestanda.

Med vänliga hälsningar Pson

Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-13, 20:00   #20
Bowmore
Medlem

Reg.datum: Apr 2002
Standard

PSON: Är det något måste att köra med två minnes-moduler om man har ett nForce2-kort? Har köpt ett 512Mb och planerar att köpa ett till fram igenom... För tillfället tror jag att jag har tillräckligt med prestanda så det både räcker och blir över!

Mvh Bowmore
Bowmore besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-13, 21:38   #21
Pson
Medlem

Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Det är inget måste, men det är egentligen det som är hela grejen med nForce-2 att kunna köra just Dual-DDR. [8D]

Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-06-14, 01:31   #22
Jonte
Senior Member

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Jonte
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pson

GeForce 4 Ti4200 64 MB DDR är snabbare än storebrodern med 128 MB-minne. Anledningen till detta är att det sitter snabbare minnen på 64 MB-varianten.

Vet inte om detta gäller alla kort, men över lag kan man säga det i alla fall.

Satsar du på ett Radeon 9500 Pro, se till att köpa Nu eftersom dessa snart kommer utgå och succesivt ersättas av Radeon 9600 Pro som ger sämre prestanda.

Ja det stämmer att G4 TI200 g4mb är snabbare, köpte själv ett tidigare och för det priset är det ruskigt bra, 64mb versioner har också mer minnesbandbredd vilket gör det snabbare, anledningen till att 64mb har bättre minnen är att 128mb skulle bli för dyr att tillverka med samma minnen och därför satsade man på lite billigare varianter

Jonte
Jonte besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-07-19, 22:51   #23
Chessie System
Senior Member

Reg.datum: Nov 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Chessie System
Standard

Nu har min Geforce 3 kort en ELSA GLADIC 721 har redan gett upp bara efter 1,5 år!?! [:X] Jag satt bara och surfade runt sen blev bilden nästa bara skärpt vit! Nu sitter jag med en lånat gamal VGA kort på pci porten. Nu kan jag inte köra MSTS på ett tag tills jag får tag på en ny kort. Har någon en tips på en suverän Geeforce 4 kort som kosta typ ca 1500 kr?

/Chessie System

Chessie Railroad System 1972 - 1986
"Gone but not forgotten"
Chessie System besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-07-19, 22:57   #24
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

http://www.netvaruhuset.com/ säljer Geforce4 4400 för 1450:-

http://www.itbutikken.dk/default.asp...6&varenr=14220 säljer Geforce4 4600 för 1552:-

Fredrik besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-07-20, 22:00   #25
Bowmore
Medlem

Reg.datum: Apr 2002
Standard

Tråkigt att höra Chessie. Jag måste bara dela med mig av en händelse som inträffade hos mig i våras.

Min tjej bara älskar att flytta runt saker och se om det passar och funkar bättre på olika ställen, så som bokyllor soffan och där ibland data-bordet och datorn som stå på golvet brevid.
Den här gången gick det inte så bra, för när jag startade upp datorn efter flytten på ca 2,5m var det en massa streck på skärmen och det ploppade upp en massa uppmaningar om att installera om drivrutiner mm för grafikkortet.
När jag då tittade bakom datorn hade grafikkortet lossat ur AGP-platsen till viss del och satt snett. Anledningen till att det kunde sitta snett var att jag ofta är inne och grejar i burken och är då sällan noga med att skruva dit skyddsplåten som håller korten på plats. Kortet ett tidigt GeForce (256 som förövrigt regerade fett "en gång i tiden") vara bara slänga långt in i garderoben. Fick det aldrig att funka mer.

Hoppas någon tar lärdom av detta...

/Bowmore
Bowmore besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-07-21, 09:14   #26
wilburt
Guest

Standard

www.Datorhandel.com har en hel del att välja på och brukar hålla hyfsade priser och snabba leveranser. F.ö. en trevlig och lättmanövrerad sida.

//wilburt

Gammal 2003-07-21, 12:03   #27
Chessie System
Senior Member

Reg.datum: Nov 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Chessie System
Standard

Men det konstiga är att jag satte ditt min gamla Geforce kort i datorn igen och den gick som den skulle, men bara ett lite tag sen börja den att dumma sig igen.

Börja felsökning genom att provat grafikkortet i en annan dator och där gick den som den skulle!

Nu är frågan, är det fel på grafikkortet, moderkortet eller helt enkelt fel på drivruntiner i Windows XP? Bör nog göra en ominstallation av Windows XP först och se om det hjälper innan jag börja att byta ut saker i datorn för att det visa sig att det var drivruntiner som spöka.

/Chessie System
Chessie Railroad System 1972 - 1986
"Gone but not forgotten"
Chessie System besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:34.