![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#91 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
MUP med bult:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Ser bra ut!
Men moträlerna skall vara ett vinkeljärn (alltså av L-profil), se bild 0005 i mailet jag skickade med scannade sidor ur Banläran och även dessa bilder: http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAE11706 http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAE12025 Moträlerna var sällan slitna på ovansidan heller. Sedan i den tredje bilden så kan man de på spåret överst i bild att underläggsplattor/spikar inte matchar sliprarna. Verkar som att plattorna har samma avstånd mellan sig, men ett sliprarna har slumpat avstånd. Är det TANEs fel, eller går det att göra något åt?
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Av de bilder och info jag fick av dig tolkade jag det som att moträler var klenare spår med en Lprofil emellan, men det vat tydligen fel!? Dessa nya bilder ger mig bättre info.
Ja, det går att trimma ihop underlaggsplattor/spikar med sleepersen - har bara inte satt mig in i det till 100% ännu.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Nej, det var fel. Rälen du ser på ritningen är själva rälen som tågets hjul rullar på, som alltså moträlen fästs i. Moträlerna är av L-profil och skall vara två stycken per växel, men blanda inte ihop dem med vingrälerna (alltså de som agerar moträler inne vid korsningsspetsen) som skall vara som de är nu, då de endast är själva rälen som är kraftigt bockad utåt på två ställen. (Syns bra på den andra bilden)
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag gör mitt bästa, om Du har TANE skulle du kunna testa själv så småningom, jag måste bara runt lite småproblem först. Har ännu inte helt greppat vidden av detta nya tänk!
Edit: För att underläggsplattor/spikar skall "alignas" till sleepers" måste två taggar vara samma i Sleepers-config OCH Chairs-config, nämligen "spacing-length-before" och "spacing-length-after": Det går sakta framåt:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2015-10-08 klockan 22:14. Anledning: Greppat lite mer! |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Hart studerat debatten i Trainz forum om detta, med Andi06 i en ledande roll - och det finns nog myket att utveckla här.
Nå jag har pillat på delar och inställningar och några shots på dagens arbete: Bild 1: De nygjorda moträlerna 2. Laborerat med olika sleeper-pitch, växelm har 0.65m och spåret 0.75m 3. Det spikade spåret har sisådär överensstämmelse mellan spik och syllar 4. Dito efter lite finlir 5. Superelevation (eller Banking) kan bli snyggt men... 6. inte på vissa ställen ![]() 7. Sen hamnar inte de dubbla spikarna/skruvarna på rätt sida spåret Hä fiins möcke att göra ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Mycket bättre moträler! Men de ser lite klena ut? Är de verkligen 20mm tjocka, eller är det bara texturer och shading som lurar en så att toppen på den inte ser slät ut, utan rundad? Sedan så tror jag att den sitter lite långt ifrån själva rälen, avståndet mellan rälshuvudets innerkant och moträlen skall vara 41mm. Kan vara att de avståndsklotsar som ligger mellan räl och moträl saknas (se ritningen jag skickade), du bör nog lägga till dessa när du nu har ansträngt dig och tillochmed modellerat bultarna som håller fast moträlen i sliprarna.
![]() Sedan på sista bilden så är spikarna visst på rätt sida av rälen. Nere i vänstra hörnet på bilden så ser man yttersidan på de båda rälerna, tänk på att det är en växel! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Du är en sträng övervakare, Korvtiger. Skall kolla mått, rundning och mellanlägg maniana. Du verkar ha en intimt förhållande till moträler
![]() Att spikarna ligger rätt kanske stämmer? Jag får ta på mig urmakarluppen.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Har filat vidare, det börjar si bra ut?
Detta är ju huvudspår med 43 kg)m räler, 63 cm sliperavstånd och finns i 3 olika epoker - 4 spik per sliper, 6 spik med underläggsplatta och 6 bultar med underläggsplatta. Alla mått är noggrant kontrollerade. Bild på en förta typen:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
En iaktagelse med PT är att PT inte accepterar växelvinklar större än ca. 20 grader, alltså en 1:4,5-växel. På bilderna ser ni säkert varför. Väveltungorna blir väldigt korta och spåret "knycker". TANE varnar genom att vertexcirkeln blir röd !
EDIT: Det fina i kråksången är att ett tåg rör sig mjukt och fint utan knyckar genom växeln, även om vertexcirkeln är röd ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2015-10-10 klockan 17:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#101 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
|
![]()
Vad händer om du sätter Straighten track(heter knappen så???) på spåret? Då brukar växlarna normalt bli bättre =)
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
|
![]()
Kanske är fel ute eller gör någon irriterad. Men jag har en, för mig, viktig aspekt på växelomläggarna. Det gäller framförall på bangårdar där många parallella spår måste samsas på en begränsad yta. I verkligheten ser man då inga separata banvallar för varje spår. Hela bangården är byggd med en gemensam bred banvall för alla spår. En sådan effekt måste man simulera genom att höja marken runt spåren. Det innebär att växelomläggare kommer att sjunka ner, om de är "trackside objects". Detta ser inte klokt ut! Ett sätt att hantera en sådan situation vore att växelomläggarna skulle var fristående objekt, som kunde flyttas fritt i sid- och höjdled. "Korvtiger" har exempelvis gjort spårspärrar och växellyktor som fritt kan flyttas i sid- och höjdled och som kopplas mot "invisible lever". Visserligen innebär "Korvtigers" lösning att man måste göra några fler "programmeringar" men slutresultatet blir jättesnyggt. Är det något att tänka på vad avser växelomläggare?
__________________
Trucken |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
ett bekymmer. Jag har lekt med tanken att göra växelomläggarna som animerade tracksideobjekt men då måste animeringen skötas av ett skript och det klarar inte jag.
Ett annat alternativ är att låta dom ingå i "stretcher" i PT, men jag misstänker att N3V är på samma linje ??? En animerad lever som följer växeltungornas rörelse vore ju idealiskt ![]() Jag tror MO-junction är en utdöende KIND ????, precis som "Chunky-Track"
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Sen har jag förändrat geometrin på tungorna så att de nu är 6.75 m långa (mesh-length) och den böjliga delen 6.0 m (blade-taper-length) (bild2). Även Korvtigers älskade moträl har äntligen fått rätt stuk! (bild 3 och 4):
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... har jag för avsikt att bygga dessa varianter (utöver de tre huvudspårsvarianter jag jobbar med nu):
1. 1435mm sidospår med lägre rälsvikt, större slipersavstånd, kortare slipers. 2. 891mm spår med 20-30? kg/m 3. 600mm spår med <20 kg/m För att kunna göra det behöver jag lite info: A vilken rälsprofil är lämplig för resp. spår? B Banvallens krönbredd? C Slipers, dimenstioner? Samtliga blir med 4 spik per sliper! Bifoger en bild på tillgängliga rälsprofiler: Tack på förhand!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |