![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Member
|
![]()
Haarj alla.
Jag ville bara lige minne jer om at "fugleflugtslinien" mellem Rödby og Puttgarten i Tyskland fyllar 40 år d. 24-05-03. då var det jag tänkta på om dar ar någon av er har på SVENSKA 3D-Tåg som kommar så man kann få titta på huvudarna bakom någon av er som skrivar här????? Mer info kan hittas på http://www.museumstog.dk/kalender/fugleflugt40.html TheDane2002 alias Michael Hvidberg, Danmark Team Hvidbergs Togsider http://www.geocities.com/mhv_omjk/Train-sim.html |
![]() |
|
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 158
|
![]() Citat:
/Bosse |
|
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 158
|
![]()
Fogleflugtslinien, färjelinjen mellan Rødby och Puttgarden, firade sitt 40-årsjubileum i helgen som gick. Naturligtvis kunde jag inte hålla mig därifrån, och naturligtvis blev det lite foto också. Några av dom kommer jag att visa här och nu.
Resan startade tidigt på morgonen från Köpenhamn, ungefär fem över sju skulle tåget gå, så det blev en tidig morgon för mig som skulle åka till Danmark först, men vissa saker får man ju offra. <center> ![]() Det är trevligt med ångvärme.</center> <center> Schleswig Holstein på väg mot Rødby.</center> Vårt tåg drogs från Köpenhamn av den imponerande dragkraften Me 1501, My 1101 och Mx 1001. Många lok för ett sjuvagnarståg. Anledningen var att ett av loken skulle gå över till Tyskland med oss medan dom andra skulle ställas ut och dra museitåg på den danska sidan. <center> Mx 1001 ombord på Prinsesse Benedikte.</center> I Puttgarden fick vi möjlighet att gå av färjan via färjeklaffen som normalt sett bara används för bilar och tåg, detta var naturligtvis för att vi skulle kunna få möjlighet att fotografera avlastningen av tåget. <center> Mx 1001 på tysk mark.</center> Eftersom vårt danska lok saknade det tyska säkerhetssystemet Indusi fick vi ett tyskt växellok framför tåget för växlingen fram till plattformarna. <center> Tysk draghjälp.</center> På stationen visades såväl dansk som tysk järnvägsmateriel upp. Både museal sådan och modernare fordon. Det var också trevligt att se ett av de före detta östtyska loken som fortfarande används. <center> En annan attraktion under dagen var utan vidare det tyska V200-loket. Dagen till ära representerat av inte mindre än tre olika individer. Ett tåg gjorde utfärder med två stycken V200-lok till Grossenbrode vid ett par tillfällen under dagen. Som avslutning kopplades alla tre loken framför ett tåg, en ovanlig och trevlig syn. <center> V200 002, 007 och 116.</center> Efter en lång dag kom vi så tillbaka till Köpenhamn vid niotiden på kvällen, så återstod det bara resan till Sverige och hem. Det är inte utan att jag var trött när jag kom hem, men det var helt klart en trevlig dagsutflykt. /Bosse |
![]() |
![]() |
#4 | |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
|
![]() Citat:
Fina bilder också...[:0][ ![]() --------------- Hälsningar: VD, Olaf Lindström VGC-IC Koncernen |
|
![]() |
![]() |
#5 | |
Member
|
![]() Citat:
![]() ----- Andreas (Halalko) Medlem af DSB DesignTeam |
|
![]() |