| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
			
			 | 
		#1 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2008 
				Ort: Fagersta 
				
				
					Inlägg: 5 542
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Har någon mer problem med att infartssignaler visar stopp i OR? De är korrekt konfigurerade med länken satt till normalhuvudspår. Signalen det gäller är HVD4 Infart K70, osäker på om K40 också spökar. 
		
		
		
		
		
		
			HVD3 mellan K40 är också konstig, den lyser inte alls i OR. Alla block och HVD2 mellan-signaler fungerar korrekt. 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora Senast redigerad av bönan den 2016-02-14 klockan 19:28.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
   
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#2 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2008 
				Ort: Fagersta 
				
				
					Inlägg: 5 542
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Och för att göra allt ännu märkligare är alla signaler gröna i track monitor,  och försignaler visar vänta kör!
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#3 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2008 
				Ort: Fagersta 
				
				
					Inlägg: 5 542
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Och efter lite snokande är det alltså bara infart K70 som inte visar rätt, K40 fungerar på rätt sätt. Och som sagt så är det bara det visuella som inte fungerar, signalbeskedet är "kör".
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#4 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2009 
				Ort: Danmark 
				
				
					Inlägg: 1 171
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			fast på rutten finns ju fler K70 signaler, hur kan det vara att just den signalen viser fel? 
		
		
		
		
		
		
		
	Sala, utfart norrut finns en K70 vet jag, den funkar alltid. Kan det vara beroande på antalet signaler som den hänviser till? 1 försignal till 2 huvudsignaler samma körriktning där ett viser kör och det andra stopp typ såhär: ___ --- --->---> ___ --- --->Kanske det är en fail safe?  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#5 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2008 
				Ort: Fagersta 
				
				
					Inlägg: 5 542
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Det hänger nog på om det är infart eller inte. Infartssignalerna K70 fungerar inte, det gör däremot mellansignaler K70 (alltså signalen som står i slutet av stationens spår, före utfartsblocksignalen). Och det verkar vara samtliga K70-infarter i rutten.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#6 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2009 
				Ort: Danmark 
				
				
					Inlägg: 1 171
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			kan problemet ligga i kodningen bakom signalet? altså i den config filen som styr K70 signalen?  
		
		
		
		
		
		
		
	 
		 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#7 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2008 
				Ort: Fagersta 
				
				
					Inlägg: 5 542
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Ja, eller i hur OR tolkar det. Det fungerar ju som det ska i MSTS.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#8 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2009 
				Ort: Danmark 
				
				
					Inlägg: 1 171
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			OR håller jo på att utvecklas, kanske det bara är en fråga om tid innan problemet löser sig, änsålänge är det jo inget "allvarligt" eftersom det inte orsaker en atc nödbromsning utan bara är en fråga om fel färg^^  
		
		
		
		
		
		
		
	 
		 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#9 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2008 
				Ort: Fagersta 
				
				
					Inlägg: 5 542
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Exakt! I värsta fall får jag byta ut K70 mot K40, det gör ju ingen enorm skillnad även om man får köra lite onödigt långsamt ibland.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#10 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2009 
				Ort: Danmark 
				
				
					Inlägg: 1 171
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Ja precis!  
		
		
		
		
		
		
		
	![]() Eller går det att ge signalet en "70 värde" fast det står 4 på tavlan?  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#11 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2008 
				Ort: Fagersta 
				
				
					Inlägg: 5 542
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Nej, tyvärr inte. K70 är borta i verkligheten, det är alltid K40 och hastigheten ges sedan i ATC. Har man inte ATC är det 40 som gäller. K40 har alltså ingen tavla under. Det har förekommit signaler med tillhörande nummerdisplay (vanligt i Tyskland tror jag) men det är också borta.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#12 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Mar 2002 
				Ort: Trollhättan 
				
				
					Inlägg: 9 861
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			De funkar hos mig! Felet tror jag är hur du placerade signalerna som är orsaken. 
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
		
	Min OR ver. x3439  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#13 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2008 
				Ort: Fagersta 
				
				
					Inlägg: 5 542
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Tror du att det är för att infart och utfartssignal står för nära? Bättre om man flyttar isär dom 100 meter eller så?
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#14 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Mar 2002 
				Ort: Trollhättan 
				
				
					Inlägg: 9 861
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Vet inte. Måste kolla filmen först!
		 
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#15 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Mar 2002 
				Ort: Trollhättan 
				
				
					Inlägg: 9 861
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jag kollade filmen. Mellan stationer har du två signaler för mycket på ett ställe tror jag. Annars får du ladda upp rutten till mig för test.
		 
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |