| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
			
			 | 
		#16 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Apr 2012 
				Ort: Vimmerby 
				
				
					Inlägg: 333
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 
				__________________ 
		
		
		
		
	/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz  
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#17 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2008 
				Ort: Gävle 
				
				
					Inlägg: 1 535
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Och tråkigt att höra om cykeln, det som är en sådant bra sätt att ta sig..  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#18 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Dec 2009 
				Ort: Malmö 
				
				
					Inlägg: 2 055
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Legotrainz och alltför många andra: Vänligen använd inte "ladda upp". Det inbjuder nämligen till missförstånd. Öppna och Spara är enklarare och klarare begrepp. Begreppet "ladda upp" dödskallemärktes  f ö i ett flertal tidningsredaktioner i slutet av 80-talet om jag minns rätt.  
		
		
		
		
		
		
		
	Nisse  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#19 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2008 
				Ort: Uppland, Sverige 
				
				
					Inlägg: 2 733
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Tillbaka till vad det faktiskt handlar om, innan vi cyklar i diket allihopa; 
		
		
		
		
		
		
			Texturen skall vara sparad som en 24 eller 32bitars tga med en storlek som är en exponent av 2 (1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048 osv. osv.) på båda lederna, den måste inte vara kvadratisk. Det sista antar jag inte skall vara något problem eftersom det är repainting det handlar om, du har ju redan en textur som du bara ändrar i. Antalet bitar beror på om du skall ha en alphakanal eller ej, 32bit är med alpha, 24 utan. Kör med 24 bitar om du är osäker, om fönster blir igenfyllda så skulle du ha använt 32 bitars. Varför den är helt vit är däremot lite skummare, får du några felmeddelanden i CM? Annars: Kolla att det är tga-format. Kolla att den är okomprimerad (RLE-compression skall vara urkryssat vid sparning) Kolla att den är i 24bitas format. Kolla så att den texturen som du lagt i mappen verkligen fungerar genom att öppna den i Gimp, eller vad du nu använder för grafikredigerare. 
				__________________ 
		
		
		
		
	-k-  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#20 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Apr 2012 
				Ort: Vimmerby 
				
				
					Inlägg: 333
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			[quote=korvtiger;263956] 
		
		
		
			Kolla att den är okomprimerad (RLE-compression skall vara urkryssat vid sparning)QUOTE] Där var felet, här kommer bilderna på den färdiga bussen. det finns fortfarande vissa detaljer som inte är färdiga än. Du kan ladda ner den från download sektionen ![]()  
		
				__________________ 
		
		
		
		
	/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#21 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2001 
				Ort: Mölndal 
				
				
					Inlägg: 4 267
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hej 
		
		
		
			Frågan ! Hur gör man en ommålning av ett objekt i Trainz.? Jag är väl insatt i Photoshop Var hittar man texturbilden till typ en gran eller träd. Tycker att en del granar är för ljusa ( färgstarka ) och skulle behöva mörkas ner en aning. se bilder 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			![]()  
			Senast redigerad av Hawk den 2020-05-19 klockan 06:05.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#22 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2009 
				Ort: Västerås 
				
				
					Inlägg: 1 901
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
   Säg till om du behöver mer hjälp.
		
				__________________ 
		
		
		
		
	//Joakim Wahlberg  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#23 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2001 
				Ort: Mölndal 
				
				
					Inlägg: 4 267
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Tack för hjälpen, jag hittade granen. Nu är frågan om hur jag får in den i PS så att jag kan editera bilden ? Jag fick upp bilden med Explorer så fick jag bara upp en thumbnail, men när jag valde "Open/ Preview Asset" så kom denna stora bild upp. Kan man ändra lod på objektet ? Kan man ändra storlek ? 
				__________________ 
		
		
		
		
	![]()  
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#24 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2009 
				Ort: Västerås 
				
				
					Inlägg: 1 901
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jag använder GIMP bara, och där kan jag öppna .tga-filer. Det du hittat är "Preview" asset, det visar bara hur objektet ser ut. Praktiskt om man laddar ner saker från DLS och vill veta om det är nåt att behålla eller kasta. Storlek borde inte gå att ändra, det är väl ett objekt som är modellerat. Vad är det för träd du använder? Det kan vara så att det använder en texturgrupp.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	//Joakim Wahlberg  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#25 | |
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2001 
				Ort: Mölndal 
				
				
					Inlägg: 4 267
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 
				__________________ 
		
		
		
		
	![]()  
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#26 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2001 
				Ort: Mölndal 
				
				
					Inlägg: 4 267
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hej 
		
		
		
			Jagv laddade hem GIMP, men jag kan inte se programmet någonstans, för att öppna en textur...! Hur skall jag göra för att editera en textur i Trainz ?  
		
				__________________ 
		
		
		
		
	![]()  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#27 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2009 
				Ort: Västerås 
				
				
					Inlägg: 1 901
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Trainz består av många granar. Jag har väl själv runt 200st olika installerade. Vilken gran mer exakt är det du använder? Ser nu på din andra bild att det bara finns en thumbnail-fil+config, då finns inte själva texturen där. Högerklicka på objektet>Show Dependencies och se vad du har där, nåt borde vara antagligen texturegroup eller liknande. Kan inte själv kolla för just det trädet du har, har inte jag. 
		
		
		
		
		
		
			Alternativt, leta rätt på flera träd, finns många, st_rmm har massor av granar som är bra tycker jag. 
				__________________ 
		
		
		
		
	//Joakim Wahlberg  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#28 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2005 
				Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA 
				
				
					Inlägg: 1 415
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jag är ingen expert i området texturer och mapping och vad det nu heter... 
		
		
		
			Men så här gör jag när jag vill använda ett befintligt objekt i Trainz. 1. Jag klonar objektet. 2. Det får namnet "New Asset" i Open for edit menyn. 3. Jag öppnar det med "Edit in explorer" och ändrar "username New Asset" till något passande. 4. Jag öppnar TEXTURE-file och konverterar det till TGA med PEVSoft programmet "Image2TGA". 5. Jag öppnar den nya TGA-filen i Photoshop och gör ändringar 6. Sparar och går till Open for Edit igen. Där syns fortfarande namnet New Asset. Klickar och väljer "Submit edits" och då ska allt vara klart... Följande bilder visar lite om detta. Är dock osäker på om det fungerar med ändring av textur för jag har inte provat. Men det går i alla fall att konvertera TEXTURE-filer till TARGA-filer med "Image2TGA". Här länk till Image2TGA. Programmet är fritt. 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. Senast redigerad av benkegbg den 2020-05-19 klockan 19:27.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#29 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2005 
				Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA 
				
				
					Inlägg: 1 415
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Det fungerade inte i detta exemplet- fick ett rött objekt.  
		
		
		
			Men det har fungerat för mig när jag exempelvis vill skapa en skylt, ändra namn på ett stationshus och andra objekt. Exempelvis på en ambulans: 
				__________________ 
		
		
		
		
	Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#30 | 
| 
			
			 Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2001 
				Ort: Huddinge, Sweden. 
				
				
					Inlägg: 6 377
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Tror att man måste klona texturegruppen/biblioteket också. Blir det inte konflikt, om två olika träd hänvisas till samma plats i texturegruppen/biblioteket?
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
		
			Bengan Senast redigerad av Bengan den 2020-05-20 klockan 18:36.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |